زمان : 02 Aban 1398 - 02:43
شناسه : 155101
بازدید : 5034
اعتراف سیاستمدار عربستانی به باهوشی ایرانی‌ها در مذاکرات اعتراف سیاستمدار عربستانی به باهوشی ایرانی‌ها در مذاکرات «ترکی الفیصل»، رئیس اسبق وزارت اطلاعات عربستان سعودی (استخبارات) با بیان اینکه ایرانی‌ها «مذاکره‌کننده‌های خیلی باهوشی» هستند، تنها راه مقابله با ایران در منطقه را تداوم تحریم‌های اقتصادی دانست.

او در گفت‌وگوی ویژه با روزنامه «دی‌وِت» آلمان مدعی شد که ایران به دنبال ضربه زدن به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است. او ادعا کرد: «ایرانی‌ها همه‌‌ی آنچه را که در دل دارند، علنی نمی‌کنند؛ چرا که هدف نهایی آن‌ها، هدف قرار دادن کشورهای [عربی] خلیج [فارس] است».

سفیر اسبق ریاض در آمریکا همچنین مدعی شد که ایران به دنبال سیطره یافتن بر اماکن مقدس عربستان سعودی مانند مکه و مدینه است و این مسئله را باید جدی گرفت.

تفاوت نگاه ترامپ و اوباما در قضیه ایران

ترکی فیصل در ادامه به رویکرد مختلف «باراک اوباما» و دونالد ترامپ»، ر‌ؤسای جمهور سابق و فعلی آمریکا در قبال ایران و مذاکره با این کشور اشاره کرد و گفت که راهبرد تهران از ابتدای مذاکره با آمریکا این بود که گفت‌وگو‌ها را به مسئله هسته‌ای خود محدود کند و باراک اوباما به این مقدار از آن‌ها قناعت کرد.

او ادامه داد: «[ولی] ترامپ این کار را (مذاکره با ایران) را تنها مشروط به شرایطی انجام خواهد داد که وزیر امور خارجه آمریکا سال گذشته اعلام کرده است؛ از جمله افشای کامل برنامه هسته‌ای، توقف برنامه موشکی و پایان حمایت‌های ایران از شبه‌نظامیان در سایر کشورها. در مقابل اروپایی‌ها، می‌خواهند به هر قیمتی که شده، با ایران مذاکره کنند».

داستان «سگ و کاسه» و ذهنیت سعودی‌ها از ایرانی‌ها

رئیس اسبق اطلاعات سعودی در ادامه به نحوه مذاکره ایرانی‌ها با طرف آمریکایی و غربی‌ها اشاره کرد و گفت: «همانطور که می‌دانید، ایرانی‌ها مذاکره کننده‌های خیلی باهوشی هستند».

او در ادامه به نقل از برادر خود «سعود الفیصل»، وزیر خارجه اسبق سعودی به داستانی اشاره می‌کند که به گفته ترکی الفیصل نشان دهنده تاکتیک و اصرار ایرانی‌ها در داد‌وستد است.

سعود الفیصل گفته بود، یک باستان‌شناس اروپایی در مغازه فروشنده ایرانی ظرف زیبایی می‌بیند و می‌خواهد آن را بخرد. ولی صاحب مغازه با بیان اینکه آن ظرف، متعلق به سگش است، از فروش آن امتناع می‌کند و در آخر، باستان‌شناس اروپایی مجبور می‌شود برای خرید ظرف، سگ را نیز از فروشنده ایرانی بخرد ولی آن فروشنده، با فروش ظرف مورد نظر مخالفت می‌کند.

رئیس اسبق اطلاعات سعودی می‌گوید بین آمریکا و اروپا بر سر نحوه تعامل و مذاکره با ایران اختلافات بزرگی است و اعطای وام و پول به ان کشور برای نشستن بر سر میز مذاکره باعث نخواهد شد که مقامات ایرانی سیاست‌ها و اهداف خود را تغییر دهند.

دروغ فیصل در مورد جنگ یمن: ما جنگ را آغاز نکردیم

ترکی فیصل در ادامه مدعی شد که عربستان سعودی همانند ایران نیست. او که کشورش به دلیل جنگ علیه یمن تحت فشار از سوی مجامع بین‌المللی و کشورهای جهان است، ادعا کرد که عربستان سعودی این جنگ را شروع نکرد و این انصارالله یمن بود.

وزیر خارجه اسبق عربستان سعودی از رسانه‌های غربی به دلیل تخریب چهره «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی به دلیل جنگ یمن انتقاد کرد و گفت که او برای پیش‌برد برنامه اصلاحات خود در قالب چشم‌انداز ۲۰۳۰ جدیت و هیجان دارد.

ترکی فیصل ایران را به صدور انقلاب به کشورهای عربی متهم کرد و مدعی شد که تهران به دنبال سیطره بر همه دنیا است.

ترکی فیصل: دوست دارم به ایران سفر کنم

رئیس اسبق اطلاعات سعودی به سفرهایی که قبلا به ایران داشته اشاره کرد و گفت که ایران کشور خیلی زیبایی است و دوست دارد دوباره به این کشور سفر کند.