زمان : 20 Mehr 1398 - 22:45
شناسه : 154552
بازدید : 3288
واکنش‌ها به انفجار نفتکش ایرانی در دریای سرخ واکنش‌ها به انفجار نفتکش ایرانی در دریای سرخ

یزدفردا: روز گذشته در جریان عبور کشتی ایرانی«سابیتی» از دریای سرخ، این نفتکش با دو انفجار مشکوک روبرو شد و در پی آن شرکت ملی نفتکش ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «نفت‌کش متعلق به این شرکت در دو انفجار جداگانه احتمالا بر اثر اصابت موشک در ساعت‌های ۵ و ۵:۲۰ صبح در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان دچار انفجار در بخش بدنه شد.». طولی نکشید که انفجار کشتی ایرانی در صدر اخبار رسانه‌های بین المللی قرار گرفت.

 وقوع دو انفجار در بدنه یک نفتکش ایرانی در دریای سرخ که بامداد روز گذشته 19 مهر اتفاق افتاد با واکنش‌ مقامات کشورمان و نیز کشور‌های خارجی مواجه شد. دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به این حادثه گفت: «ناامن سازی رفت و آمد شناور‌های تجاری بدون پاسخ نخواهد ماند.»

 

به گزارش فرارو، برخی خبر‌ها از احتمال تروریستی بودن حادثه و اصابت دو موشک به این نفتکش حکایت دارد. در حالی که برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند این دو انفجار به وسیله دو موشک عربستان سعودی رخ داده، شرکت ملی نفتکش این موضوع را تکذیب کرد و گفت که «هنوز منشأ این حملات مشخص نشده و تحت بررسی و رصد کارشناسی و امنیتی قرار دارد.»

واکنش شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی

دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به حمله موشکی بامداد جمعه به نفت کش ایرانی در دریای سرخ، گفت: «راهزنی دریایی و شرارت در آبراه‌های بین المللی که با هدف ناامن سازی رفت و آمد شناور‌های تجاری انجام می‌شود بدون پاسخ نخواهد ماند.»

وی ادامه داد: «با بررسی تصاویر ویدیویی موجود و شواهد اطلاعاتی جمع آوری شده، سرنخ‌های اصلی این ماجراجویی خطرناک بدست آمده است.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی به اقدامات تخریبی دیگری که طی ماه‌های گذشته علیه نفت‌کش‌های ایرانی «هپینس و هلم» در دریای سرخ انجام شده اشاره و خاطر نشان کرد:«نا امن سازی آبراه‌های بین المللی، مخاطرات نگران کننده‌ای را برای اقتصاد جهانی بدنبال خواهد داشت و مسئولیت عواقب آن متوجه برنامه ریزان، مجریان و پشتیبانی کنندگان از اینگونه اقدامات تحریک آمیز خواهد بود.»

 

واکنش وزارت خارجه

موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نخستین واکنش به هدف قرار گرفتن نفت کش ایرانی "سابیتی" در دریای سرخ، اعلام کرد: «بررسی‌های انجام شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران نشان می‌دهد که کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفتکش از شرق دریای سرخ، دو بار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است. بررسی جزئیات و عوامل این اقدام خطرناک ادامه داشته و پس از حصول نتیجه اعلام خواهد شد.»

واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در واکنش به حادثه رخ داده درخصوص نفتکش ایرانی درگفت‌وگو با ایلنا، گفت: «این اقدام بسیار مشکوک است و می‌تواند عوامل مختلفی اعم از رژیم صهیونیستی و جنگ‌طلبان آمریکایی که بعضاً رفتارشان با سیاسیون این کشور متفاوت است، را در برگیرد.»

علیرضا رحیمی عضو هیأت رییسه مجلس در توییتی نسبت به انفجار در بدنه نفتکش حامل نفت ایران واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود، نوشت:» خرابکاری در نفتکش‌های حامل نفت ایران در ماه‌های گذشته در محدوده بنادر عربستان مسبوق به سابقه بوده است. شواهدی از ایجاد اختلال سازمان یافته در کشتی‌های حامل محموله‌های متعلق به ایران وجود داشت، اما انفجار در نفتکش سابیتی دلائل اختلال سازمان یافته را تقویت کرده است.»

اولین واکنش آمریکا به وقوع انفجار در نفتکش ایرانی

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا (مستقر در منطقه خلیج فارس) درباره انفجار در نفتکش ایرانی سابیتی، اعلام کرد: از گزارش رسانه‌ها درباره وقوع انفجار در نفتکش ایرانی مطلع هستیم. اطلاعات بیشتری نداریم.

واکنش چین

سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم از طرف‌های مرتبط با انفجار در نفتکش ایرانی در دریای سرخ درخواست کرد برای برقراری صلح و ثبات در منطقه وارد تعامل شوند.

واکنش روسیه

خبرگزاری «رویترز» به نقل از وزارت خارجه روسیه در مورد حادثه انفجار در کشتی ایرانی نوشت: «در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که هنوز برای تعیین یک مقصر در حادثه نفتکش ایرانی بسیار زود است و باید منتظر نتایج تحقیقات بیشتر بود.»

رسانه‌های خارجی در مورد حادثه انفجار در نفتکش ایرانی چه گفتند؟

رسانه‌های بین‌المللی روز گذشته با انتشار خبر حادثه نفتکش ایرانی به شرح حادثه پرداختند. عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته عرب در ستون ویژه خود در روزنامه الکترونیکی "رأی الیوم" در مورد حادثه انفجار در کشتی ایرانی سابیتی، نوشت: «فکر نمی‌کنم حمله به نفتکش ایرانی حامل یک میلیون بشکه نفت که به مقصد سوریه در حرکت بود، تصادفی بوده باشد. آنهم زمانی که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از اعزام هزاران سرباز و سامانه موشکی دفاعی تاد به عربستان خبر داده است. روشن است در پی حملات ویرانگر به تاسیسات نفتی بقیق و خریص، اکنون منطقه خلیج فارس و دریای سرخ در آستانه مرحله جدیدی از تنش قرار گرفته است.»


 
گاردین در گزارش خود به مشکوک بودن انفجار در کشتی ایرانی اشاره کرد و نوشت: «این انفجار‌ها گمانه زنی‌هایی را مبنی بر اینکه آن‌ها تلافی جویانه از سوی کشور‌های حوزه خلیج فارس برای حملات منتسب به ایران به دارایی‌های نفتی عربستان سعودی در ماه سپتامبر به وجود آورده است.»

«وال استریت ژورنال» به این نکته اشاره کرد که خدمه کشتی سالم هستند و بدنه کشتی آسیب اندکی دیده است.

«شبکه فرانس ۲۴» فرانسه در تارنمای خود نوشت: «آخرین اطلاعات درباره سابیتی مربوط به ۱۴ اوت (۲۳ مرداد) است که در سواحل جنوبی ایران در خلیج فارس حضور داشت. این شرکت داده‌های مربوط به ردیابی کشتی‌ها را ثبت می‌کند.»

«خبرگزاری فرانسه»، نوشت: «این حادثه باعث شد تا بهای نفت بیش از ۲ درصد افزایش پیدا کند که این مساله نگرانی‌های تازه‌ای درباره عرضه نفت به وجود آورده است.»

رویترز، تارنمای «مارکت‌واچ»، بلومبرگ و... نیز در گزارش‌های خود افزایش بهای نفت را به عنوان تیتر انتخاب کردند.

رسانه‌های عرب‌زبان مانند الجزیره، المیادین و رسانه‌های انگلیسی‌زبان همچون دیلی میل، تایم، دیلی تلگراف، تایمز لندن، تلویزیون «ان‌اچ‌کی» ژاپن، سی‌ان‌ان، واشنگتن‌پست از جمله رسانه‌هایی هستند که به این حادثه پرداختند.

شبکه‌های فاکس نیوز آمریکا و ای. بی. سی. نیوز استرالیا در گزارش‌های خود به این نکته پرداختند که عربستان تاکنون در این باره اظهارنظری نکرده است.

تاثیر حادثه انفجار کشتی ایرانی در بهای نفت

بهای جهانی نفت در پی وقوع سانحه برای نفتکش ایرانی در دریایی سرخ بیش از ۲ درصد افزایش یافت.

براساس گزارش بلومبرگ، بهای نفت خام برنت دریایی شمال دیروز با افزایشی ۲.۳ درصدی به ۶۰.۴۶ دلار در هر بشکه رسید. بهای نفت «وست تگزاس اینترمیدیت» نیز ۲.۱ درصد افزایش یافت و بشکه‌ای ۵۴.۶۹ دلار معامله شد.

تینا مارگارت سالت وت، تحلیلگر مسائل منطقه می‌گوید که بهای نفت به این دلیل افزایش نیافته که این تانکر حاوی مقادیر قابل توجهی نفت بوده که برای بازار تاثیرگذار است، بلکه دلیل این افزایش آن است که این خطر وجود دارد که حادثه مشابهی در منطقه رخ دهد.