زمان : 14 Mehr 1398 - 16:28
شناسه : 154055
بازدید : 8234
قاضی صلواتی خطاب به متهم:شما می‌خواستید از تجارب آن‌ها استفاده کنید پس چرا با همسران و دختر این مسئولین قرارداد‌ها را منعقد کردید؟ سومین جلسه محاکمه گروه عظام/جلسه اول و دوم همین دادگاه در یک خبر قاضی صلواتی خطاب به متهم:شما می‌خواستید از تجارب آن‌ها استفاده کنید پس چرا با همسران و دختر این مسئولین قرارداد‌ها را منعقد کردید؟

قاضی صلواتی خطاب به یکی از متهمان: قطعات بنزین سوز را با عنوان گاز سوز وارد و بر آن تعرفه ۵ درصد اعمال کردید

یزدفردا : سومین جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو صبح امروز ۱۴ مهرماه به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
 
به گزارش یزدفردا به نقل از میزان: سومین جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

قاضی صلواتی در ابتدا گفت: در مورخ ۹۸.۷.۱۴ شروع سومین جلسه محاکمه متهمین گروه عظام به مدیریت عباس ایروانی را در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال‌گران و مفسدان اقتصادی با حضور مستشاران دادگاه، وکلای مدافع و نماینده دادستان را به صورت علنی اعلام می‌کنم.

قاضی صلواتی مفاد مواد ۳۵۴ و ۳۵۸ قانون آیین‌دادرسی کیفری را قرائت و از متهم ردیف دوم امیررضا رفیعی خواست تا در جایگاه حاضر شود.

قاضی صلواتی گفت: امیررضا رفیعی متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به میزان ۲۰۱ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۸۳۹ دلار، معاونت در پرداخت رشوه، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از سند مجعول و مشارکت در فراری دادن متهم خاتمی‌پور.

قاضی از متهم خواست تا دفاعیاتش را بیان کند.

متهم رفیعی مدعی شد: در خصوص اظهارات نماینده دادستان که شرکت سازه‌پویش به گرانفروشی متهم شده است باید بگویم این شرکت بسیاری از قطعات را با قیمت مناسب تولید کرده است. ECU موتور TU۵ که ۱۱۵ یورو خریداری می‌شد به ۷۵ یورو و سپس به ۶۸ یورو کاهش یافت که این امر باعث شد تا حدود ۱۵۰ میلیون یورو طی ۱۰ سال ارز از کشور خارج نگردد و امیدوارم که دادگاه با بررسی کارشناسانه و دقیق از بنده رفع اتهام نماید.

وی در خصوص اتهام مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته به میزان ۲۰۱ میلیون ۶۲۹ هزار و ۸۳۹ دلار، گفت: بنده طی دو مقطع مدیرعامل شرکت سازه‌پویش بودم و بسیاری از اتهامات در زمان مدیریت بنده رخ نداده است و قادر به پاسخ‌گویی نیستم، لذا تقاضا دارم گمرک مدارک شکواییه ارائه کند تا پاسخ لازم را ارائه نمایم.

رفیعی در خصوص وارونه جلوه دادن موضوع تعرفه‌ها بیان کرد: تا پایان سال ۹۵ شرکت از تعرفه ۵ درصد برای قطعات استفاده می‌نمود و در بسیاری از موارد نیز تعرفه‌های ۱۰، ۱۵ و ۲۰ درصدی پرداخت شده است در خصوص درج لوگو بر روی ECU و سایر قطعات این نکته را اعلام می‌نمایم که این کار با تایید خودروساز صورت گرفته است. قطعات EMS ۴۵ درصد واردات را دربرمی‌گیرد و در سال ۹۵، ۶۳ میلیارد واردات داشته‌ایم که تعرفه ۴ میلیاردی پرداخت شده است در سال ۹۶، ۳۳۹ میلیارد واردات صورت گرفته که ۲۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تعرفه داده شده است. در سال ۹۷ نیز ۸۱ میلیارد واردات صورت گرفته که تعرفه ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ان پرداخت گردیده است و در مجموع ۴۸۳ میلیارد واردات داشته‌ایم که برای آن ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تعرفه داده‌ایم. از دادگاه تقاضا می‌نمایم تا صحت موارد یاد شده را از طریق گمرک بررسی نمایند و موارد اتهامی در خصوص مشارکت در قاچاق کالا مورد قبول نمی‌باشد.

وی در خصوص اتهام معاونت در جعل اسناد گفت: بنده هیچ گونه دستوری در خصوص جعل سند را صادر نکردم و مدیران عظام هیچ نقشی در جعل اسناد نداشته‌اند. گمرک کلیه شرکت‌های تولیدی را نیاز به ارائه گواهی مبدا نمی‌داند از سوی دیگر اتاق بازرگانی نیز اظهار کرده که کلیه کالا‌های وارداتی شرکت‌های تولیدی از ارائه گواهی مبدا معاف هستند و استناد دادسرا مبتنی بر اشتباه است و در خصوص اظهارات نماینده دادستان مبنی بر کم اظهاری تقاضا دارم تا میزان واردات و فروش قطعات بررسی گردد تا حقانیت بنده اثبات شود و لذا خلاف واقع بودن ۱۶۵۹ سند از سال ۹۴ تا کنون را خلاف واقع می‌دانم.

رفیعی در خصوص اتهام مشارکت در فراری دادن متهم حاتمی‌پور گفت: مواد ۵۵۳ و ۵۵۴ قانون مجازات اسلامی صراحتا نحوه مجازات و انتساب کسانی که اقدام به فراری دادن متهم می‌نماید بیان کرده است .

یک روز روغنی‌ها به من گفت که قرار است ماموران گمرک برای بازرسی به دفتر خاتمی‌پور بروند و بنده به ایشان اعلام کردم که خاتمی‌پور باید در دفتر خود حاضر شود که صحت این مورد را از خاتمی‌پور جویا شوید.  همچنین عمده فاکتور‌ها توسط شرکت‌های خارجی صادر می‌شد و موضوع جعل قابل استناد نیست و تاکنون ۳۷۵ میلیارد و ۲۶۸ میلیون و ۹۲۰ هزار و ۴۱۳ ریال عوارض به گمرک پرداخت شده که با عنایت به مورد فوق اتهام اخلال در نظام اقتصادی مورد قبول بنده نمی‌باشد.

 متهم رفیعی ادامه داد: ما به هیچ عنوان قصد فریب خودروساز را نداشتیم و هیچ یک از اقداماتمان در این راستا نبوده است.

در ادامه قاضی از متهم پرسید: شما چه مدت قائم مقام شرکت بودید؟

این متهم گفت: بنده از آذر ۹۶ تا زمان دستگیری یعنی مرداد ۹۷ به مدت ۷ ماه مسئولیت داشتم.

قاضی گفت: در بازرسی‌های صورت گرفته از دفتر خاتمی‌پور اسناد مجعولی کشف شد، در این باره چه توضیحی دارید؟

متهم رفیعی افزود: بنده هیچ دستوری برای ایجاد اسناد خلاف واقع به هیچ یک از متهمان ندادم.

قاضی اظهار کرد: بر اساس اقرار، شما در اسناد دستکاری می‌کردید تا گمرک را فریب دهید. به گونه‌ای که یک عبارت توسط ترخیص کار به اسناد اضافه می‌شد.

این متهم پاسخ داد: من هیچ اسنادی را خلاف واقع ارائه ندادم و صحت و سقم حرف‌های من را کارشناسان خودرو می‌توانند اعلام کنند.

قاضی افزود: بر اساس اقاریر شما، آقای نجیبی سهامدار، دستور داد برای تمامی قطعات وارداتی حداقل تعرفه پرداخت شود.

متهم رفیعی پاسخ داد: بر اساس دستور آقای نجیبی و ایروانی باید برای بالا بردن سطح خودکفایی از مزیت گمرک استفاده کنیم.

قاضی به وی گفت: مزیت گمرک چه ارتباطی با پرداخت رشوه داشت؟

متهم پاسخ داد: من هیچ پرداخت رشوه‌ای ندارم.

در ادامه قاضی صلواتی به متهم رفیعی گفت: شما در سال‌های ۹۱ و ۹۲ قطعات بنزین سوز را با عنوان گاز سوز وارد کردید و بر آن تعرفه ۵ درصد اعمال کردید.

قاضی صلواتی افزود: ایکاش کارشناسان ارشد محیط زیست وارد این پرونده می‌شدند و برآورد می‌کردند که این کار شما تا چه اندازه در آلودگی هوای تهران و کلانشهر‌ها تاثیر گذار بود، لذا از همین جا از کارشناسان ارشد محیط زیست می‌خواهم که وارد این پرونده شوند.

قاضی به وی گفت: مردم چه گناهی کرده‌اند که به خاطر سود و منافع شما دچار ضرر و زیان شوند.

این متهم پاسخ داد: نسبت دادن موضوع آلودگی هوا به این بحث اشتباه است؛ چراکه اصل بر دانشی است که روی قطعه قرار می‌گیرد که همه این‌ها توسط سازمان‌های زیر مجموعه استاندارد انجام می‌گیرد.

قاضی صلواتی از متهم پرسید: پاسخ مرا قاطع بگویید چرا قطعه بنزین سوز وارد کردید و گاز سوز تحویل دادید پاسخ‌های شما محکمه پسند نیست.

متهم رفیعی تلاش کرد از پاسخ به قاضی طفره رود؛ قاضی صلواتی به وی گفت: تخلفات شما در آلودگی هوای تهران و کلانشهر‌ها نقش بسزایی داشت.

در ادامه متهم درباره عدم همکاری خود با شرکت گفت: بنده در سال ۹۶ از مجموعه سازه پویش منفک شدم، اما با توجه به اینکه پروسه اداری این عدم همکاری، به طول می‌انجامید و برای آنکه کار‌ها معطل نماند لذا از مهر بنده استفاده می‌شد.

در ادامه قاضی صلواتی به انعقاد قرارداد‌های مشاوره‌ای متهم اشاره کرد و افزود: سه نمونه از قرارداد‌های مشاوره‌ای شما با همسر افرادی که مسئولیت داشتند و دختر یکی از این‌ها منعقد شد برای این موضوع چه توضیحی دارید؟

متهم رفیعی گفت: ما ساز و کار مشخصی برای استفاده از تخصص نداشته‌ایم چرا که در شرایط تحریم هستیم.

قاضی بیان کرد: این تحریم هم برای شما بهانه خوبی شده است.

رئیس دادگاه افزود: اگر کارتان قانونی بود چرا با اطرافیان افراد مسئول قرارداد بستید؟ شما می‌خواستید از تجارب آن‌ها استفاده کنید پس چرا با همسران و دختر این افراد این قرارداد‌ها را منعقد کردید؟

قاضی خطاب به متهم گفت: شما این قرارداد‌ها را منعقد کردید چرا که تنها در یکی از این قرارداد‌ها دو میلیارد تومان از جرایم شرکت‌های عظام را کسر می‌کرد.

گفتنی است قاضی به متهم گفت: جواب شما قانع کننده نیست و لذا از نماینده دادستان می‌خواهیم که توضیحات خود را ارائه کند.

نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و بیان داشت: شما مجوز بند ۶ فصل ۸۴ از قانون واردات و صادرات را داشتید، اما بند ۹ از این قانون را بدون مجوز اجرا کردید. شما با پرداخت رشوه این مجوز را دریافت کردید.

نماینده دادستان در صفحه نمایشی که در دادگاه حاضر بود اسناد مجعول از سوی متهم را به نمایش درآورد.

شاه محمدی نماینده دادستان خطاب به متهم افزود: شما گفتید که متخصص هستید بله، به راستی شما متخصص هستید که توانستید با فریبکاری کالای بنزین سوز را وارد و گاز سوز تحویل دهید.

وی خطاب به متهم گفت: شما امروز در جهت فریب دادگاه اظهارات ما را خلاف قانون عنوان کردید.

نماینده دادستان درباره پرداخت رشوه از سوی متهم بیان کرد: طبق اقاریر آقای روغنی‌ها شما رشوه پرداخت می‌کردید.

متهم گفت: من هیچ گونه رشوه‌ای پرداخت نکردم و اظهاراتی که گفته می‌شود در اقاریر من آمده منتسب به من نیست. من فقط دو بار دو نیم سکه به عنوان هدیه پرداخت کردم.

نماینده دادستان خطاب به متهم رفیعی گفت: گمرک در پاسخ به استعلام بازپرسی اعلام کرده که در سال ۹۶ و ۹۷ حقوق گمرکی یونیت کنترل موتور ECU ۲۰ درصد می‌باشد و شما کالا را ذیل بند ۶ معرفی کرده‌اید در حالی که باید کالا‌ها را ذیل بند ۹ معرفی می‌کردید.

رفیعی در پاسخ گفت: انجمن قطعه سازان اعلام کرده که اقلام EMS با تعرفه ۵ درصد وارد شود.

در این هنگام نماینده دادستان اظهار کرد: با مغلطه کاری درست نمی‌شود.

قاضی صلواتی نیز خطاب به متهم رفیعی گفت: با آرامش از خود دفاع نمایید.

شاه‌محمدی اظهار کرد: مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۷ نیز بیان داشته که حقوق گمرکی یونیت کنترل موتور ECU ۲۰ درصد می‌باشد.

رفیعی پاسخ داد: شما به استناد یک سند کل فعالیت شرکت را زیر سوال می‌برید و تقاضا دارم که گمرک بررسی‌های لازم را در این خصوص انجام دهد.

نماینده دادستان در خصوص توقیف محموله توقیفی در قزوین گفت: شما قطعه ۱۷ME را به تدریج جایگزین ME ۷ کردید و کالای بنزین سوز را به جای گاز سوز از طریق رشا ثبت و اظهار نموده‌اید.

نماینده دادستان گفت: روغنی‌ها اظهار کرده که ایروانی به دنبال کاهش هزینه‌های گمرکی بوده و به رفیعی گفته که از تعرفه ۵ درصد استفاده کند و رفیعی نیز همواره مدعی بوده که نامه ایران خودرو به وزارت صمت ارسال شده است. روغنی‌ها مدعی است که رفیعی با دستور ایروانی اقدام به کم‌اظهاری می‌نمود. ایروانی و رفیعی همواره برای سود بیشتر به وی دستور می‌دادند که از هر طریق ممکن و با پرداخت رشوه به گمرک اقلام را با کمترین مبلغ ترخیص نمایند.

در این هنگام متهم رفیعی مدعی کرد: استنادات نماینده دادستان صحیح نیست و بنده اقدامی برای جعل و رشوه انجام نداده‌ام. بنده ۳۷ میلیارد تومان طی ۳ سال عوارض پرداخت کرده‌ام و تمام موارد انتسابی به بنده تهمت است.

در این هنگام قاضی صلواتی با اعلام ختم جلسه بیان کرد: جلسه بعدی دادگاه فردا مورخ ۹۸.۷.۱۵ راس ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح برگزار می‌گردد.


بیشتر بدانید :

دومین جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو

تذکر قاضی صلواتی به عباس ایروانی: در این جلسه دادگاه چندین بار به متهمین تلقین و آن‌ها را تهدید کرده‌اید/ پاسخ نماینده دادستان به ادعاهای متهم ردیف اول: به واسطه زد و بند ارز اختصاص یافته به ایران خودرو را استفاده می‌کردید

 جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
تاریخ انتشار: 13 مهر 1398
دومین جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

قاضی صلواتی در ابتدا گفت: در ۱۳.۷.۹۸ شروع دومین جلسه محاکمه متهمین گروه عظام به مدیریت عباس ایروانی با حضور مستشاران دادگاه، وکلای مدافع و نماینده دادستان را به صورت علنی اعلام می‌کنم.

قاضی صلواتی مفاد مواد ۳۵۴ و ۳۵۸ قانون آ‌یین دادرسی کیفری را قرائت و تفهیم کرد و از متهم ردیف اول عباس ایروانی خواست در جایگاه حاضر شود و خود را معرفی کند.

متهم ردیف اول گفت: من عباس ایروانی هستم دیپلمه مسئول گروه هلدینگ عظام و سابقه کیفری ندارم.

قاضی صلواتی گفت: شما در سال ۶۶ به اتهام ارتشا و اختلاس بازداشت بودید، توضیح دهید؟

متهم ایروانی گفت: آن موضوع مربوط به من نبود.

قاضی ضمن تفهیم اتهام گفت: دفاعیات خود را مطرح کنید.

این متهم گفت: ضمن ارادت به گروه عظام که ۳۰ سال است در خط تولید فعال هستند از اینکه این فرصت را به من دادید ممنونم، اما ایکاش اجازه می‌دادید در جلسه قبل من از خودم دفاع می‌کردم.

قاضی تذکر داد: این موضوع طبق روال قانونی بوده است از شما می‌خواهم مراقب اظهارات خود باشید.

متهم ایروانی مدعی شد: موارد اتهامی را قبول ندارم و از قاضی می‌خواهم اعلام کند شاکیان چه کسانی هستند، ظاهرا گمرک یکی از شاکیان است که یک مورد اتهامی ما را اعلام کرده و در بقیه موارد ما مرتکب خلافی نشده‌ایم. شاکی ما در واقع معاونت اقتصادی اطلاعاتی سپاه است.

این متهم ادامه داد: در سال ۹۶، پرونده‌ای به نام قاچاق کالا برای مجموعه عظام گشودند و در اواخر ۹۷ محموله ما در گمرک قزوین ضبط شد. گمرک در آن موقع از ما ۲۵ درصد گرفته بود در حالی که باید ۵ درصد می‌گرفت.

وی مدعی شد: تا سال ۹۶ هیچ ارز دولتی نگرفتیم، درباره رشوه که در کیفرخواست ذکر شده بهتر نبود که مبلغ آن را اعلام می‌کردید.

این متهم گفت: درباره ارتباط ناسالم با مسئولین هیچ مصداقی وجود ندارد و کلی گویی است. همچنین در این کیفرخواست بحث بانکی مطرح شده که جای تعجب دارد.

متهم ردیف اول گفت: در سال ۹۷ به حفاظت سپاه شکایت کردیم و از دادگاه می‌خواهم این گزارش را ضمیمه پرونده کند. دیگر دفاعی ندارم.

قاضی صلواتی ضمن تذکر به متهم گفت: در جایگاه بمانید و درباره بند بند اتهامی دفاع کنید.

متهم مدعی شد: من دفاعیاتم را مطرح کردم.

قاضی گفت: در مورد بند اول و موضوع قاچاق توضیح بدهید.

متهم ایروانی مدعی شد: هیچ قاچاقی انجام نشده است، مقصر ترخیص کار بود. تمام مدارک را ما درست تحویل دادیم.

متهم ایروانی مدعی شد: علت اینکه به ما اتهام اخلال و قاچاق می‌زنند این است که آن‌ها در زندان به همکاران ما گفته‌اند اگر اقرار کنید به شما تخفیف می‌دهیم، اقرار آن‌ها قانونی نیست.

قاضی صلواتی در این لحظه به متهم تذکر داد: شما در جایگاه متهم قرار دارید و نمی‌توانید بگویید که اقرار آن‌ها قانونی نیست، مجدد به شما تذکر می‌دهم مواظب اظهارات خود باشید.

متهم ایروانی گفت: دستوری از طرف بنده نبود، ولی در این جایگاه همه مسئولیت را قبول می‌کنم.

قاضی صلواتی درباره بند اتهامی معاونت در جعل اسناد این متهم از او پرسید.

متهم ایروانی گفت این موارد را قبول ندارد.

قاضی همچنین به بند دیگر اتهامی یعنی معاونت در استفاده از اسناد مجعول اشاره کرد و متهم در دفاع از خود گفت این موارد را قبول ندارم و درباره رشوه و جعل اسناد در جریان نیستم.

قاضی صلواتی گفت: درباره فراری دادن حامد خاتمی پور از خود دفاع کنید.

متهم مدعی شد: من او را فقط یک بار دیده‌ام، این‌ها همه فشار و تهمت است.

قاضی صلواتی در این هنگام اقاریر آقای روغنی را قرائت کرد.

متهم ادعا کرد: این‌ها همه حرف است اگر سند دارید ارائه بدهید.

قاضی صلواتی اقرار خاتمی پور را قرائت کرد.

متهم ایروانی گفت: خودشان باید جوابگو باشند. اقرار‌های انجام شده که قرائت می‌کنید قابل قبول نیست تا قبل از بخشنامه آقای جهانگیری ما هیچ ارز دولتی نگرفته‌ایم، این‌هایی که اقرار کرده‌اند باید مستند باشد.

قاضی صلواتی گفت: این اقاریر مستند است به آن بخش هم خواهیم رسید.

در این بخش از جلسه دادگاه نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و بیان کرد: در جلسه قبل بنده در آخر جلسه به وکلا عرض کردم که مجموع واردات شما از سال ۸۰، به ارزش تجاری کالا‌های قاچاق ۳۰۴ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۸۹۹ دلار بوده است و از ۷.۱۲.۹۲ تا مرداد ۹۷، (۴۳۱ میلیون و ۹۴۷ هزار و ۱۵ دلار) بوده که مجموع این رقم همان رقمی است که در کیفرخواست قرائت شده است.

وی در ادامه و در پاسخ به این ادعای متهم ایروانی که مجموعا مبلغ ۱۵ میلیون تومان به عنوان رشوه پرداخت شده است، افزود: آنچه که از منزل یکی از متهمان در گمرک کشف شد حدود ۱۰۰ عدد سکه طلا بوده که حسب اقاریر وی یک سوم آن هدایایی بوده که از جانب همدستان و دوستان شما پرداخت شده است.

نماینده دادستان در ادامه با اشاره به اظهارات متهم ایروانی نزد بازپرس پرونده بیان کرد: در اظهارات خود نزد بازپرس پرونده گفته اید به شرکتهایم گفته‌ام تا می‌توانند از معافیت قانونی گمرکی استفاده کنند و شما در هر شرکت یک رابط داشته‌اید. با رابط خود در ایران خودرو که آقای مرتضوی بود و ایادی خود امورات را پیش می‌بردید و دستور کتبی نمی‌دادید.

وی ادامه داد: شما در شعبه گفتید که از عوائد قاچاق استفاده کرده‌اید و می‌دانید که پولی که در چرخه کار تجارتی خود داشته‌اید، چه میزان پول تزریق کرده‌اید.

نماینده دادستان در ادامه و در تشریح عنصر مادی بزه بیان کرد: به صورت کلی راه‌های کسب سود از طریق غیرقانونی قسم اول آن قاچاق عمده و دارای وصف سردستگی است. قسم دوم آن که می‌گویند ارز خارج نشده باید بگویم شما از سه منبع ارز اخذ می‌کردید که یکی ارز متقاضی، ارز بانک مرکزی و ارز ایران خودرو که به صورت ریالی بوده و قسم سوم احتکار و فروش ثانویه بوده است.

وی با اشاره به راه‌های قاچاق استفاده شده توسط این گروه مجرمانه به صورت منسجم اظهار کرد: اکسیژن سنسور را از کشور مبدأ که رومانیایی بوده به مبلغ ۱۰ یورو و ۹۰ سنت به شرکت خود فروختید و آنچه که به ایران خودرو فروختید ۱۳ یورو و ۹۴ سنت بوده است، که در ارزش کم اظهاری داشته‌اید.

شاه محمدی تصریح کرد: در مرحله بعدی شرکت و شخص شما با همکاری همدستان قطعه بنزین سوز را به عنوان قطعه گازسوز به گمرک اظهار می‌کردید که اکنون می‌گویید تعرفه آن ۵ درصد بوده است، اما طی استعلامات دادسرا ضابطین و اقاریر سایر متهمان تعرفه این کالا ۲۰ درصد بوده، اما شما ۵ درصد عنوان کردید.

متهم ایروانی گفت: در ۲۰ سال گذشته ۵ درصد بوده است.

نماینده دادستان اظهار کرد: ورود کالای ساخت چین و کشور‌های دیگر که نام شرکت سازه پویش روی آن حک شده است از موارد دیگری است که در پرونده وجود دارد.

شاه محمدی با اشاره به استفاده نابجا و سوء استفاده ازمصوبه هیئت دولت توسط متهم ایروانی در خصوص حمایت از خودروی تولید ملی تصریح کرد‌: شما با اظهار کالای بنزین سوز به جای کالای گازسوز سبب آلودگی هوا شدید.

متهم ایروانی ضمن رد این ادعا گفت: اصلا اینگونه نیست.

قاضی صلواتی ضمن تذکر به متهم ایروانی گفت: شما فکر کردید اینجا نیز شرکت است. به شما تذکر می‌دهم که مواظب اظهارات خود باشید.

نماینده دادستان خطاب به متهم ایروانی گفت: قرار بوده مواد اولیه وارد و مونتاژ کنید، اما کالا را به صورت کامل آورده‌اید و مدعی رونق تولید هستید.

شاه محمدی خطاب به متهم ایروانی بیان کرد: کسی با شما امکان رقابت نداشته و به این شکل رقبا از میدان خارج می‌شدند. از آخر سال ۹۶ به بعد از ارز دولتی جهت وارد کردن کالا استفاده کردید و ای‌سی‌یو را نزدیک به ۴۰ یورو وارد و به مبلغ ۶۸ یورو به ایران خودرو فروختید. مردم از قیمت‌ای سی یو در بازار مطلع هستند.

متهم ایروانی گفت: کسی در بازار ای‌سی‌یو نمی‌خرد.

قاضی صلواتی بار دیگر از متهم ایروانی خواست تا نظم دادگاه را رعایت کند و گفت: با جو سازی نمی‌شود جواب داد برای بار آخر تذکر دادم.

نماینده دادستان گفت: شما مدعی هستید ارزی از کشور خارج نکردید در حالی که بدون ارائه برگ سبز گمرکی و بارنامه تسهیلات اعتباری اخذ شده است، شما در این قسمت خود را تولیدکننده معرفی می‌کنید و ارز می‌گرفتید.

در این هنگام نماینده دادستان سندی را به دادگاه نشان داد که خطاب به متهم رفیعی تنظیم شده است و آن را قرائت کرد و گفت: شما مدعی هستید ارز دولتی استفاده نمی‌کردید در حالی که شما به واسطه زد و بند خودتان ارز اختصاص یافته به ایران خودرو را استفاده می‌کردید.

قاضی خطاب به نماینده دادستان گفت: اگر اجازه بدهید تا اینجا متهم از خود دفاع کند.

متهم ردیف اول گفت: پرونده ما قاچاق کالاست، این موارد چه ربطی به موارد بانکی دارد.

نماینده دادستان بیان کرد: در کیفرخواست همه این‌ها آمده است.

قاضی خطاب به متهم تذکر داد: دادگاه در چارچوب کیفرخواست رسیدگی می‌کند.

متهم ردیف اول مدعی شد: من ارز آزاد خریدم و تا هشت ماه زیان دادم. هیچ خلافی در این مجموعه نشده تمام آن جوسازی است.

نماینده دادستان ادامه داد: اقرار راس دلایل است، شما این را پذیرفته‌اید و بابت اینکه تخلفات را به شما نشان داده‌اند تشکر هم کرده‌اید.

متهم ایروانی گفت: من خودم اشتباه نکرده‌ام، اما خلاف مدیرانم را قبول دارم و به خاطر این تشکر کرده‌ام.

قاضی صلواتی گفت: پس مسئولیت شما کجا بوده است، ظاهرا شما هیچ کاره بوده‌اید.

متهم ایروانی ادعا کرد: ما در مجمع و برنامه بودجه دخالت می‌کردیم.

قاضی صلواتی گفت: اقاریر مدیران شما دایر بر این است که دستورات شفاهی بوده است.

متهم ادعا کرد: دستور شفاهی که ملاک نیست.

قاضی صلواتی گفت: آن‌ها دستورات شما را اجرا می‌کردند.

نماینده دادستان ادامه داد: شما مدعی هستید همکاران شما تحریم‌ها را دور می‌زدند در حالی که شما دستور می‌دادید و مدعی هستید که از سال ۹۶ از ارز متقاضی استفاده کرده‌اید؛ اما در نهایت ارز دولتی به کار می‌بردید.

متهم گفت: من ارز آزاد استفاده می‌کرده‌ام و ایران‌خودرو هم ارز دولتی ندارد از صراف می‌خریدند.

نماینده دادستان گفت: اما اقاریر متهمین و تحقیقات خلاف اظهارات شما است.

متهم ایروانی ادعا کرد: اگر یک دلار خارج از کشور داشته باشم تمام آن را دولت مصادره کند و مرا اعدام کنید زحماتی که من کشیدم کمتر کسی انجام می‌دهد. اگر کارمندانم اشتباهی کرده‌اند مقصر من نیستم، اما آن‌ها مثل فرزندانم هستند و از آن‌ها حمایت می‌کنم.

نماینده دادستان گفت: ۱۵ تا ۲۰ قطعات وارداتی شما به بازار عرضه نمی‌شد و با قیمتی که خودتان تعیین می‌کردید و چندین برابر به بازار ثانویه تزریق می‌شد این فاکتور شما است.

نماینده دادستان برگه‌ای را که نشان‌دهنده فاکتور بود به دادگاه ارائه کرد.

متهم گفت: این فاکتور‌ها را از کجا آورده‌اید.

نماینده دادستان گفت: این نشان دهنده جعل اسناد است که آن را کتمان می‌کنید. این گواهی مبدائی است که در آن قطعه بنزینی قید شده است در حالی که شما آن را برای خودروی گازسوز معرفی کردید تا تعرفه مربوط به خودروی گازسوز را از گمرک اخذ کنید.

نماینده دادستان ادامه داد: شما مدعی هستید همه چیز توسط ترخیص‌کاران صورت گرفته در حالی که این مهر اتاق بازرگانی کشور چین است که از اتاق متهم خاتمی‌پور کشف شده و او اقرار کرده این مهر را از اتاق ایروانی آورده‌ام و ایروانی با نفوذ خود از بازرسین گمرکات و ضابطین اطلاع داشته و می‌گفته اسناد را امحا کنید، اما من اسناد را از بین نبردم تا بتوانم در دفاع از خود مدرک داشته باشم.

متهم ایروانی گفت: من این حرف‌ها را قبول ندارم و مدیران من هم قبول ندارند.

نماینده دادستان در ادامه گفت: اقاریر متهمین نزد بازپرس و ضابطین حاکی از ان است که اقدامات مجرمانه توسط ایادی شما صورت گرفته است.

قاضی صلواتی گفت: مدارکی وجود دارد که شما به خاتمی‌پور گفته‌اید اسناد را امحا کن و چند روز گوشی را خاموش و خودت را گم و گور کن.

قاضی صلواتی به متهم ردیف اول عباس ایروانی تذکر داد: شما در این جلسه دادگاه چندین بار به متهمین تلقین و آن‌ها را تهدید کرده‌اید که مشاهده شد.

قاضی صلواتی در ادامه ختم جلسه امروز را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی دادگاه فردا ۱۴ مهر راس ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح در همین مکان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری میزان، این پرونده ۷ متهم دارد؛ متهم ردیف اول عباس ایروانی فرزند رضا، مدیر گروه عظام، تولید کننده قطعات خودور متهم است به: افساد فی الارض از مجرای اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به صورت عمده و کلان، رهبری گروه مجرمانه سازمان یافته قاچاق قطعات خودرو، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از اسناد مجعول، معاونت در پرداخت رشوه و مشارکت در فراری دادن متهم.
 
متهم ردیف دوم امیر رضا رفیعی، فرزند پرویز، قائم مقام فروش گروه عظام؛ متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور؛ مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو، معاونت در پرداخت رشوه؛ معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از سند مجعول و مشارکت در فراری دادن متهم.
 
متهم ردیف سوم مرتضی روغنی‌ها فرزند علی، معاون امور بین‎الملل گروه عظام، متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور؛ مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو، معاونت در پرداخت رشوه؛ معاونت در جعل اسناد معاونت در استفاده از سند مجعول مشارکت در فراری دادن متهم.
 
متهم ردیف چهارم حامد خاتمی پور، فرزند اسماعیل، ترخیص کار گمرک، متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو، جعل اسناد، استفاده از اسناد مجعول، استفاده از مهر مجعول اتاق بازرگانی چین و پرداخت رشوه.
 
متهم ردیف پنجم مرداد علی کرم نیا، فرزند موسی، کارمند گمرک، متهم است به دریافت رشوه، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو. 
 
متهم ردیف ششم حسن صفریان فرزند حسین، کارمند گمرک متهم به دریافت رشوه، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو.
 
متهم ردیف هفتم مهدی شهابی فرزند نصرالله، کارمند گمرک، متهم است به دریافت رشوه، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو.
 
 
جلسه اول :
 

اولین جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو

قاچاق بیش ۷۶۴ میلیون دلار قطعات خودرو/ بدهی سه هزار میلیارد تومانی ایروانی به بانک‌ها/ شرکت‌های زیرمجموعه ایروانی سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان سود از شرکت‌های خودروسازی می‌گرفتند/ پرداخت رشوه و اعمال نفوذ در صاحب منصبان دولتی و مدیران بانک‌ها

خبرگزاری میزان- محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی در حال برگزاری است.
تاریخ انتشار: 10 مهر 1398

جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

 

قاضی صلواتی در ابتدالی جلسه ضمن قرائت تفهیم  مواد 352 ، 354 و 358 قانون آیین دادرسی کیفری از شاه محمدی نماینده دادستان خواست توضیحات خود را ارائه کند.

نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و گفت: شخصی به نام عباس ایروانی از طریق تبانی با مدیران بانکی و بدون احراز صلاحیت از طریق ارتکاب رفتارهای مجرمانه موفق به اخذ تسهیلات بانکی خلاف ضوابط شد و از سوی بانک‌های ملی،‌ مسکن و صادرات تسهیلات دریافت کرد و چندین شرکت خرید و به تولید قطعات خودرو اقدام کرد.

شاه محمدی افزود: معوقات بانکی وی بیش از 3 هزار میلیارد تومان می‌باشد وی به شبکه‌های بانکی نفوذ کرد و از این طریق اقدام به واردات متعددی کرد.

وی بیان کرد: متهم از طریق پرداخت رشوه و اعمال نفوذ در صاحب منصبان دولتی از طریق کم اظهاری در تعداد کالاهای وارداتی تا سال 95 وجوه کلانی را به صورت نامشروع تصاحب کرد.  این در حالی است که متهم عباس ایروانی به جای کم اظهاری صدور اظهار نامه خلاف واقع خود جهت بهره برداری را در دستور کار خود قرار داد و به مدیران ارشد خود ابلاغ کرد در مواقع لزوم رشوه پرداخت کنند همچنین وی تعرفه 25 درصدی برای خودروهای بنزین سوز را به بهانه آنکه قطعات خودرو گازسوز است 5 درصد در نظر می‌گرفت.

نماینده دادستان ادامه داد: بر اساس قانون مصادیق قاچاق گمرکی استفاده از اسناد خلاف واقع جهت وارونه جلوه دادن اقدامات مصداق قاچاق گمرکی است.

شاه محمدی اظهار کرد: همچنین اظهار کالا به گمرک با اسناد و مجوزهای جعلی از طریق قاچاق نیز از دیگر اقدامات شرکتهای  گروه عظام است که با ریاست عباس ایروانی صورت می‌گرفت همچنین شبکه تحت هدایت وی اظهار نامه گمرکی خلاف واقع را جعل می‌کرد و آن را به شبکه گمرکی ارائه می‌داد و اقدام به پرداخت رشوه می کرد و از این طریق می‌توانست قطعات خودرو را غیر قانونی وارد کشور کند.

وی ادامه داد: قاچاق مذکور به سبب حرفه‌ای و سازمان یافته بودن قطعات خودرو به صورت عمده و کلان صورت می‌گرفت و عباس ایروانی و مدیران ارشد تحت امر وی و برخی از کارکنان گمرکی در دریافت رشوه با ایشان همراهی می‌کردند و تحت عنوان قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو قابل تعقیب کیفری است و با توجه به اینکه محتویات پرونده و اقاریر متهمان حاکی از تکرار این اقدام است لذا فعالیت آنها از مصادیق قاچاق حرفه‌ای محسوب می‌شود.

نماینده دادستان افزود: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز  به وضوح در عملکرد متهم و مدیران وی قابل رؤیت است به طوری که متهم عباس ایروانی با تشکیل یک گروه منسجم مجرمانه اقدام به قاچاق قطعات خودرو کرده است وی نقش رهبری گروه را داشته و خطی مشی‌ها و برنامه‌های مجرمانه را برنامه ریزی می‌کرده است به طوری که تمامی مدیران وی مکلف به تبعیت محض از وی بودند.

شاه محمدی تصریح کرد: متهم امیررضا رفیعی به عنوان مدیر عامل شرکت فعالیت می‌کرده و قائم مقام خودرویی گروه عظام بوده است که وظیفه هماهنگی ابلاغ دستورات ایروانی را عهده دار شده است.

وی گفت: متهم رفیعی وظیفه هماهنگی و ابلاغ دستورات ایروانی را به شرکتهای زیر مجموعه عهده دار بوده و به مدیران شرکتهای صنعت، معدن و تجارت و ایران خودرو و سایپا رشوه پرداخت می‌کرده است.

نماینده دادستان ادامه داد: متهم مرتضی روغنی‌ها عهده دار تنظیم اسناد مجعول و پرداخت رشوه به کارکنان گمرک جهت ترخیص کالا بوده است.

وی افزود: متهم حامد خاتمی پور و کارکنان وی در شرکتهای تابعه عهده‌دار ترخیص اسناد مجعول و ترخیص کالای قاچاق و پرداخت رشوه به کارکنان گمرک بوده است.

نماینده دادستان ادامه داد: متهمان علی کرم نیا،‌ حسین صفریان و مهدی شهابی نیز به عنوان کارکنان گمرک فعالیت می‌کردند   و عهده دار انجام نظارت بر ترخیص کالا و دریافت رشوه بودند.

شاه محمدی با استناد به نامه گمرک ایران گفت: گروه عظام در سال 80 در مجموع 764 میلیون و 37 هزار و 425 دلار واردات داشته که با توجه به موارد مذکور میزان قاچاق توسط گروه عظام متعلق به عباس ایروانی می‌باشد .

وی افزود: نظر به کلان بودن مبالغ اخلال در نظام اقتصادی کشور ناشی از اقدامات مجرمانه بوده و شرکت عظام به رهبری عباس ایروانی و ورود خسارت عمده به  حقوق عمومی و بیت المال متهم آقای عباس ایروانی به افساد فی الارض متهم است و با توجه به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون مجازات اخلالگران و قانون مجازات اسلامی این اتهام محرز و مسلم به نظر می رسد.

نماینده دادستان بیان کرد: نامبرده با ارتکاب رفتارهای مجرمانه و تسهیلات کلان ارزی و ریالی اقدام کرده و علاوه بر داشتن بیش از 3 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی شرکت وی و چندین پرونده ناشی از تسهیلات کلان بانکی با ارتکاب رفتارهای مجرمانه مفتوح به رسیدگی است.

شاه محمدی یادآور شد: حسب گزارش‌های ضابطان و جوابیه استعلام‌ها متهم عباس ایروانی به میزان ۷۶۴ میلیون و ۳۷ هزار و ۴۲۵ دلار و همچنین امیر رضا رفیعی به میزان ۲۰۱ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۸۳۹ دلار و مرتضی روغنی‌ها به میزان ۱۱۸ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۸۷۶ دلار، همچنین حامد خاتمی‌پور به میزان بیش از ۱۲۸ میلیون دلار در زمینه قاچاق خودرو مشارکت داشتند.
 
شاه محمدی گفت: متهم ایراونی یکی از پرنفوذترین فعالان اقتصادی است که عمده فعالیت خود را رشوه و رانت اطلاعاتی بنا نهاده است و به دنبال تحصیل مال نامشروع بوده است وی با تبانی شرکت‌های خارجی تعداد قطعات ثبت سفارش شده را کمتر از مقدار واقعی اعلام می‌کرده است و کلیه اسناد ارائه شده به گمرک توسط افراد مذکور تنظیم گردیده است.

نماینده دادستان گفت: رقم دست اندازی ایروانی به بیت المال سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است که در سال‌های فعالیت وی در مجموع به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: به منظور اثبات قرائن در حکم توقیف محموله شرکت سازه پویش توسط ناجا که با عنوان قطعات گازسوز و با تعرفه ۵ درصد ترخیص شده مشخص گردید که ۸ هزار و ۵۱۲ قطعه‌ای سی یو به ارزش ۳۴۸ هزار یورو معادل ۱۶۳۰ میلیارد تومان ترخیص شده است که مربوط به خودرو‌های بنزین سوز می‌باشد. نمایندگی ایران خودرو در قزوین تأیید نموده که این قطعات مربوط به خودروی گاز سوز نیستند و ۳ هزار و ۶۱۲ قطعه دیگر‌ای سی یو متعلق به خودرو‌های بنزین سوز بوده که در مجموع ۱۲ هزار و ۱۲۴ قطعه معادل دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.

شاه محمدی گفت: بر اساس ابلاغ معاون اول رئیس جمهور و با استناد به آن قطعات‌ای سی یو باید با حقوق ورودی ۲۰ درصد ترخیص می‌گشته است قطعات مذکور به صورت غیر واقعی اظهار شده است و حقوق ورودی کمتر از حقوق ورودی واقعی می‌باشد و می‌توان گفت که برای ۸ هزار و ۵۱۲ قطعه‌ای سی یو تشریفات قانونی صورت نگرفته و قاچاق سازمان یافته شکل گرفته است.

وی بیان کرد: شرکت‌های زیر مجموعه متهم ایروانی سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان سود از شرکت‌های خودروسازی می‌گرفتند که باید ۲۰ درصد آن را به عنوان مالیات پرداخت می‌کردند که نامبرده با پرداخت مبالغ جزئی مفاسا حساب اخذ نموده است و به منظور کاهش تعرفه گمرکی قیمت قطعات وارداتی را کمتر از قیمت واقعی اعلام می‌نموده تا مالیات کمتری بپردازد.

نماینده دادستان افزود: طبق اقاریر متهم روغنی‌ها پرداخت رشوه به دستور ایروانی انجام می‌شده و شرکت‌های زیر مجموعه گروه عظام تمام قطعات را به عنوان گازسوز وارد می‌کرده که کمتر از ۱۸ درصد قطعات مربوط به خودرو‌های گاز سوز می‌باشد.

شاه محمدی یادآور شد: متهمان در گمرک شبکه ارتشاعی ایجاد می‌کنند و با ارائه اسناد مجعول اقدام به پرداخت رشوه به مدیران و کارشناسان گمرک می‌کرده‌اند که این مورد به دستور متهمان رفیعی و روغنی‌ها صورت گرفته و پرداخت رشوه تحت عنوان حق العمل ترخیص تأیید می‌شده است.

وی بیان کرد: اسناد ترخیص توسط واحد لجستیک شرکت سازه پویش تنظیم شده است و بر روی برخی کالا‌هایی نظیر کوئل که چینی بوده نماد ساخت ایران نصب می‌کردند در ۵ ماه نخست سال جاری این گروه ۱۱۸ میلیون و ۱۳۵ هزار دلار واردات قطعه انجام شده و میزان فروش در بازار ۱۵ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۶۲۷ دلار می‌باشد و از اختلاف قیمت ارز آزاد و دولتی بیش از ۶ میلیارد تومان عاید این گروه شده است.

شاه محمدی گفت: تمامی محموله‌های وارد شده قاچاق می‌باشد و گروه عظام تاکنون ۷۶۴ میلیون و ۳۷ هزار و ۴۲۵ دلار واردات داشته که به صورت قاچاق انجام شده است. متهم ایروانی از اسفند ۸۹ تا مرداد ۹۰، ۶۰۶ میلیون درهم از بانک مسکن دریافت کرده و تا به امروز هیچ وجهی را برنگردانده است و هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به این بانک بدهکار است که این مورد حاکی از تبانی ایروانی با مدیرعامل و هیئت مدیره اسبق بانک مسکن دارد.
 
وی افزود: ایروانی اظهار داشته که در قبال دریافت تسهیلات هدایایی را به مدیر عامل اسبق بانک مسکن (شریفی) و مدیر عامل اسبق بانک ملی (خاوری) پرداخت نموده است.

شاه محمدی ادامه داد: متهم ایروانی ۵۰۰ میلیارد تومان نیز به بانک ملی بدهی دارد و مجموع بدهی وی به بانک صادرات نیز بیش از هزار میلیارد تومان می‌باشد گروه عظام در سال جاری ۱۷.۵ میلیون دلار ارز دریافت کرده، اما به میزان ۴۳ میلیون دلار واردات داشته که مابقی ارز دریافتی توسط شرکت ایران خودرو تامین شده است.

نماینده دادستان در ادامه به معرفی و موارد انتسابی متهمان پرداخت و بیان داشت: ۱. عباس ایروانی مدیر گروه عظام (تولید کننده قطعات خودرو) متهم به افساد فی الارض از مجاری اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به صورت عمده و کلان به میزان ۷۶۴ میلیون و ۳۷ هزار و ۴۲۵ دلار، رهبری گروه مجرمانه سازمان یافته قاچاق قطعات خودرو، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از اسناد مجعول، معاونت در پرداخت رشوه و مشارکت در فراری دادن متهم

۲. امیر رضا رفیعی قائم مقام فروش گروه عظام متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به میزان ۲۰۱ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۸۳۹ دلار، معاونت در پرداخت رشوه، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از سند مجعول و مشارکت در فراری دادن متهم

۳. مرتضی روغنی‌ها معاون امور بین الملل گروه عظام متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به میزان ۱۱۸ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۸۷۶ دلار، معاونت در پرداخت رشوه، معاونت در جعل اسناد معاونت در استفاده از سند مجعول و مشارکت در فراری دادن متهم

۴. حامد خاتمی پور ترخیص کار گمرک متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به میزان ۱۲۸ میلیون و ۲۸ هزار و ۲۸۰ دلار، جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، استفاده از مهر مجعول اتاق بازرگانی چین و پرداخت رشوه به میزان ده میلیون و ۹۵۰ هزار تومان

۵. مرادعلی کرم نیا کارمند گمرک متهم است به دریافت رشوه به مبلغ ۶۰ میلیون ریال، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به میزان ۵ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۴۵۶ دلار

۶. حسن صفریان کارمند گمرک متهم است به دریافت رشوه به مبلغ ۲۴ میلیون ریال و مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به میزان ۱۹ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۴۷۸ دلار

۷. مهدی شهابی کارمند گمرک فرودگاه امام خمینی متهم است به دریافت رشوه به مبلغ ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به میزان ۹۶ هزار و ۷۲۵ دلار و ۱۰ هزار و ۹۲۷ یورو.

نماینده دادستان خاطر نشان کرد: در اسناد ترخیص کالا که از دفتر خاتمی پور کشف شد مشخص گردید که گروه عظام به کارمندان گمرک رشوه داده است و مبالغی همچون یک میلیون ریال، ۶ میلیون ریال به کارمند فرودگاه امام خمینی و سه میلیون ریال به جانشین گمرک فرودگاه امام خمینی پرداخت شده است همچنین از دفتر متهم خاتمی پور مهر مجعول اتاق بازرگانی چین کشف گردیده است.

گروه عظام ۱۱۸ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۸۱۷ دلار واردات قطعه انجام داده است و در اقاریر متهمان آمده که به مدیران ایران خودرو و سایپا نیز مبالغی به عنوان رشوه داده شده است.
 
در ادامه قاضی از نماینده مبارزه با پولشویی در سازمان گمرک خواست تا در جایگاه قرار گیرد و توضیحات خود را ارائه دهد.

نماینده مبارزه با پولشویی در سازمان گمرگی گفت:در ١٦ تیر ٩٧ دفتر مرکزی حراست گمرک متوجه ایراداتی در محموله می‌گردد که باز پرس از گمرک خواست تا محموله بررسی شود.

وی ادامه داد: بعد از آنکه تمام مجوز‌ها را به صورت سیستمی دریافت کردیم و تمام مجوز‌ها نیز به صورت کاغذی به دستمان رسید شروع به ارزیابی کالا کردیم.

وی افزود: در رابطه با این پرونده زمانی که اظهارنامه به گمرک فرودگاه امام رسید متوجه شدیم کالای اظهاری در اصل ١٥ هزار عدد غیرسوخت اظهار شده و وزن تناژی این اظهارنامه بیش از ١١ تن و ارزش ریالی آن هم ١٢٦ هزار و ٦٥٠ یورو بوده است.

وی در ادامه به مواد مختلفی از قانون امور گمرکی اشاره کرد و گفت: برای آنکه بند‌های این ماده محقق شود لازم است کالا‌هایی که اظهار شده مجاز یا مجاز مشروط باشد و بر این اساس جمع حقوقی ورودی کالای اظهاری هم کمتر باشد در غیر این صورت قانون محقق نمی‌شود.

بعد از اظهارات نماینده مبارزه با پولشویی در سازمان گمرک، قاضی صلواتی پایان جلسه را اعلام کرد و گفت جلسه بعدی روز شنبه ١٣ مهرماه ساعت ٩:٣٠ صبح آغاز خواهد شد.