زمان : 08 Mehr 1398 - 18:12
شناسه : 153831
بازدید : 3924
یزد در صدر جدول تورم ماهانه شهریور ماه اقلام خوراکی یزد در صدر جدول تورم ماهانه شهریور ماه اقلام خوراکی قم، تهران و یزد دارای بیشترین تورم بوده‌اند و به ترتیب تورمی معادل 1.7 درصد، 1.1 درصد و 0.9 درصد را به نسبت مرداد ماه داشته‌اند

آمارهای ارائه شده از تغییرات شاخص قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات در شهریور ماه امسال، نشان می‌دهد، ساکنان استان ایلام، بیشترین تورم نقطه به نقطه را به نسبت شهریور ماه سال 97 داشته‌اند و در این استان، تورم قیمت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات 46.2درصد گزارش شده است.

به گزارش اتاق بازرگانی تهران، در تورم ماهانه نیز استان‌های قم، تهران و یزد دارای بیشترین تورم بوده‌اند و به ترتیب تورمی معادل 1.7 درصد، 1.1 درصد و 0.9 درصد را به نسبت مرداد ماه داشته‌اند و در مقابل نیز کردستانی‌ها با بیشترین تورم منفی، یعنی تورم 1.6- درصدی، کمترین تورم ماهانه شهریور ماه را در اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانیات تجربه کردند و پس از آن، استان‌های زنجان با 1.1- درصد و بوشهر با 1- درصد قرار گرفتند.

همچنین اختلاف تورم ماهانه اقلام خوراکی و آشامیدنی و دخانیات در استان‌های دارای بیشترین تورم و کمترین تورم، حدود 2.7 درصد است.

بر اساس این گزارش، بعد از ایلام هم تورم نقطه به نقطه در استان‌های لرستان با 43درصد و مردم استان خراسان جنوبی با 42درصد، ثبت شده و این استان‌ها بیشترین تورم نقطه به نقطه را در اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانیات تجربه کرده‌اند.

البته در سوی مقابل هم ساکنان استان فارس، قمی‌ها و همدانی‌ها قرار گرفته‌اند که به ترتیب تورم نقطه به نقطه‌ای معادل 29.8 درصد، 31.1 درصد و 31.9 درصد را در قیمت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات شهریور ماه امسال به نسبت شهریور سال قبل داشتند.

همچنین تورم نقطه به نقطه شهریور ماه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در استان تهران 34.9 درصد گزارش شده که به نسبت تورم نقطه به نقطه این اقلام در استان ایلام، بیش از 11 درصد کمتر است.

علاوه بر این اختلاف تورم نقطه به نقطه در این بخش بین استان‌های دارای بیشترین و کمترین تورم، بیش از 16 درصد است.

همچنین آمارهای تورم 12 ماهه منتهی به شهریور ماه امسال نشان می‌دهد قیمت اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در استان‌های ایلام، کردستان، خراسان جنوبی و چهارمحال و بختیاری بیش از سایر استان‌ها بوده و به ترتیب تورم 51.9درصدی، 51.1درصدی و 50.3درصدی در 2 استان‌ خراسان جنوبی و چهارمحال و بختیاری ثبت شده است. این درحالی است که قیمت این اقلام در استان‌های قم، کرمان و فارس به مراتب رشد کمتری طی 12 ماهه منتهی به شهریور داشته و تورم 12 ماهه اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در این استان‌ها به ترتیب 36.3 درصد، 37.9 درصد و 38 درصد گزارش شده است.