زمان : 06 Mehr 1398 - 16:26
شناسه : 153763
بازدید : 5037
مسن‌ترین و جوان‌ترین استان‌های ایران کدامند؟ مسن‌ترین و جوان‌ترین استان‌های ایران کدامند؟ بیشترین سهم سالمندی در کشور مربوط به استان گیلان و کمترین سهم سالمندی در استان سیستان و بلوچستان است.

علیرضا رئیسی در نشست خبری با اصحاب رسانه در آستانه روز سالمند گفت: آخرین آماری که درباره جامعه آماری سالمند کشور داریم مربوط به سال ٩٥ است و اعدادی که عنوان می‌شود مربوط به پژوهشی است که در آن سال انجام شده است.

وی با تاکید بر برنامه‌ریزی برای سالمندی سالم در جامعه گفت: در سه دهه اخیر امید به زندگی در کشور از ٥٠ به ٧٠ سال رسیده؛ بصورتیکه امید به زندگی مردان ٦٠ تا ٦٤ سال ۲۱/۴ درصد و در زنان این گروه ۲۳/۴ درصد است.

وی افزود: در سال٩٥ نیز ۹/۲۸ درصد جمعیت کشور سالمند بودند که هم اکنون این آمار به ١٠ درصد رسیده؛ یعنی ۱۰ درصد جمعیت کشور بالای٦٠سال هستند.

رئیسی خاطر نشان کرد: تا ۳۰ سال آینده ٣٠ درصد جمعیت کشور سالمند هستند؛ یعنی از هر سه نفر یک نفر سالمند هستند. بیشترین سهم سالمندی در کشور مربوط به استان گیلان  و کمترین سهم سالمندی در استان سیستان و بلوچستان هستند. رشد جمعیت به سمت سالمندی در استان‌های البرز و مازندران  بالاست؛ یعنی رشد پیر شدن جمعیت‌شان زیاد است و در استان گیلان این رشد به نسبت دیگر استان‌ها بالاتر است.

رئیسی درباره توزیع سنی سالمندی در کشور خاطر نشان کرد: تعداد مردان سالمندی به ازای هر ١٠٠ زن سالمند ۹۷/۶ درصد است یعنی حدود ۲/۴ درصد تعداد مردان سالمند از زنان سالمند کمتر است.همچنین نرخ مشارکت سالمندان نیز گفت: این آمار ۱۲.۲ درصد است.۸۹ درصد مردان سالمند در ایران دارای ھمسر  و ۴۷ درصد زنان سالمند دارای ھمسر ھستند.

وی در خصوص بیمه سالمندان افزود: ۹۴ درصد سالمندان بیمه پایه دارند؛ اما ۳۱/۳۴ درصد این افراد تحت پوشش بیمه تکمیلی ھستند.

وی با بیان اینکه ۳۶ درصد سالمندان اضافه وزن دارند، گفت:  ۲۲ درصد چاق و ۴ درصد آن‌ھا لاغر ھستند. بیش از نیمی از خانوادہ‌ھای زن سرپرست نیز سالمند ھستند.

 رئیسی گفت: بیماری‌های قلبی _عروقی، دیابت، بیماری‌های کلیوی و سرطان‌ھا از علل مرگ سالمندان است و میزان شیوع فشارخون بالا در افراد ۶۰ سال ۳۴/۶ درصد بودہ است. ۲۶ درصد سالمندان در سال گذشته یکبار به زمین خوردند و ۲۰ درصد این زمین خوردگی منجر به شکستگی شدہ است.

وی همچنین گفت: سند ملی سالمندان سه شنبه ۹ مهرماہ با ھمکاری وزارت رفاہ، سازمان مدیریت برنامه ریزی، وزارت بهداشت و درمان و سازمان بهزیستی رونمایی می‌شود و در این راستا ۴۵ برنامه برگزار و دنبال می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص برنامه‌های این معاونت که در راستای سند ملی سالمندی اجرا می‌شود، گفت: با همکاری بخش‌های مختلف در معاونت بهداشت بسته‌های خدمتی غیر پزشک را برای سلامت سالمندان ارائه کرده‌ایم. در این بسته‌ها شش دفتر خدمات در خصوص مراقبت از سالمندان به آنها ارائه می‌شود. همچنین شاخص خدمات غیر پزشک را تعریف و تدوین کردیم که این موضوع جدای از بسته‌های تدوین شده برای ارائه خدمات است. این بسته‌ها از طریق سامانه‌های مختلف بررسی می‌شود. همچنین مقوله آموزش در سطوح مختلف پزشکی را پیش از گذشته و به جد در حال دنبال کردن هستیم.

وی افزود: طراحی مراکز بهداشتی و درمانی هماهنگ با شرایط سالمندان از دیگر برنامه‌هایی بود که در مراکز دولتی اجرا شد تا محیط مراکز ارائه خدمات برای سالمندان بهسازی شود. در این راستا برخی طرح‌های پایلوت را در سطح کشور اجرا کردیم؛ به عنوان مثال طرح داروخانه دوستدار سالمند در شیراز برای سالمندان افتتاح شده است.

رئیسی ادامه داد: در خصوص تکمیل بسته ارائه خدمت پزشک خانواده ۴۰ بسته آموزشی در خصوص سلامت سالمندی به پزشکان خانواده ارائه شده است که در این راستا مشارکتی فعال برای بیماری‌های پوکی استخوان نیز داریم تا وضعیت تراکم استخوانی سالمندان غربالگری شده و اقدامات مقتضی انجام شود. همواره یکی از مشکلات اصلی سالمندان شکستگی لگن و استخوان ران است. در سال گذشته ۲۶ درصد آمار سقوط از سالمندان گزارش شده که در این بین ۲۰ درصد آن به شکستگی عضو منجر شده است.

رئیسی در خصوص خشونت علیه سالمندان گفت: در مطالعه صورت گرفته در سال ۹۵ به این موضوع پرداخته نشده است. اما خوشبختانه این آمار در کشور ما عدد قابل توجهی ندارد و نگرانی خاصی بابت آن نداریم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان در خصوص ارائه خدمات پرستاری به سالمندان گفت: برنامه‌هایمان برای خدمات مراقبت در منزل تشدید شده است. این مراقبت‌ها به خاطر مشکلات حرکتی و استخوانی موجود در این رده سنی از اهمیت بالایی برخودار است و در همین راستا دوره‌های بازآموزی برای رشته‌های کادر درمانی و فیزیوتراپی را طراحی کرده‌ایم.