زمان : 08 Shahrivar 1398 - 12:07
شناسه : 153428
بازدید : 4146
از ظرفیت حضور مهمانان خارجی اجلاس بین‌المللی پیرغلامان برای نشر ارزش‌های انسانی مشترک در جهان استفاده شود استاندار یزد: از ظرفیت حضور مهمانان خارجی اجلاس بین‌المللی پیرغلامان برای نشر ارزش‌های انسانی مشترک در جهان استفاده شود استاندار یزد در مراسم اختتامیه اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی با اشاره به اینکه شهر میراث جهانی یزد هویت فرهنگی خود را با عشق به حضرت امام حسین(‌ع) و یاران وفادارش گره زده است، اظهار امیدواری کرد: از ظرفیت حضور مهمانان خارجی در این اجلاس برای نشر ارزش های انسانی مشترک در جهان تشنه عدالت و انسانیت بهره گیری لازم انجام شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، پنج‌شنبه شب هفتم شهریورماه ۹۸‌ و همزمان با بزرگداشت هفته دولت مراسم اختتامیه اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی با حضور "آیت الله محمدرضا ناصری" نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، "محمدعلی طالبی" استاندار یزد، "عبدالعلی علی عسگری" رئیس سازمان صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی ایران، "حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی" رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، "محمدمهدی رحمتی" رئیس بسیج رسانه ملی و رئیس اجلاس بین المللی پیرغلامان و خادمان حسینی، "‌سیدابوالفضل موسوی" نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی و جمعی از شخصیت ها و مقام های کشوری و استانی در میدان تاریخی امیرچخماق یزد برگزار شد.
استاندار یزد در این مراسم ضمن گرامیداشت فرارسیدن ایام ماه محرم و عزاداری حضرت امام حسین(‌ع) و یاد و خاطره شهیدان انقلاب به ویژه شهید‌ رجایی و شهید باهنر و شهدای دولت، اظهار امیدواری کرد: از ظرفیت حضور مهمانان خارجی اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی برای نشر ارزش های انسانی مشترک در جهان تشنه عدالت و انسانیت استفاده لازم انجام شود.
متن کامل سخنرانی استاندار یزد در اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی به شرح زیر است:
با درود و سلام به ارواح مطهر شهدا، روح بلند و ملکوتی امام راحل و با آرزوی صحت و سلامت برای مقام معظم رهبری و توفیق همه خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی.
تا چند روز دیگر محرم با همه آیین هایش از راه می‌رسد و شهر ما، خود را در پوششی از رنگ های سبز اهل بیت، سرخ قیام و سیاه عزا و ماتم بازآرایی خواهد کرد.
گویی حسین‌(‌ع) هر سال در همین ایام به سوی ما می آید، ‌او کشتی نجاتی است که خود در پی غرق شدگان می رود تا آنها را نجات دهد و به همین شیوه است که اسلام حقیقی با محرم و صفر زنده مانده و ماندگار شده است.
در این تکیه چشم نواز حسینی و از کنار این نخل باشکوه که نمایانگر یکی از سنت های اصیل عزاداری در یزد است و از جوار شهدای گمنامی که نماد همه جانباختگان در پیروی از نهضت عاشوراست، مجدداً به شما پیرغلامان و خادمان حسینی و مسئولان محترمی که میهمان این شهر و دیار هستید عرض سلام دارم و به حضور جناب آقای "دکتر علی عسگری" ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، جناب "حجت الاسلام والمسلمین قمی" ریاست محترم سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر مهمانان و مدیران معزز کشوری خیر مقدم می‌گویم.


گره خوردن هویت فرهنگی شهر میراث جهانی یزد با عشق به امام حسین(‌ع)


شهرها و سرزمین ها همچنان که به جغرافیا و آثار و بناهای شان شناخته می‌شوند، هویتی فرهنگی و اجتماعی نیز دارند و ‌یزد، این شهر دیرپا و دیرسال که با فخر و شکوه از دل تاریخ سر برآورده تا جایی که جهان به احترامش قیام کرد و آن را به عنوان میراث مشترک بشری به ثبت رساند، ‌مفتخر است که هویت فرهنگی خود را با عشق به امام حسین(‌ع) و یاران وفادارش گره زده است.
همان‌گونه که بناهای این شهر با خصلت جغرافیایی آن سازگار بوده و ماندگار شد‌ه اند، هویت آن نیز در امتداد فطرت پاک و انسانی مردمانش، با مهر و محبت اهل بیت پیوند یافته و مستحکم شده است.
همچنان‌که نام امام حسین(‌ع) بهانه این اجتماع شکوهمند شده، سده‌های متمادی است که مردم یزد به نام حسین و به شوق او و یارانش گرد هم جمع می شوند و به شکل حقیقی، شعار "‌حب‌الحسین یجمعنا" را متجلی می سازند.
سنت عزاداری محله محور در یزد به‌گونه‌ای است که هر ساله اهالی هر محله را در هر کجا که باشند و از هر طبقه اجتماعی و با هر گرایش سیاسی و فرهنگی زیر بیرق امام حسین(‌ع) گرد آورده و در جایگاهی یکسان می‌نشاند.
برای ما که در این سنت و فرهنگ پرورش یافته ایم مایه مباهات و غرور است که محبت اهل بیت رسول الله(‌ص) بالاتر از هر گرایش و سلیقه ‌ای همواره همه ما را با همه تفاوت ها در راستای خواستی مشترک، متحد و منسجم می‌کند.
این جمع شدن و گردهم آمدن آنچنان زیباست که خود به جاذبه ای برای این شهر و دیار بدل شده است و هر ساله بسیاری را برای بودن در این جمع ها ترغیب می کند تا ایام حزن و اندوه سالار شهیدان را در کنار مردم یزد بگذرانند.


آیین مذهبی عزاداری حضرت امام حسین(‌ع) بن‌مایه اصلی مشارکت های اجتماعی در یزد


این وحدت تنها کارکرد اجتماعی عزاداری نیست. بن‌مایه اصلی مشارکت در یزد، همین آیین‌های مذهبی است که مردم را برای هر امری که خیر عمومی در آن باشد، گرد می آورد و از پس آن است که بزرگ‌ترین پروژه های خیری و مشارکتی با حضور مردم به اجرا در می‌آید و انسجام اجتماعی حاصل از این هویت جمعی مشترک، توسعه ‌ای همه جانبه را برای این دیار رقم می زند.
امروز کشور و جامعه ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند جمع آمدن و انسجام حول مفاهیم مشترک است.
همه ما موظفیم وحدتی را که برای سال‌های طولانی حول محبت اهل بیت(‌ع) و ارادت به خاندان رسول الله(‌ص) داشته‌ایم، حفظ کرده و آن را در جهت سعادت جمعی‌مان به کار گیریم.


ساکنان مسلمان، زرتشتی و یهودی یزد ‌بر حول ارادت به خاندان اهل بیت(‌ع)‌ منسجم بوده اند


تجربه تاریخی ما نشان داده که این امر میسر است آنچنان که ساکنان این شهر اعم از مسلمان و زرتشتی و یهودی بر حول ارادت به خاندان اهل بیت(‌ع) و ارزش‌های حسینی منسجم بوده اند و همین موضوع است که امیدوار‌مان می کند از ظرفیت حضور میهمانان خارجی برای نشر ارزش های انسانی مشترک در جهان تشنه عدالت و انسانیت بهره‌گیری لازم به‌عمل آید.
اکنون که به ایستگاه آخر این اجلاس رسیده ایم، گرچه از پایان ‌آن دلگیریم اما امیدواریم این گردهمایی به اهداف از پیش تعیین شده آن رسیده باشد و معتقدم اجلاس پیرغلامان حسینی و نشست ها و همایش های مشابه، کامیاب‌تر خواهند بود اگر موجب تقویت و همدلی در میان ما شوند و دلهای ما را به یکدیگر نزدیک‌تر ساخته باشند.


اجلاس پیرغلامان حسینی شروعی برای فهم بیشتر معارف اهل بیت و تقویت وحدت و همدلی


این مراسم اختتامیه گرچه نقطه پایانی بر این همایش است اما امیدوارم شروعی باشد برای فهم بیشتر معارف اهل بیت(‌ع)‌، کاربست آموزه‌های آن بزرگان در زندگی و وحدت و همدلی هرچه بیشتر همه اعضای جامعه.
‌در پایان اول از همه از مردم خوب استان یزد که میزبانان واقعی این اجلاس بودند، تشکر می‌کنم و همت والای خیرین و هیئت های عزاداری استان را ارج می نهم.
از ریاست محترم رسانه ملی، مرکز بسیج صداوسیما و مدیرکل شایسته صداوسیمای مرکز یزد به‌خاطر میزبانی و راهبری این اجلاس با شکوه تشکر می کنم.
از رهنمودهای نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه معزز یزد که موجب غنای این اجلاس شد و از همراهی دیگر بزرگان دینی استان و همکاری همه مدیران دستگاه‌های مختلف دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی به‌ویژه شهرداری محترم یزد صمیمانه سپاسگزارم.
همچنین از همکاران عزیزم در استانداری یزد و کسانیکه با جان و دل در روزهای اخیر برای برگزاری این اجلاس کم نگذاشتند، ‌تشکر کنم.
امیدوارم عذر قصور و کاستی های این اجلاس را بر ما ببخشید و ما را از دعای خیر خود به‌ویژه در لحظه های اوج شور حسینی در ایام پیش رو بهره‌مند نمایید.‌
در  این اجلاس بین‌المللی از پیرغلامان و خادمان حسینی از ٢٨ کشور جهان و پیرغلامان ایران و استان یزد، ‌خانواده سومین شهید محراب  "آیت الله شهید صدوقی(‌ره)"، ‌خانواده "زنده یاد حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی"، ‌خانواده شهید مدافع حرم "شهید محمدحسین محمدخانی"‌، خانواده "علامه شیخ ابراهیم زکزاکی" رهبر جنبش اسلامی شیعیان نیجریه، "حاج حسن جاسم سلطان" از عراق، تجلیل شد، پرچم متبرک حرم مطهر حضرت امام حسین علیه السلام ‌به نمایندگان استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز که میزبان هجدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی در سال آینده خواهد بود، ‌اهدا شد و از تمبر یاد بود "هفدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی" و ‌تمبر "یزد حسینیه ایران" رونمایی گردید.
گفتنی است  هفدمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی از پنجم تا هشتم شهریورماه سال جاری به میزبانی استان یزد و با حضو نزدیک به ۷۰۰ نفر مهمانان داخلی و خارجی برگزار شد.