زمان : 23 Mordad 1398 - 19:36
شناسه : 152804
بازدید : 3451
همه چیز در رابطه با سرعت قطار همه چیز در رابطه با سرعت قطار سفر با قطار تنها داستان آرامش و تماشای منظره است. در طول سفر با قطار نگران رانندگی و یا انتخاب مسیر صحیح نیستید. شما تنها استراحت می کنید و از مناظر لذت می برید...

به گزارش یزدفردا به نقل از سایت فوت و فن از اولین لوکوموتیوهای بخار تا قطارهای پر سرعت امروزی، در این جا مواردی را مطرح می کنیم که بهتر است در مورد سرعت قطار بدانید. سفر با قطار تنها داستان آرامش و تماشای منظره است. در طول سفر با قطار نگران رانندگی و یا انتخاب مسیر صحیح نیستید. شما تنها استراحت می کنید و از مناظر لذت می برید. البته قطارها نمی توانند شما را به همه جا ببرند. آن ها نمی توانند از اقیانوس ها و بسیاری از مناطق دور افتاده عبور کنند؛ اما برای مسافرت بین شهری و یا درون قاره ای، قطارها انتخاب های بسیار مناسبی هستند. علاوه بر این، قطارها همیشه حس قدیمی و جذابی دارند. شما در کوپه خود می نشینید و جهان از پشت پنجره شما پرواز می کند.

 

داستان قطار ها از دو قرن پیش آغاز شد؛ زمانی که تنها راه برای مسافرت، پیاده روی و یا استفاده از اسب و شتر بود. در آن زمان اگر بسیار خوش شانس بودید، می توانستید با کالسکه مسافرت کنید. در سال های اول قرن نوزدهم گروهی از مهندسان تصمیم به تغییر دنیا گرفتند. آن ها با ساخت موتورهای بخار قدرتمند، تا اواخر همین قرن توانستند قطارهایی را با خطوط ریلی گسترده در نقاط مختلف دنیا به کار بیندازند.

در تمام این سال ها، تغییرات زیادی در تکنولوژی ساخت قطارها ایجاد شده است. امروزه دیگر با قطارهای هیدروژنی به جای قطارهای بخار روبرو هستیم. معمولا مهمترین نکته ای که در مورد ساخت قطارها در نظر گرفته می شود، سرعت حرکت آن ها است. بعد از سرعت قطار، امکانات رفاهی و قیمت بلیط قطار از موارد بعدی هستند که مورد توجه قرار می گیرند. در ادامه سرعت قطارهای مهم تاریخ را از قطارهای بخار تا قطارهای هیدروژنی بررسی می کنیم.

سال 1801: اولین موتور بخار با فشار بالا توسط یک مهندس و مخترع بریتانیایی به نام ریچارد تریویتیک ساخته شد. این قطار در اولین آزمایش خود، شش مسافر را با موفقیت به یک روستای مجاور منتقل کرد. سرعت این قطار در آن زمان تنها 8 کیلومتر بر ساعت بود که به عنوان اولین وسیله نقلیه موتوری شخصی در تمام دنیا شناخته می شد.

سال 1830: جورج استفنسون قطار ساخته شده توسط تریویتیک را گسترش دارد و سرعت آن را به 50 کیلومتر در ساعت رساند. این قطار مسیر لیورپول به منچستر را طی می کرد. اولین استفاده های جدی از قطار برای تجارت، در این زمان آغاز شد.

سال 1899: آلمان کشور بعدی بود که دارای خطوط ریلی با آخرین سرعت روز شد. قطارهای تولید شده در آلمان در سفرهای آزمایشی تا سرعت 210 کیلومتر در ساعت نیز رسیدند اما هیچگاه این سرعت برای جابجایی مسافر استفاده نشد. تا سال 1933 قطارهای آلمانی بین هامبورگ و برلین با متوسط سرعت 160 کیلومتر در ساعت کار می کردند.

سال 1934: با نزدیک شدن به جنگ جهانی دوم، ایالات متحده قطار پر سرعت بعدی را با نام زفیر به دنیا عرضه کرد. این قطار مسیر بین بوستون و ماین را با سرعت 185 کیلومتر بر ساعت طی می کرد.

سال 1964: راه آهن ملی ژاپن وارد رقابت با خطوط راه آهن اروپایی شد و در این سال قطارهای پر سرعت خود را با سرعت 210 کیلومتر بر ساعت به دنیا عرضه کردند.

سال 1993: ژاپنی ها در این سال سرعت قطارهای خود را به بیش از 353 کیلومتر در ساعت رساندند. این قطارها 5 سال بعد رسما از خطوط ریلی ژاپن خارج شدند.

سال 2007: فرانسه در این سال رکورد پر سرعت ترین قطار دنیا را با سرعت 574 کیلومتر در ساعت برای خود ثبت کرد.

از سال 2017 تاکنون، قطارهای ماگلو به عنوان پر سرعت ترین قطارهای دنیا در کشورهای مختلفی از جمله آلمان و ژاپن فعالیت می کنند. سرعت عملیاتی این قطارها 430 کیلومتر در ساعت است که در طول آژمایش ها توانسته به سرعت 601 کیلومتر بر ساعت نیز برسد. مسافران قطار امیدوارند که تا سال 2027 سرعت عملیاتی قطارهای مسافربری به بیش از 603 کیلومتر بر ساعت برسد. همه نگاه ها ها در این زمینه به خطوط ریلی ژاپن است؛ کشوری که بدون شک جلودار ساخت قطارهای پر سرعت در دنیا است.

در کشور ما سرعت قطارها تا 160 کیلومتر بر ساعت نیز رسیده است اما به طور میانگین، بیشتر قطارها در ایران سرعتی زیر 100 کیلومتر بر ساعت دارند. قطارهای پر سرعت ایرانی که توسط چند شرکت معتبر در سال های اخیر شروع به فعالیت کرده اند و امکان خرید بلیط آن ها از طریق مستر بلیط ممکن است . با توجه به این که خطوط ریلی کشور ما تا حدی قدیمی هستند، اما قطارهای پیشرفته ای به این خطوط اضافه شده اند که با سرعت مناسب و امکانات رفاهی قابل توجهی در اختیار مسافران قرار گرفته اند. علاوه بر این، سفر با قطار در کشور ما از مسافرت های هوایی ارزان تر است و معطلی های اجباری در فرودگاه را نیز ندارد. وزن چمدان ها نیز مانند سفر با هواپیما مشمول هزینه اضافه نمی شود. اگر قصد خرید بلیط قطار را دارید، به راحتی می توانید این کار را با چند کلیک ساده انجام دهید.

منبع : آژانس بازاریابی اسپاتنا