زمان : 18 Mordad 1398 - 19:23
شناسه : 152426
بازدید : 5859
 همتی رییس بانک مرکزی برای چه از رهبر انقلاب عذرخواهی کرد؟ همتی رییس بانک مرکزی برای چه از رهبر انقلاب عذرخواهی کرد؟
یزدفردا: رئیس کل بانک مرکزی درباره دیدار اخیرش با مقام معظم رهبری گفت: آخرین دیدارم با حضرت آقا یک ماه قبل بود؛ هر وقت می‌روم آنقدر مطالب مثبتی می‌فرمایند که انرژی می‌گیریم. کار اگر درست باشد ایشان هم حتما ابراز رضایت می‌کنند، ولی ما باید بیشتر تلاش کنیم.
 
رییس کل بانک مرکزی ضمن تاکید بر اینکه با پس‌های اینستاگرامی جلوی جوسازی‌های ارزی را می‌گیرم، از عزم‌ این بانک برای حساب‌کشی از همه افراد خبر داد و گفت که صادرات ریالی را قبول ندارم. همچنین در عین حال از زندگی شخصی خود، ارتباطش با سیف و نوبخت و جزئیات دیدارهایش با مقام معظم رهبری، عذرخواهی از ایشان و همچنین دیدارش با مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت.

 

به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی امروز (جمعه) در گفت‌وگویی تلویزیونی به مناسبت سالروز تاسیس بانک مرکزی با بیان اینکه رسانه‌ها شرایط کشور را درک می‌کنند، اظهار کرد: اینکه خوب کار کردم یا نه را باید مردم قضاوت کنند، اما از روز اول تمام داشته‌های علمی‌ را گذاشتم تا کار خوب پیش برود.

وی با اشاره به رضایت مقام معظم رهبری و رییس جمهور از عملکرد بانک مرکزی، تصریح کرد: این کافی نیست، چرا که مشکلات ادامه دارد و کارهای مهم دیگری مانده که باید انجام دهیم.

برای مدیریت بازار فقط ارز وارد بازار نمی‌کنم

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: ما در بازار ارز تدبیری به کار نمی‌گیریم که مشکلات را بیشتر کند و اینطور نیست که برای مدیریت این بازار فقط عرضه ارز را افزایش دهیم.

از رهبری عذرخواهی کردم

همتی با اشاره به موضوع سفیر شدنش در چین، گفت: حدود 10 روز در چین بودم و برای سمیناری برگشتم که رئیس‌جمهور من را صدا کردند که برای ارز چه کار کنیم، من نیز گفتم اگر می‌خواهید بگویید من به بانک مرکزی بروم، قبول می‌کنم و پس از آن از آقا عذرخواهی کردم که قبل از رفتن به چین وقت شما را گرفتم، ولی نتوانستم رهنمودهای شما را اجرا کنم، اما ایشان فرمودند اشکالی ندارد و در همین بانک مرکزی موفق کار کنید.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر علاقه او به ورود به بانک مرکزی، اظهار کرد: در شش ماه سال اولی که وارد بانک مرکزی شدم اصلا شب‌ها خوابم نمی‌برد، این چه دوست داشتنی است؟

با پست‌های اینستاگرامی جلوی جوسازی‌ها را می‌گیرم

رئیس کل بانک مرکزی درخصوص دلیل انتشار پست‌هایش در اینستاگرام، گفت: خبرهایی از بازار می‌شنوم که می‌خواهند جوسازی کنند که با این یادداشت‌ها جلوی این جوسازی ها را می‌گیرم.

حذف چهار صفر از پول ملی هزینه‌ای ندارد

همتی درباره چرایی لزوم اجرای سیاست حذف چهار صفر از پول ملی در شرایط فعلی اقتصاد، تصریح کرد: الان کسی اصلا ریال نمی‌گوید؛ چرا واحدی که هیچ کس اسمش را اعلام نمی‌کند را اصرار داریم واحد پول ملی باشد، این طرح اصلا هزینه چند هزار میلیاردی ندارد، اما الان هزینه تولید ۵۰۰ تومانی ۸۸۰ تومان است و این موضوع مشکل ایجاد می‌کند.

وی درباره نامه اخیر خود به رئیس‌جمهور در تخلفات ارزی شرکت‌های دارویی و برخی شرکت‌های دیگر، ادامه داد: در نامه به رئیس‌جمهور نوشتم به رغم اینکه دولت قانون تعیین کرده این شرکت‌ها در سامانه، رفع تعهد ارزی نکرده‌اند؛ باید بررسی شود که چرا این شرکت‌ها این کار را انجام نداده‌اند.

از همه حساب‌کشی می‌کنیم

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: نمی‌خواهیم محدودیت ایجاد کنیم، از این به بعد فعال خواهیم شد و از همه حساب‌کشی خواهیم کرد؛ زورمان نرسید به رئیس‌جمهور می‌گوییم و از نهادهای نظارتی هم کمک می‌گیریم.

همتی از ارسال اسامی حدود ۱۵۰ فرد دریافت‌کننده ارز که ارز خود را برنگردانده‌اند خبر داد و گفت: این‌ها باید حساب‌کشی شود، معنی ندارد که بگویند کارت یکبار مصرف بازرگانی استفاده کرده‌اند. با صادرات ریالی خیلی‌ها خانه در کانادا و ... خریدند، اما صادراتی که ارز به کشور وارد نکند فایده‌ای برای کشور ندارد.

در صادرات ریالی خیلی‌ها خانه در کانادا و ... خریدند

وی با بیان اینکه اصلا صادرات ریالی را قبول ندارم و دیگر اجازه این نوع صادرات را نمی‌دهم، گفت: یک روشی در کشور راه افتاده بود با عنوان واردات بدون انتقال ارز و هیچکس هم نمی‌توانست از این‌ها سوال کند که ارز را از کجا آورده‌اید؟ من این‌ها را هم قبول نداشتم؛ باید منشأ ارز مشخص شود و باید دید کالایی که وارد می‌شود، اصلا در داخل کشور نیاز داریم یا خیر، در صورتی که بدون انتقال ارز یعنی از کف میدان ارز جمع کنند و منجر به افزایش تقاضای ارز می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ارسال اسامی ۱۴۰-۱۵۰ فرد دریافت‌کننده ارز که ارز خود را برنگردانده‌اند، گفت: اینها باید حساب‌کشی شود؛ معنی ندارد که بگویند کارت یکبار مصرف بازرگانی استفاده کرده‌اند. در صادرات ریالی خیلی‌ها خانه در کانادا و ... خریدند. صادراتی که ارز به کشور وارد نکند، فایده‌ای برای کشور ندارد.

لغو مجوز صرافی‌های متخلف

رئیس‌کل بانک مرکزی از لغو مجوز صرافی‌ها هر دو هفته یک بار خبر داد و تصریح کرد: سامانه‌ای تشکیل دادیم که همه خرید و فروش‌ها را اگر ثبت کنند، مشخص می‌شود؛ اگر ثبت نکنند، تخلف است و با آن‌ها برخورد می‌کنیم.

همتی همچنین درباره مصوبه مجلس برای بخشش جرایم دیرکرد و دریافت سود از تسهیلات، گفت: بانک مرکزی و دولت موافق این مصوبه مجلس بودند، مصلحت این است که کمک شود تا این افراد تسهیلات را تسویه کنند، اما شورای نگهبان می‌گوید بار مالی بر بانک‌ها دارد، ولی ما موافقیم این اجرا شود و باید پشتوانه برای بانک‌ها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی پیگیر واگذاری اموال و املاک مازاد بانک‌هاست، اظهار کرد: با وجود اینکه بانک‌ها اقداماتی انجام داده‌اند، هنوز راضی نیستم و علت اینجاست که بانک‌ها بنگاه‌داری را دوست دارند و اعمال نفوذهایی در شرکت‌ها می‌کنند.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه راهکارهایی را با وزیر اقتصاد در نظر گرفته‌ایم تا امسال کارهای مهمی انجام شود، گفت که بانک‌های ناتراز را جمع و جور می‌کنیم.

همتی با بیان اینکه ادغام بانک‌ها عملیاتی شده و الان تحت مدیریت بانک سپه هستند، افزود: مشکلاتی که الان در سیستم بانکی رخ داده، یک شبه ایجاد نشده که یک شبه حل شود.

ارتباط آقای رئیس‌کل با سیف و نوبخت

وی درباره دوستی خود با ولی‌الله سیف، رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی، اظهار کرد: الان هم با هم دوستیم، ممکن است اختلاف نظرهایی قبلاً با هم داشتیم، ولی در نهایت نظر بانک مرکزی را می‌پذیرفتیم.

سازمان برنامه به سیاست‌های پولی کاری نداشته باشد ما هم به سیاست‌های مالی آنها کاری نداریم

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره رابطه خود با رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز، گفت: نوع کارمان طوری است که باید باهم اختلاف کارشناسی داشته باشیم؛ اختلاف کارشناسی است و اصلا شخصی نیست. به سازمان برنامه می‌گوییم به سیاست‌های مالی شما کاری نداریم و شما هم به سیاست‌های پولی کاری نداشته باشید.

آقای طیب‌نیا با رئیس‌جمهوری به جمع‌بندی نرسیدند

همتی درخصوص دلیل بازنگشتن علی طیب‌نیا، وزیر سابق اقتصاد به کابینه دولت نیز تصریح کرد: این تصمیمی بود که خودشان گرفتند و به من گفتند اگر به بانک مرکزی بروی من هم می‌آیم ولی با رئیس‌جمهور به جمع بندی نرسیدند.

رئیس‌جمهوری، فرمانده اقتصادی در دولت است

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه فرمانده اقتصادی الان در دولت کیست؟ گفت: آقای رئیس‌جمهور؛ از وقتی من در بانک مرکزی هستم، ایشان نظرات را به خوبی می‌پذیرند و یک مقدار بستگی به خودمان دارد که نظرات‌مان تا چه حد منطقی و کارشناسی باشد.

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره اینکه بانک مرکزی چقدر مستقل است؟ گفت: بانک مرکزی نباید تحت دستورات غیرکارشناسی قرار گیرد؛ این از نظر من معنای استقلال است؛ در یک جاهایی تند ایستادم و یک جاهایی که قانون می‌گفت، عمل کردم.

همتی تورم نقطه به نقطه را کاهنده اعلام کرد و افزود: نرخ رشد تورم کاهنده شده است، البته تورم هنوز است، ولی دیگر ماهی پنج درصد تورم را نداریم.

قاطعیت رئیس‌کل در شورای سران قوا

رئیس کل بانک مرکزی از عقب‌نشینی امارات از تصمیم‌های قبلی خود خبر داد و گفت: این نشانه خوبی است؛ در جنگ اقتصادی، آمریکایی‌ها نه تنها قبل از ما به کشورهای مختلف رفته‌اند بلکه بعد از ما هم می‌روند، آن‌ها فشار حداکثری گذاشته‌اند و ما هم مقاومت حداکثری می‌کنیم.

همتی درباره نحوه دریافت اختیارات ویژه از سران قوا برای مدیریت بازار ارز، اظهار کرد: زمانی که ارز به ۱۹ هزار تومان رسید، دیدیم که با این شرایط نمی‌توان بازار را مدیریت کرد و نیاز به اختیارات ویژه بود؛ روز جمعه بود که دوستان بانک مرکزی را خواستم تا بندهای مورد نیازمان را استخراج کنیم؛ شنبه آن را به سران قوا دادم و گفتند چرا قبلاً ندادید و برخی گفتند امروز کار داریم و بگذارید برای بعد، اما من گفتم تا وقتی این موضوع تصویب نشود هیچ‌کس هیچ‌جا نمی‌رود. همان شد که تصویب شد و ما سریع کارمان را در بازار ارز به صورت جدی آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه منابع صندوق توسعه ملی باید در روز مبادا استفاده شود و امروز همان روز مباداست، گفت: فروش نفت هیچ وقت به صفر نرسید و الان هم به تدریج درحال افزایش است.

جزئیات آخرین دیدار همتی با مقام معظم رهبری و مرحوم آیت‌الله هاشمی

رئیس کل بانک مرکزی درباره دیدار اخیرش با مقام معظم رهبری گفت: آخرین دیدارم با حضرت آقا یک ماه قبل بود؛ هر وقت می‌روم آنقدر مطالب مثبتی می‌فرمایند که انرژی می‌گیریم. کار اگر درست باشد ایشان هم حتما ابراز رضایت می‌کنند، ولی ما باید بیشتر تلاش کنیم.

همتی در ادامه درباره زندگی شخصی خود، گفت: از زمان حضور در بانک مرکزی، تفریحات خانوادگی من صفر شده است؛ از سوی دیگر در رشته کاراته فعالیت حرفه‌ای داشتم که از وقتی وارد بانک مرکزی شده‌ام وقفه‌ای در ورزش من افتاد که تلاش می‌کنم دوباره شروع کنم.

وی درباره نسبت فامیلی خود با مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اظهار کرد: هیچ نسبتی با ایشان ندارم؛ هنوز هم خیلی‌ها فکر می‌کنند نسبت فامیلی دارم، البته ارادات ویژه‌ای به مرحوم آیت‌الله هاشمی دارم، ولی هیچ نسبتی با خانواده ایشان ندارم.

رئیس کل بانک مرکزی درباره اینکه اخرین گفت‌وگوی شما با مرحوم هاشمی چه زمانی بود؟ ادامه داد: یک ساعتی خدمت ایشان بودم و درباره نقدینگی توضیح دادم، ترازنامه بانک مرکزی را مفصل توضیح دادم که ریشه اصلی افزایش نقدینگی چیست و پس از آن دیگر فرصت نشد خدمت ایشان برسم.

همتی افزود: زمانی به ایشان گفتم که شرایط کشور این است و شما که به آقا نزدیک هستید به ایشان بگویید؛ مرحوم گفت من هر تصمیمی قرار است در کشور بگیرم، از مسیر آقا جلو می‌روم؛ آنجا بود که برایم ثابت شد که ایشان ارتباط خیلی نزدیکی با آقا دارند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۸۴ به آقای هاشمی رای دادم و حتما ایشان بهتر بود، تصریح کرد: فتنه 88 خیلی به اقتصاد کشور لطمه زد و هنوز هم داریم هزینه آن ایام را می‌دهیم، چراکه وقتی اختلاف داخل کشور را می‌بینند، تحریم‌ها را افزایش می‌دهند.