زمان : 15 Mordad 1398 - 18:36
شناسه : 152146
بازدید : 5721
خبر داغی که خیابانی اعلام کرد بازگشت فردوسی‌پور به تلویزیون؛ صداوسیما عقب‌نشینی کرد؟ خبر داغی که خیابانی اعلام کرد بازگشت فردوسی‌پور به تلویزیون؛ صداوسیما عقب‌نشینی کرد؟
 
http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_165774.jpeg
بازگشت فردوسی پور به تلویزویون بدون نود خواهد بود
فرارو- جواد خیابانی در گفت‌وگویی اعلام کرده است که عادل فردوسی پور به زودی به تلویزیون بر می‌گردد و مسابقات فوتبال را گزارش خواهد کرد. او گفته که در این باره با عدل حرف زده است.

به گزارش فرارو، خیابانی در گفتگو با برنامه اینترنتی آنتن گفت: «به مردم ایران می‌گویم که عادل دارد به تلویزیون برمی گردد. با شروع لیگ برتر شاهد گزارش عادل در تلویزیون خواهیم بود. برخی اختلاف نظر‌ها بوده است که با توجه به روند موجود حل شده من خودم هم با او صحبت کرده‌ام و از صحت ماجرا خبر دارم. همچنین دیگر دوستان من در صدا و سیما نیز این خبر را داده اند. فردوسی پور باید باشد، همه می‌دانند که من اهل مبالغه نیستم، ولی این را می‌گویم که اگر عادل نباشد، نمی‌شود و یک چیز کم است.»

اسفند ماه سال گذشته برنامه نود برای همیشه تعطیل شد و شبکه سوم سیما اعلام کرد دیگر این برنامه از تلویزیون پخش نخواهد شد. پس از آن همکاری عادل فردوسی پور با این شبکه نیز پایان یافت.

دلیل این اتفاقات اختلاف دیدگاه عادل فردوسی پور با علی فروغی مدیر جوان شبکه سه سیما بود. اختلاف میان فروغی، مدیر شبکه سه و فردوسی‌پور از چند ماه پیش از حذف برنامه ۹۰ آغاز شده بود.
 
علی فروغی پیش از این رئیس مرکز بسیج صدا و سیما و مدیر مرکز تخصصی معاونت فرهنگی- اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین بود. او فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد حقوق عمومی دانشگاه امام صادق است.گفته می‌شود که فروغی از خویشاوندان غلامعلی حداد عادل است.
 
http://yazdfarda.com/media/news_img/image_152146.jpeg
علی فروغی و عادل فردوسی پور


حذف برنامه ۹۰ به موجی از اعتراضات به نحوه رفتار صداوسیما با چهره‌های محبوب این رسانه منجر شد. حتی بسیاری از مقامات و نمایندئگان مجلس نیز به این اقدام اعتراض کردند.

در همین حال تلویزیون اعلام کرد که فردوسی پور در شبکه ورزش به همکاری اش با صداوسیما ادامه خواهد داد. اما فردوسی پور مدت‌ها بود که مسابقات فوتبال را گزارش نمی‌کرد. تلویزیون نیز تلاش کرد که برنامه فوتبال برتر با اجرای میثاقی را جایگزین نود و فردوسی پور کند. پروژه‌ای که موفقیتی به دست نیاورد.

با آغاز سال جدید انتظار می‌رفت که انتقادات از حذف فردوسی پور و نود فروکش کند، اما این اتفاق رخ نداد، جای او و برنامه انتقادی اش به شدت خالی بود. شاید تلویزیون هیچ وقت تصور نمی‌کرد حذف عادل و نود چه تبعاتی سنگینی خواهد داشت.

عادل فردوسی پور هر جا می‌رود با استقبال و احترام زیادی روبه رو می‌شود. او چندی پیش در جشن حافظ برای اجرای برنامه «نود» با رأی مردم بهترین چهره تلویزیونی سال شد. این جایزه را پژمان جمشیدی به او اهدا کرد. فردوسی‌پور پس از دریافت جایزه گفت: «بی‌نهایت خوشحالم که این جایزه را از مردم می‌گیرم، خوشحالی‌ام قابل توصیف نیست. نمی‌دانید چه حس خوبی به آدم دست می‌دهد، بیست سال همراهی با مردم و اینکه مردم کنارم بودند. مردم، چقدر خوبید شما!»

به تازگی یک نماینده مجلس به نقل از مقام‌های امنیتی گفته است "تنها مشکل" عادل فردوسی پور "محبوبیت" او بوده است. حشمت الله فلاحت پیشه، که تا چندی پیش ریاست کمیسیون امنیت ملی را بر عهده داشت گفت: از نهاد‌های امنیتی پرسیده بود که مشکل آقای فردوسی پور چیست و آن‌ها "خیلی راحت جواب دادند فقط محبوبیت." فلاحت پیشه افزود به مدیر فردوسی پور در صداوسیما زنگ زده و او در پاسخ گفته است "دخالت نکن هشت ماه برنامه‌ریزی کردیم تا کنار بگذاریمش."
 
پیشتر نیز ناظران حذف نود را ناشی از "جنگ قدرت" در صداوسیما دانسته بودند. به عقیده آنها علی فروغی و همفکرانش با محبوبیت و نفوذ فردوسی پور برنامه نود مشکل دارند. در همین راستا تلاش هایی شد که وانمود شود از محبوبیت نود کاسته شده است. در آخرین جشنواره جام جم که سال گذشته برگزار شد، به شکل عجیبی در آمار نظر سنجی مردمی دست برده شد و آرای نود کمتر اعلام گردید که با افشاگری مردم و وزارت ارتباطات رسوایی بزرگی برپا شد. صداوسیما ناچار به تقلب در اعلام آرای مردمی اعتراف کرد اما تقصیر را به گردن نگرفت.
 

فردوسی پور جایزه حافظ را دریافت کرد
در چند ماه اخیر شایعات فراوانی درباره فردوسی پور مطرح شده است. گفته شد او می‌خواهد نماینده مجلس شود، فردوسی پور این ادعا را رد کرد و گفت: «خبر نامزدی من در انتخابات مجلس صحت ندارد و قصدی برای حضور دراین عرصه هم ندارم.»

یا چندی پیش شایعه مهاجرت او به انگلیس و پیوستن به شبکه ایران اینترنشنال منتشر گردید. عادل باز هم این شایعه را تکذیب کرد و گفت: «این خبر صحت ندارد. هیچ گونه تماسی از این شبکه با من گرفته نشده و اگر هم چنین پیشنهادی مطرح می‌شد واضح است که آن را نمی‌پذیرفتم و پاسخم منفی بود.»

مدتی بعد مشخص شد مجری که مهاجرت کرده است عادل نبوده و مزدک میرزایی بوده است. براساس گزارش‌ها میرزایی از وضعیت خود در صدا و سیما رضایت نداشت و معتقد بود فضای کار ندارد. ظاهرا او با بخشی از آرشیو ورزشی صداوسیما ایران را ترک کرده و به شبکه ایران اینترنشنال پیوسته است. دیروز گفته شد که مجوز کار او برای این شبکه صادر شده است.

مهاجرت مزدک میرزایی به نوعی زنگ خطر را به صدا درآورد. پس از این اتفاق بازهم انتقادات جدی به عملکرد مدیران صداوسیما صورت گرفت. ناظران معتقدند مدیران صداوسیما در حال از بین بردن سرمایه‌های آن هستند. برخی حتی پا را فراتر می‌گذارند و می‌گویند فضای تازه ایجاد شده در رسانه ملی یک نوع پاکسازی هدفمند و سیستماتیک است.

در این فضا حالا گفته می‌شود که عادل فردوسی‌پور به تلویزیون باز می‌گردد و به زودی مسابقات فوتبال را گزارش می‌کند، با توجه به بازتاب گسترده مهاجرت مزدک میرزایی ممکن است مدیران صداوسیما به این نتیجه رسیده اند برای پیشگیری از وقوع رسوایی تازه در عملکرد خود تجدید نظر کنند، شاید هم بازگشت فردوسی‌پور به تلویزیون ناشی از اثرگذاری انتقادات و فشار‌ها نسبت به عملکرد صداوسیما است.

 قضاوت در این باره زود است و باید دید که کم و کیف بازگشت عادل فردوسی پور به صداوسیما چگونه خواهد بود. آیا صداوسیما عقب نشینی کرده است؟ آیا او فضای کار را خواهد داشت و یا اینکه با محدودیت‌هایی مواجه خواهد شد؟ روشن است که او با برنامه نود به تلویزیون باز نمی‌گردد.