زمان : 14 Mordad 1398 - 16:01
شناسه : 152036
بازدید : 5166
اسما اسد؛ از جنگ با شایعات تا شکست سرطان بانوی اول سوریه می‌گوید دوره درمان سرطان سینه با موفقیت پایان یافته است اسما اسد؛ از جنگ با شایعات تا شکست سرطان
یزدفردا:پس از آنکه جنگ سوریه با هزینه‌های فراوان و تلفات انسانی سنگین به روز‌های پایانی خود نزدیک شد و بشار اسد توانست قدرت را حفظ کند، اعلام شد که اسما اسد دچار بیماری سرطان سینه شده است و حالا پس از یک سال مبارزه و دست و پنجه نرم کردن با این بیماری بانوی اول سوریه اعلام کرد که توانسته است این بیماری را شکست دهد، اما داستان پر حاشیه اسما اسد همچنان ادامه داشته باشد.
 
 
اسما اسد؛ از جنگ با شایعات تا شکست سرطان
اسما اسد با انتشار  تصاویری اعلام کرد سرطان را شکست داده است
فرارو- دفتر ریاست جمهوری سوریه شامگاه گذشته اعلام کرد که دوره درمان بانوی اول سوریه، اسما اسد با موفقیت پایان یافته است. اسما اسد به بیماری سرطان سینه مبتلا بود. در همین حال همسر بشار اسد در پیام تصویری از مردم سوریه به دلیل حمایت و احساساتشان طی مرحله درمان خود تقدیر کرد. او همچنین از حمایت‌های فرزندان، والدین و «شریک زندگی‌اش» برای خلاصی از این بیماری تشکر کرد. اسماء اسد در این پیام تصویری، برای همه بیماران سرطانی و غیرسرطانی شفای عاجل مسئلت داشته و آرزو کرد که امنیت و شکوفایی به سوریه بازگردد.

به گزارش فرارو، ۱۷ مرداد ماه سال گذشته دفتر رییس جمهور سوریه با انتشار تصویری اعلام کرد که اسما اسد به سرطان سینه مبتلا شده است. در این تصویر که ظاهرا در بیمارستان گرفته شده بود بشار اسد کنار اسما اسد حضور داشت و هر دو در حال نگاه کردن به یکدیگر لبخند به لب داشتند. این تصویر امید را القا می‌کرد.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری سوریه آمده بود که "خانم اسماء اسد مرحله اولیه درمان تومور بدخیم در پستان را که زود کشف شد با قدرت و اطمینان و ایمان آغاز می‌کند."
 
اسما اسد؛ از جنگ با شایعات تا شکست سرطان
سال گذشته با انتشار این تصور سرطان اسما اسد اعلام شد
حالا پس از یک سال مبارزه با سرطان، اسما اسد اعلام کرد که بر این بیماری پیروز شده است. در یک سال اخیر او تلاش کرد که تا حدودی در انظار عمومی ظاهر شود. هر از گاهی دیدار‌هایی با قشر‌های مختلف مردم سوریه برگزار می‌کرد. این دیدار‌ها بیشتر از گذشته مورد توجه قرار می‌گرفتند چرا که ظاهر اسما اسد به خاطر دوره درمان و شیمی درمانی تغییر کرده بود. حالا تصاویری که در یک سال گذشته از او منتشر شده همچنان حس "امید" را القا می‌کرد.
اسما اسد؛ از جنگ با شایعات تا شکست سرطان
بشار اسد و همسرش در جریان سفر به فرانسه
اسما اسد کیست؟
اسما اسد متولد ۱۱ اوت ۱۹۷۵ در لندن است. اسما در خانواده سنی مذهب اهل حمص رشد پیدا کرد. پدرش دکتر الاخرس پزشک متخصص قلب و مادرش از کارمندان عالی‌رتبهٔ سفارت سوریه در لندن بود. او که در خانواده‌ای مرفه بزرگ شد، در دانشگاه کینگز کالج در رشته کامپیوتر و نیز سرمایه‌گذاری بانکی با تخصص سرمایه‌گذاری در دارو بیوتکنولژیک و بانکداری بین‌المللی تحصیل کرد. اسما اسد به عنوان نماینده دویچه بانک در لندن و سپس در کمپانی جی‌پی مورگان چیس مشغول به کار شد.

بشار اسد نیز که در دهه نود میلادی برای تحصیل به لندن رفته بود با کمک پدر اسما توانست در این کشور در رشته چشم پزشکی تحصیل کند. در آن مقطع کسی تصورش را هم نمی‌کرد بشار اسد روزی رییس جمهور سوریه شود. اما مرگ ناگهانی باسل اسد برادر بزرگتر بشار در سانحه تصادف در سال ۹۴ ورق را برای بشار برگرداند.

بشار اسد و اسما در زمان تحصیل در لندن با یکدیگر آشنا شدند.

سال ۲۰۰۰ اهیمیت ویژه‌ای برای بشار و اسما اسد دارد. در این سال اسما به سوریه رفت و به صورت رسمی با بشار اسد ازدواج کرد. مراسم عروسی آن‌ها به درخواست اسماء به صورت غیرعلنی و بدون تشریفات برگزار شد. این ازدواج بسیاری را شگفت زده کرد، زیرا هیچ گزارشی از رسانه‌ها درباره ملاقات و مهمانی آن‌ها قبل از عروسی وجود نداشت. بسیاری این ازدواج را به عنوان آشتی و نشانه پیشرفت به سمت یک دولت اصلاح طلب تعبیر می‌کردند، زیرا اسما در انگلستان بزرگ شد و برخلاف بشار که علوی است، نماینده اکثریت اهل سنت است.

در همان سال حافظ اسد از دنیا رفت و بشار رییس جمهور سوریه شد. او چهره‌ای اصلاح طلب از خود به نمایش گذاشت. حضور اسما در کنارش در این مسئله بسیار موثر بود.

قبل از وقوع جنگ در سوریه بشار اسد بیان کرده بود که خواهان اصلاحات در خاورمیانه و پایان دادن به خشونت‌هایی است که در منطقه وجود دارد. در سال ۲۰۰۸، اسما به عنوان عضوی از اعضای جنبش زنان حقوق بشر معرفی شد. اسما فعالیت‌های خیرخواهانه و اجتماعی متعددی دارد و به امور نوجوانان و جوانان سوری علاقه وافری نشان می‌دهد. او پیش از آنکه شعله‌های جنگ داخلی در سوریه برافروخته شود، ریاست موزه ملی دمشق را بر عهده داشت و از بازیگران و هنرمندان زیادی برای حضور در سوریه دعوت کرد. از جمله برد پیت و آنجلینا جولی در سفری در سال ۲۰۰۹ به سوریه سفر کردند در حاشیه برنامه توسعه سازمان ملل از این کشور تاریخی دیدن کنند.

اسما اسد در آن مقطع با بشار به فرانسه سفر کرد. آن زمان نیکولا سارکوزی رییس جمهور فرانسه بود. سفر بشار اسد و همسرش به فرانسه بازتاب وسیعی داشت. حضور اسما در این سفر بسیار مورد توجه قرار گرفت.
 
اسما اسد؛ از جنگ با شایعات تا شکست سرطان
اسما اسد اصالتا  اهل حمص است، شهری که پایگاه مخالفان بشار اسد است
جنگ سوریه و موج شایعات برای بانوی اول
با آغاز اعتراضات در سوریه شرایط برای اسما اسد هم سخت شد، انتظارات از او بالا بود و بسیاری معتقد بودند که او باید تلاش کند مسیری که همسرش طی می‌کند را تغییر دهد. یکی از مراکز اصلی اعتراضات سوریه شهر حمص بود که اصالت اسما اسد نیز به آن شهر بازمی گشت.

در سال ۲۰۱۱، شرح حالی از او به عنوان «رز در صحرا» در نشریه تخصصی مد، "ووگ" منتشر شد که به روحیات و باور‌های اسما اشاره می‌کرد. نویسنده و مجله منتشرکننده این گزارش به شدت زیر انتقادات مخاطبان قرار گرفتند. آن‌ها معتقد بودند با وجود ناآرامی‌های سیاسی در سوریه که عمده آن به بشار اسد بازمی‌گردد، انتشار این گزارش و رز خطاب کردن اسماء چندان وجهی ندارد. خبرنگاران در ادامه این اعتراضات، اسماء را "بانوی اول جهنم" نامیدند و نویسنده گزارش "رز در صحرا" مجبور شد گزارش خود را از صفحه اینترنتی آن نشریه بردارد و عذرخواهی کند. نویسنده این گزارش که سردبیر "ووگ فرانسه" بود از این نشریه کنار گذاشته شد، او مدتی بعد درگزارشی نوشت  "خانم اسد من را گول زد."
اسما اسد؛ از جنگ با شایعات تا شکست سرطانگزارش جنجالی نشریه ووگ
با توجه به اینکه به لحاظ بین المللی اسما اسد زیر فشار رسانه‌ای قرار داشت، او کمتر در رسانه‌ها ظاهر می‌شد. در همین بین روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن مدعی شد که اسما اسد و سه فرزندش با استفاده از تابعیت انگلیسی اسما به بریتانیا بازگشته و در یکی از مجلل‌ترین نقاط اطراف لندن در خانه‌ای اشرافی زندگی می‌کنند. حتی شایعه شده بود که اسما و بشار اختلاف دارند و اسما اسد به حالت قهر سوریه را ترک کرده است. «منابعی» به دیلی تلگراف گفته بودند که اسما نمی‌خواهد که بلای لیلا طرابلسی، زن زین‌العابدین بن علی، و سوزان مبارک، همسر حسنی مبارک، یا دو زن قذافی بر سرش بیاید و لذا از قوه قضاییه بریتانیا نیز خواسته است که به او به عنوان یک شهروند انگلیسی امکان دهد که قیمومیت سه فرزندش را بر عهده گیرد و آن‌ها را از کشوری بحران‌زده که ممکن است جان‌شان در خطر باشد، نجات دهد.

اما حکومت سوریه اعلام کرد که اسما و فرزندانش به بریتانیا سفر نکرده اند. اسما اسد برای پایان دادن به شایعات در یک تظاهرات حامیان اسد به همراه فرزندانش حضور یافت تا نشان دهد سوریه را ترک نکرده است.
اسما اسد؛ از جنگ با شایعات تا شکست سرطان
تظاهراتی که اسما اسد در ان شرکت کرد تا ثابت کند فرار نکرده است
در سال ۲۰۱۳ روزنامه الاخبار چاپ بیروت به نقل از منابعی مدعی شد که اسما اسد "باردار" است. ادعایی که ظاهرا صحت نداشته است. بشار اسد و اسما اسد سه فرزند دارند؛ حافظ (۲۰۰۱)، زین (۲۰۰۳) و کریم (۲۰۰۴).

در سال ۲۰۱۲ شایعه دیگری درباره او منتشر شد، گفته شدکه او به روسیه فرار کرده است که البته از سوی روسیه این شایعه نیز تکذیب گردید. با این حال در همان مقطع ایران اعلام کرد که به بشار اسد پیشنهاد داده که خانواده اش را به ایران بفرستد که البته مورد موافقت قرار نگرفته است.

"زندگی اشرافی" بزرگترین ادعا درباره اسما اسد بود، آن هم در شرایطی که مردم سوریه درگیر فقر و جنگ بودند. ادعایی که البته بیشتر به نظر می‌رسد تبلیغات رسانه‌ها علیه اسد است.

پس از این مقطع بود که اسما اسد بیشتر در مجامع حضور پیدا می‌کرد. البته به خاطر مسائل امنیتی او فقط در نشست‌های محدود و کوچک حضور می‌یافت. اقدامات او بیشتر به دیدار با سربازان و خانواده‌های آن‌ها و کشته شدگان جنگ سوریه محدود می‌شد. دیگر خبری از تجملات نبود. او حتی در لباس پوشیدن نیز سادگی را پیشه کرده بود.

در سال ۲۰۱۶ او در اقدامی نادر با کانال ۲۴ تلویزیون روسیه گفتگو کرد. اسما اسد در این مصاحبه گفت: "من از ابتدا اعتراضات در سوریه بوده ام و هیچ وقت فکر نمی‌کردم در جای دیگری باشم. "

بانوی اول سوریه گفت که از سوی مخالفان پیشنهاد دریافت پناهندگی برای خود و فرزندانش را داشته است " به من فرصت داده شد که سوریه را ترک کنم یا به اصطلاح از سوریه فرار کنم. این پیشنهادات شامل تضمین جانی و محافظت از فرزندانم و حتی امنیت مالی بود." او تصریح کرد این موضوع از نظر او اصلاً جالب و فرح‌بخش نیست و تنها یک تلاش عمدی برای سلب اعتماد مردم از بشار بوده است.
 
تصویری از اسما اسد در دوران مبارزه با سرطان
پس از آنکه جنگ سوریه با هزینه‌های فراوان و تلفات انسانی سنگین به روز‌های پایانی خود نزدیک شد و بشار اسد توانست قدرت را حفظ کند، اعلام شد که اسما اسد دچار بیماری سرطان سینه شده است و حالا پس از یک سال مبارزه و دست و پنجه نرم کردن با این بیماری بانوی اول سوریه اعلام کرد که توانسته است این بیماری را شکست دهد، اما داستان پر حاشیه اسما اسد همچنان ادامه داشته باشد.