زمان : 10 Mordad 1398 - 23:35
شناسه : 151812
بازدید : 7047
نوبخت :خط ریلی چابهار - سرخس  ۹۰ درصد برای جابجایی کالا و ۱۰ درصد برای مسافر پیش بینی شده تا پایان سال99راه اندازی می شود نوبخت :خط ریلی چابهار - سرخس ۹۰ درصد برای جابجایی کالا و ۱۰ درصد برای مسافر پیش بینی شده تا پایان سال99راه اندازی می شود

نوبخت: خط ریلی چابهار-زاهدان تا پایان سال آینده تکمیل می شود

یزدفردا:معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه کشور گفت: خط ریلی چابهار به زاهدان از اولویت‌های دولت است و تا پایان سال آینده یا اوایل سال ۱۴۰۰ تکمیل می شود.

به گزارش یزدفردا به نقل از ایرنا، دکتر محمدباقر نوبخت روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از قطعه هفت خط راه آهن خاش - زاهدان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به اینکه تکمیل این طرح، تنها بندر اقیانوسی کشور را به کریدور جنوب به شمال و کریدور شرق به غرب کشور متصل می‌کند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی بیان کرد: این طرح با احتساب ایستگاه‌های بین راهی، ۷۳۰ کیلومتر است که تاکنون چهار هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده و بقیه آن از بودجه عمرانی امسال تامین می‌شود.


معاون رئیس جمهوری گفت: برای اینکه این طرح تا پایان سال آینده و حداکثر اوایل سال ۱۴۰۰ آماده شود، با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء توافقاتی انجام شده است.
وی بیان کرد: اگر زیرساخت‌های حمل و نقل و ترانزیت کالا در بندر چابهار فراهم شود کشور می‌تواند از طریق این بندر به صورت مستقیم کالاهای صادراتی را به اقیانوس و کالاهای وارداتی را از اقیانوس به کشور وارد کند.

دکتر نوبخت اظهار داشت: چابهار می تواند در کریدور جنوب به شمال و شرق قرار گیرد و از آنجاییکه این بندر در تحریم قرار ندارد باید از این فرصت طلایی به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

وی افزود: خط آهن چابهار - سرخس از پروژه‌های بسیار مهم کشور است که از چابهار به زاهدان و از زاهدان به شبکه سراسری متصل می شود.

 پروژه راه آهن چابهار- زاهدان -سرخس یکی از طرح های مهم ملی درحال اجرا در سیستان وبلوچستان است که تکمیل و راه اندازی آن تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استانهای جنوب شرق کشور ایجاد می کند. 


خط ریلی چابهار - سرخس به صورت یک خطه و برای جابجایی کالا و مسافر در حال ساخت است. 

این خط ریلی ۹۰ درصد برای جابجایی کالا و حدود ۱۰ درصد برای مسافر پیش بینی شده است. 

مسیر اصلی این خط ریلی از چابهار به زاهدان به طول ٦١٠ کیلومتر سال ۱۳۸۹ کلنگ زنی شد اما از سال ۱۳۹۲ به طور جدی درحال اجراست. 

این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستانهای کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان متصل می شود و پس از آن برای ارتباط با کشورهای آسیای میانه به سرخس متصل می شود. 

از اهداف اصلی این خط ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد است. 

راه ‌آهن چابهار- زاهدان- میلک - سرخس به عنوان اصلی ‌ترین اولویت زیرساختی شرق کشور علاوه بر کسب منافع ملی حاصل از درآمدهای ترانزیتی، تاثیر مستقیمی بر اشتغالزایی و پیشرفت اقتصادی این نقطه از ایران اسلامی خواهد داشت. 

ایجاد زیرساخت ریلی سبب می ‌شود تا دسترسی به معادن و بهره برداری از آن‌ها مقرون به صرفه شود و از این طریق مقدمات لازم برای سرمایه گذاری برای فعالسازی ظرفیت معادن غنی شرق کشور فراهم شود.