زمان : 24 Tir 1398 - 17:40
شناسه : 151275
بازدید : 3376
یزدی‌ها باید به شخصیت مهدی آذریزدی افتخار کنند استاندار یزد: یزدی‌ها باید به شخصیت مهدی آذریزدی افتخار کنند استاندار یزد پنجشنبه شب 20 تیر در رویداد فرهنگی ادبی آذریزدی در زادگاه این پیر قصه‌گوی ادبیات کودک کشور گفت: یزدی‌ها آذریزدی، شخصیتی است که یزدی‌ها باید به وی افتخار کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، در این رویداد فرهنگی و ادبی که با حضور مصطفی رحماندوست، نویسنده و شاعر برجسته کودک و نوجوان؛ محسن صادقیان، معاون عمرانی استاندار؛ حجت‌الاسلام حسن معزالدینی، استاد حوزه؛ جمال‌الدین عزیزی، شهردار یزد؛ غلامعلی سفید، رئیس شورای اسلامی شهر؛ سیدمحمد رستگاری، فرماندار یزد؛ حسین پیغمبری، مدیرکل کانون پرورش فکری؛ مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان؛ عباس ملازینلی، رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری؛ داود پاک‌طینت، مدیر دفتر اسناد و کتابخانه ملی در یزد و جمع دیگری از مسئولان فرهنگی و مردم کتاب‌دوست یزد برگزار شد، محمدعلی طالبی، استاندار یزد با اشاره به تجلیل مقام معظم رهبری از شخصیت مهدی آذر یزدی گفت: در نشستی که معظم له در سال 86 با نخبگان یزدی داشتند، از آذریزدی به نیکی یاد کردند و بر این نکته تصریح داشتند که آثار وی خلأ موجود در حوزه ادبیات داستانی کودک و نوجوان را در مقطعی که خانواده‌های مذهبی برای تأمین اینگونه منابع دچار مشکل بودند، پر کرد.

وی افزود: امروز نیز باید احساس کنیم آذریزدی زنده است و در کنار ما حضور دارد و برای بزرگداشت این شخصیت بزرگ و آثار ارزشمندش تلاش کنیم.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: آذریزدی، شخصیتی است که یزدی‌ها باید به وی افتخار کنند و سعی کنند به پشتوانه این شخصیت، حرکت‌های خوب و جدی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در زادگاه این مرد بزرگ، رقم بزنند.

مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده برجسته حوزه ادبیات کودک کشور نیز در نخستین رویداد فرهنگی ادبی آذریزدی، با بیان خاطراتی از آشنایی و همنشینی با مرحوم آذریزدی، از عدم ساخت مقبره و یادمان مناسب و در خور نام این نویسنده توانمند حوزه ادبیات کودک در طول 10 سال گذشته انتقاد کرد و گفت: مهدی آذریزدی در زمانی مناسب برای کودکان کار فرهنگی کرد و با بازنویسی متون تاریخی، ادبیات کودکان را در کشور دستخوش تحول جدی کرد.

وی تصریح کرد: آذریزدی در زمانی که تعلیم و تربیت جدید موردتوجه قرار گرفت، به ارائه آثار شیوا، روان و قابل فهم از متون ادبی کلاسیک پرداخت و این امر، برکتی بود که خداوند به زندگی وی داده بود.

وی با اظهار خوشحالی از حضور در یزد و دیدار با مردم دوستدار کتاب این شهر تاریخی، ابراز امیدواری کرد: یزد، پیشتاز گسترش مطالعه در کشور باشد.

رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره مهدی آذریزدی، کتاب‌های آذریزدی را مفید، حکمت‌آموز و قابل استفاده  برای تمامی سنین و اقشار دانست.

دوست فاطمی‌ها همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بخشی‌هایی از یکی از آثار مهدی آذریزدی را برای حاضران قرائت کرد.

در ادامه شب پایانی رویداد فرهنگی ادبی آذر یزدی، مریم فیاض، کتابدار بخش کودک کتابخانه امام علی(ع) یزد به اجرای قصه از یکی از داستان‌های کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» اثر مهدی آذریزدی پرداخت.

اجرای نمایشنامه‌خوانی از داستان «ریش نجات‌بخش» برگرفته از جلد چهارم کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، توسط جمعی از کتابداران و اعضای نابینای کتابخانه حضرت امام علی(ع) شهرستان یزد، دیگر برنامه این آیین بود.

گفتنی است، 18 تیرماه سالروز درگذشت مرحوم مهدی آذریزدی، در تقویم رسمی کشور به عناون «روز ملی ادبیات کودکان و نوجوان» نامگذاری شده است.