زمان : 19 Tir 1398 - 16:42
شناسه : 151230
بازدید : 4204
شهردار یزد تاکید کرد: رسالت شهرداری یزد شناساندن فرهنگ و بافت سنتی به جهانیان است شهردار یزد تاکید کرد: رسالت شهرداری یزد شناساندن فرهنگ و بافت سنتی به جهانیان است

شهردار یزد در چهارمین برنامه شب فیروزه ای با بیان این که مردم در نگهداشت و حفاظت از بافت تاریخی نقش بسزایی دارند، تاکید کرد: رسالت شهرداری یزد شناساندن فرهنگ و بافت سنتی به جهانیان است.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری یزد – جمال الدین عزیزی در چهارمین برنامه شب فیروزه ای که در باغ دولت آیاد یزد برگزار شد با بیان این که مردم در نگهداشت و حفاظت از بافت تاریخی نقش بسزایی دارند، تاکید کرد: رسالت شهرداری یزد شناساندن فرهنگ و بافت سنتی به جهانیان است.

شهردار یزد افزود: بر خلاف تصور عموم صرفاً بافت سنتی یزد ثبت جهانی نشده است بلکه شهر یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

عزیزی طرح جامع یزد را یک شهر حفاظت محور و نه توسعه محور عنوان کرد و اظهار داشت: تمام سعی ما حفاظت از کالبد سنتی و همچنین کالبد جدید شهر یزد است و اصلی ترین نیت ما در ارتباط با بافت سنتی یزد حفظ و استمرار حیات در آن است.

وی با بیان این که با قدم زدن در بافت سنتی یزد، جریان و امید به زندگی به معنی واقعی حس می شود، افزود: این جریان حاصل تلاش منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد و سایر ارگان ها است که با مرمت و کف سازی انجام شده شرایط استمرار زندگی را برای شهروندان آسانتر کرده است.

شهردار یزد با اشاره به این که بازگشت شهروندان به بافت تاریخی در دو سال گذشته روند نزولی داشته است، تصریح کرد: استمرار مرمت و احیای بافت سنتی و حاکم شدن ضوابط و مقررات شهرسازی ومعماری در خصوص ساخت و ساز متناسب با بافت از جمله اولویت های شهرداری یزد برای نگهداشت بافت سنتی است.

عزیزی مهمترین اقدام شهرداری یزد در حوزه بین الملل را شناساندن یزد به جهانیان و ارتباطات دانست و افزود: خواهرخواندگی با چند شهر دنیا و حضور در شب های فرهنگی از جمله اقدامات در این حوزه است.

وی با اشاره به این که شهر یزد به عنوان شهر یادگیرنده در یونسکو ثبت جهانی شده است، خاطر نشان کرد: خواهر خواندگی رسمی با شهر یاسپرین در کشور مجارستان تداوم داشته و با چند شهر دیگر جهان نیز تفاهم نامه های اولیه امضا شده و مذاکرات ادامه دارد.

شهردار یزد در خصوص نقش مردم در جهانی شدن یزد گفت: مردمان قدیم یزد با احداث بناها و استمرار حیات خود و امید به زندگی در صدها سال پیش باعث شدند یزد به عنوان شهر جهانی دست یابد.

عزیزی تصریح کرد: مردم در نگهداشت و حفاظت از بافت تاریخی نقش بسزایی داشته و کمک و مساعدت آن ها در میراث داری از آن حائز اهمیت است.