زمان : 09 Farvardin 1398 - 15:43
شناسه : 149953
بازدید : 8852
واکنش اردوغان به کاهش ارزش لیر واکنش اردوغان به کاهش ارزش لیر

رئیس جمهور ترکیه بار دیگر با انتقاد از سیاست بانک مرکزی درباره نرخ بهره از سرمایه گذاران خارجی خواست برای تراکنش‌های بر حسب لیر عجله نکنند.

به گزارش ایسنا به نقل از اهوال، رجب طیب اردوغان بار دیگر با ادعای این که نرخ بهره بالا موجب افزایش نرخ تورم ترکیه است افزود: زمانی که نرخ بهره کاهش یابد، تورم نیز کاهش خواهد یافت. اردوغان که در جمع جوانان ترک حاضر شده بود، در سخنانی عجیب گفت: مشکل از نرخ تورم است، من یک اقتصاددان هستم!

لیر ترکیه ۵ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است و این روند نگرانی‌ها از توانایی ترکیه برای بازپرداخت بدهی‌های خارجی خود را تشدید کرده است. این برای دومین بار در طول هفته جاری است که ارزش لیر به دلیل نگرانی از کاهش ذخایر ارزی خارجی ترکیه با افت سنگینی مواجه می‌شود.

سال گذشته لیر ترکیه به دلیل نگرانی از دخالت دولت در تعیین سیاست پولی به دنبال اظهارات اردوغان درباره دخالت وی در سیاست پولی و مجادله با آمریکا بر سر بازداشت یک کشیش آمریکایی که ترکیه او را به جاسوسی متهم کرده بود، ارزش لیر حدود ۳۰ درصد کاهش یافته بود.

اردوغان ریزش بازارها را نقشه غرب دانست. وی گفت برخی از مؤسسات مالی خارجی دارای مشکلاتی در بازار ترکیه هستند و برای پرداخت خود لیر کافی در اختیار ندارند.