زمان : 20 Esfand 1397 - 12:05
شناسه : 149703
بازدید : 9335
با تمام توان به استقبال سفرهاي نوروزي 98  مي رويم. معاون حمل‌ و نقل اداره كل راهداري و حمل‌ و نقل جاده‌اي استان يزد: با تمام توان به استقبال سفرهاي نوروزي 98 مي رويم. ​به گزارش روابط عمومي اداره كل راهداري و حمل‌ و نقل جاده‌اي استان يزد، محمد حاجي صفري معاون حمل‌ و نقل اداره كل راهداري و حمل‌ و نقل جاده‌اي استان يزد، در جلسه كارگروه ارتقاء سطح خدمات مسافر كه در محل پايانه مسافربري غدير يزد و با حضور صنوف حمل و نقلي بخش مسافر و نماينده سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداري برگزار گرديد با تشريح سيماي حمل و نقل جاده‌اي در استان يزد، اظهار داشت: در حال حاضر در استان يزد 53 شركت حمل و نقل مسافر، تعداد 29 شرکت در مرکز استان و تعداد 24 شرکت در سایر شهرستان ها و تعداد 576 دستگاه ناوگان عمومی برون شهری اعم از 331 دستگاه اتوبوس و 158 دستگاه مینی بوس و تعداد 87 دستگاه سواری کرایه به همراه 1391 راننده مسافربري نقش مهمی را در امر جابجایی مسافرین محترم به مقاصد درون و برون استانی با رعایت اصول ایمنی حمل و نقل ایفاء خواهند نمود.

وي، ميزان مسافر جابجا شده در سال 96 را يك ميليون و 480 هزار نفر مسافر اعلام كرد و افزود: اين آمار در مقايسه با عدد يك ميليون و 440 هزار نفر مسافر جابجا شده در سال 95 با افزايش 3 درصدي مواجه بوده است.

 حاجي‌ صفري، تعداد مسافران جابجا شده در طرح نوروزي سال قبل كه از 23 اسفند 96 تا 15 فروردين 97 اجرا شد را 86 هزار و 224 نفر با 5 هزار و 502 دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومي اعلام كرد و بيان داشت: اين ميزان از نظر تعداد سفر با افزايش سه درصدي و از نظر ميزان مسافر با كاهش 6 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده است.

معاون حمل‌ و نقل اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان يزد در بخش ديگري از سخنان خود در اين جلسه، با اشاره به ابلاغ شيوه‌نامه اجرايي طرح جابجايي مسافرين نوروزي 98 و نيز دستورالعمل اجرايي ساماندهي و ارتقاء خدمات سفر ويژه نوروز 98، افزود: شرح وظائف و خدمات اين اداره كل در چارچوب و بر مبناي اين شيوه نامه و دستورالعمل، مشخص و ابلاغ گرديده است.

وي افزود: دستورالعمل ستاد خدمات سفر استان، مبتني بر ده كميته مي باشد كه اين اداره ‌كل بعنوان مسئول كميته حمل و نقل استان و همچنين عضو كميته برنامه ريزي و آمار و كميته نظارت و تنظيم بازار تعيين گرديده است.

وی با اشاره به برخي از شرح وظايف تعيين شده براي كميته حمل و نقل كه مسئوليت آن با اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي است، اظهار داشت: بهره‌گيري از شيوه نامه طرح نوروزي سازمان راهداري حمل و نقل جاده‌اي كشور و اهتمام به اجراي موثر آن، آماده سازي ترمينال‌ها و پايانه هاي مسافربري، پيش‌بيني و تامين ناوگان فوق‌العاده براي ايام پيك سفر، پيش‌بيني ناوگان جايگزين براي خودروهاي خراب و در راه مانده، رسيدگي به وضعيت سرويس بهداشتي و نمازخانه هاي ترمينال‌ها و پايانه‌هاي مسافري و كنترل سطح كمي و كيفي خدمات غرفه‌هاي موجود در ترمينال‌ها و نظارت بر نرخ خدمات ارائه شده در آنها با هماهنگي دستگاه هاي ذيربط و غیره، بخشي از اين وظايف مي باشد.

 حاجي صفري يادآور شد: طرح جابجايي مسافران نوروزي امسال از 25 اسفندماه 97 آغاز و تا 17 فروردين 98 به مدت 22 روز اجرا خواهد شد.

وي همچنين از آغاز پيش‌فروش بليط‌ ها از 12 اسفندماه سالجاري بصورت اينترنتی و حضوري خبر داد.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد، در اين جلسه همچنين به تشريح وظايف دو تشكل صنفي در حوزه حمل و نقل استان بر اساس شيوه‌نامه سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي کشور پرداخت و بر رعايت ضوابط حمل و نقل مسافر و مفاد منشور حقوق مسافر و اطلاع رساني آن به كليه مسافران به نحو مطلوب تاكيد كرد.

محمد حاجی صفری در ادامه، با توجه به وجود مجتمع هاي خدماتي رفاهي مناسب در طول محورهاي مواصلاتي بر توجيه رانندگان براي توقف در مجتمع‌هايي كه خدمات در شأن مسافران ارائه مي‌دهند، تاکید كرد و افزود: استفاده از لباس فرم توسط راننده و مهماندار، پذيرايي مناسب مسافران، نمايش فيلم‌ و موسيقي مجاز در ناوگان، توقف در محل و زمان مناسب جهت اداي فريضه نماز الزامی است.

شایان ذکر است، معرفي پرسنل كشيك براي ايام طرح، آماده به كار بودن مراكز معاينه فني سنگين سراسر كشور به منظور خدمات رساني به ناوگان عمومي، رعايت محدوديت سن ناوگان براي سفرهاي دربستي بخصوص ناوگان مربوط به كاروان راهيان نور در ايام نوروز، تاكيد و نظارت بر عملكرد مديران فني شركت ها و موسسات حمل و نقل در اعمال دقت نظر بيشتر هنگام بررسي و ارائه تائيديه سلامت فني وسايل نقليه مسافربري قبل از اعزام به سفر، كنترل ويژه تجهيزات ايمني مورد نياز ناوگان قبل از صدور صورت وضعيت از قبيل وسايل گرمايشي، زنجير چرخ، گواهي معاينه فني معتبر، كپسول آتش نشاني، جعبه كمك هاي اوليه و مثلث شبرنگ وغيره، از جمله مباحث ديگری بود که در این نشست مورد تاکید قرار گرفت.