زمان : 30 Bahman 1397 - 15:34
شناسه : 149352
بازدید : 11689
می توان یزد را به پایتخت سوادرسانه ای ایران تبدیل کرد مدیرکل اجتماعی فرهنگی استانداری یزد: می توان یزد را به پایتخت سوادرسانه ای ایران تبدیل کرد به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، جلسه آغاز به کار فعالیت انجمن سواد رسانه‌ای ایران(نمایندگی یزد) با حضور مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، معاون فرهنگسازی و کسب و کارهای دیجیتال مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل انجمن سوادرسانه‌ای ایران، مدیران‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، اسناد و کتابخانه‌های ملی، نهاد کتابخانه‌های عمومی و دیگر مدیران نهادهای مرتبط با موضوع سواد رسانه برگزار شد.

«فخرالسادات خامسی هامانه» مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با بیان اینکه امروزه رسانه جزئی از زندگی ما شده است و نیاز به سواد رسانه و نگاه نقادانه به رسانه بسیار احساس می‌شود، اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی در کنار جنبه های مثبت، جنبه های منفی نیز دارند.
خامسی بیان کرد: بعضا در فضای مجازی محتوای سطحی، عامه پسند و زرد منتشر می شود که این مطالب برخی از آسیب های فضای مجازی محسوب می شود.
به گفته وی، اگر از زاویه درست به فضای مجازی ورود نکنیم، به حاشیه می‌رویم و عرصه را برای قدرت های مقابل که از اثرگذاری آنها نگران هستیم خالی گذاشته ایم.
خامسی ادامه داد: البته در فضای مجازی فعالیت‌های مقبولی در راستای اطلاع رسانی، آگاه سازی، جذب خیران و سرمایه اجتماعی، ارتقای نشاط اجتماعی، حمایت از محرومان و نیازمندان و... انجام می شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه فیلترینگ پاسخ گوی نیاز جامعه امروز نیست، گفت: تجربه نیز این موضوع را تایید می‌کند و منطقی است ما از خود آغاز کنیم و با گسترش سوادرسانه‌ای، کارکردهای مفید رسانه‌های نوین را گسترش دهیم.
خامسی اظهار امیدواری کرد که با هم افزایی و مشارکت بخش خصوصی و دولتی و با توجه به ظرفیت‌های موجود،  بتوان یزد را به پایتخت سوادرسانه‌ای کشور تبدیل کرد.


یزد استان فعال در عرصه سواد رسانه ای


 «محمد صادق افراسیابی» معاون فرهنگسازی و توسعه کسب و کارهای مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل انجمن سوادرسانه‌ای ایران نیز با بیان اینکه  امروزه نیازمند نهضت سوادرسانه‌ای هستیم، گفت: یونسکو سندی را منتشر کرده است که بر اساس آن سوادرسانه‌ای و اطلاعاتی یکی از انواع سواد است.
وی سوادرسانه‌ای و اطلاعاتی را دانش استفاده از رسانه‌های جمعی و اجتماعی همراه با رعایت رژیم مصرف، تفکر نقادانه، تولید محتوا و رعایت مسائل اخلاقی دانست و ادامه داد: گسترش این سواد در سه سطح مسئولان و مدیران، اصحاب رسانه و عموم مردم باید مدنظر قرار گیرد.
مدیرعامل انجمن سوادرسانه‌ای اظهارنظر برخی مسئولان که موجب نوسان در نرخ ارز می‌شود و ورود ناآگاهانه و گسترده رسانه‌ها به موضوع چالش نهنگ آبی که اساسأ مشخص نیست چنین چالشی از قبل وجود داشته باشد را از نمونه‌های نبود سوادرسانه و اطلاعاتی بیان کرد.
وی این موضوع که برخی رسانه‌ها با بازتاب اخبار منفی موجب کاهش سطح امید در جامعه می‌شوند را در نتیجه کم بودن سوادرسانه‌ای دانست.
افراسیابی ادامه داد: نگاهی وجود دارد که معتقد است سواد رسانه‌ای باعث واکسینه کردن جامعه در مقابل آسیب‌های اجتماعی می‌شود. و نگاه دیگری وجود دارد که معتقد است تولید محتوا در زمینه رسانه می‌تواند منجر به ثروت آفرینی و کارآفرینی شود و ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم زیرا یکی از مهمترین تهدیدات استفاده نکردن از فرصت است.
وی اظهار کرد: آموزش‌های سوادرسانه‌ای در کشورهای پیشرفته از مقطع دبستان آغاز می‌شود و در کشور ما نیز باید این مسئله اجرایی شود و باید کنترل رسانه ها ابتدا در خانواده مورد توجه قرار گیرد.
مدیرعامل انجمن سوادرسانه‌ای ایران، استان‌های یزد، کرمان و خراسان رضوی را از استان‌های فعال در عرصه سوادرسانه‌ای دانست و پیشنهاد کرد که هدف گذاری کمی و برنامه‌ریزی نیز در این زمینه صورت گیرد تا یزد در سال 1400 به پایتخت سوادرسانه‌ای و اطلاعاتی کشور مبدل شود.
وی در انتها همکاری و تقسیم کار میان دستگاه‌های مرتبط را نیاز اساسی دانست که با استفاده از تجارب موفق کشور در یزد نیز قابل اجراست.


لزوم ایجاد گفتمان سوادرسانه ای در یزد


 «محمدعلی عبدالهی» نماینده انجمن سوادرسانه‌ای در یزد ایجاد گفتمان سوادرسانه‌ای در استان را نخستین گام برای ایجاد نهضت سوادرسانه‌ای دانست و گفت: عام ترین معضلی که خانواده ‌ها با آن مواجه هستند تأثیر رسانه‌ها بر روابط خانوادگی است و امروزه با وجود رسانه‌ها خانواده‌ به سختی می‌تواند بازیگر اصلی در تربیت فرزند باشد؛ بنابراین مهارت کنترل و مدیریت رسانه به نحوی که کمترین آسیب را به وضعیت درسی و اخلاقی فرزند وارد کند یک مهارت ضروری در جامعه امروز است.
عبدالهی ادامه داد: نوجوانان امروزه از سنین پایان دبستان وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوند‌؛ بدون اینکه آموزشی درزمینه حریم خصوصی یا رژیم مصرف دیده باشند و این نقطه شروع آسیب‌ها است.
وی با بیان اینکه حضور در فضای مجازی باعث ایجاد سؤالاتی در زمینه‌های سیاسی و مذهبی در ذهن دانش‌آموزان می‌شود، اضافه کرد: متأسفانه محلی برای پاسخ‌گویی به این سؤالات و دغدغه‌های انباشته شده وجود ندارد که همین امر موجب بروز هیجانات در شبکه‌های اجتماعی می‌شود. به گفته وی، اغتشاشات دی ماه سال گذشته با دغدغه‌های معیشتی آغاز شد ولی حضور قشر نوجوان در آن نمود پررنگی داشت و این مهم یکی از مواردی است که کمتر دیده شدن و توجه به نوجوانان عامل مهم آن بود.
عبدالهی ادامه داد: باز شدن فضای گفت وگو و به رسمیت شناخته شدن و دیده شدن نوجوان می‌تواند علاوه بر اینکه از چنین آسیب‌هایی جلوگیری کند، توان و نیروی نوجوانی را در جهت پیشرفت و خلاقیت جهت‌دهی کند.
نماینده انجمن سواد رسانه‌ای در یزد با اشاره به تشکیل هیئت علمی نمایندگی این انجمن در یزد با عضویت اساتید برجسته استان و عقد تفاهم‌نامه این انجمن با دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد گفت: برگزاری جلسات آموزشی با محوریت خانواده و رسانه، آموزش فعالیت درست و مؤثر در فضای مجازی، برگزاری نشست‌های گفت وگو محور با موضوع سوادرسانه‌ای در قالب تحلیل فیلم و بازی‌های رایانه ای از فعالیت‌هایی است که انجمن می‌تواند در برگزاری آنها مشارکت نماید.