زمان : 23 Bahman 1397 - 13:59
شناسه : 149220
بازدید : 6789
چه افرادی مشمول عفو گسترده می‌شوند؟ چه افرادی مشمول عفو گسترده می‌شوند؟

عباس جعفری دولت‌آبادی در گفت‌وگویی رادیویی ضمن تشکر از حضور گسترده مردمدر راهپیمایی ۲۲ بهمن، گفت: مسئولین باید قدر مردم قدرشناس و ایثارگر را که در همه حالات برای حفظ انقلاب‌شان به صحنه می آیند، بدانند و آن را نعمت بزرگی بدانند.

وی درباره عفو ۵۰ هزار زندانی به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: این عفو همه ساله انجام می‌شد، اما امسال به لحاظ ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی گستردگی زیادی دارد؛ در دوره‌های قبل یا اسامی ارسال می‌شد یا عفو معیاری اعلام می‌شد و استثنائات زیادی داشت.

دادستان تهران خاطرنشان کرد: در عفو جدید چند نکته مهم وجود دارد؛ اولاً کسانی که تا شش ماه حبس دارند و به هر علتی حکم اجرا نشده یا دستگیر نشدند یا معرفی نشدند، مشروط به اینکه شاکی نداشته باشند مورد عفو قرار می‌گیرند یا تا ۱۵ اسفند مهلت دارند که رضایت شاکی را بگیرند و حبس‌شان اجرا نمی‌شود.

وی درباره جزییات عفو گسترده چنین توضیح داد: باقی مانده محکومیت محکومان به حبس تا یک سال، سه چهارم محکومیت محکومان به حبس بیش از یک سال تا پنج سال، دو سوم محکومیت محکومان به حبس بیش از پنج سال تا ۱۰ سال، یک دوم محکومیت محکومان به حبس بیش از ۱۰ سال تا ۲۰ سال مشروط بر اینکه حداقل یک سال حبس را تحمل کرده باشند مورد عفو قرار می‌گیرند.

وی افزود: باقیمانده محکومیت محکومان به حبس بیش از ۲۰ سال برای مردان در صورتی که حداقل ۱۲ سال و برای زنان در صورتی که حداقل ۱۰ سال حبس را تحمل کرده باشند که بیشتر در مواد مخدر هست و باقیمانده محکومیت محکومان به حبس ابد برای مردان در صورتی که حداقل ۱۵ سال و برای زنان در صورتی که حداقل ۱۲ سال تحمل حبس کرده باشند.

جعفری دولت آبادی اضافه کرد: باقیمانده محکومیت حبس کلیه محکومان جرائم غیرعمدی مثل تصادفات، باقیمانده محکومیت حبس (غیر از حبس ابد) زنانی که به حکم قانون سرپرستی یا حضانت فرزندان شان را بر عهده دارند، در صورتی که حداقل یک پنجم حبس را تحمل کرده باشند و نیز باقیمانده محکومیت حبس محکومان ایثارگر و خانواده معظم شهدا (پدر، مادر، همسر، فرزند، برادر، خواهر) که به دلایل مختلف در زندان بسر می‌برند به شرط آنکه در محکومیت حبس بیش از پنج سال، حداقل یک پنجم و در محکومیت به حبس ابد، حداقل پنج سال تحمل حبس کرده باشند.

وی افزود: باقیمانده محکومیت حبس بیماران صعب‌العلاج یا لاعلاج که مراتب بیماری آنان تا قبل از پایان دوره محکومیت مورد تایید کمیسیون پزشکی قانونی قرار گیرد و باقیمانده محکومیت حبس محکومان ذکور بالای ۷۰ سال تمام و اُناث بالای ۶۰ سال تمام به استناد اسناد سجلی و در مورد اتباع بیگانه فاقد اسناد معتبر به تأیید پزشکی قانونی به شرط آنکه در محکومیت حبس بیش از پنج سال، حداقل یک پنجم و در محکومیت به حبس ابد، حداقل ۵ سال تحمل حبس کرده باشند نیز مورد عفو قرار می‌گیرند.

دادستان تهران ادامه داد: باقیمانده محکومیت حبس و یا جزای نقدی اتباع بیگانه که به جُرم ورود یا اقامت غیرمجاز محکوم شده‌اند، محکومیت محکومان به جزای نقدی تا ۱۰ میلیون ریال که به هر علت تاکنون اجرا نشده باشد، محکومان به جزای نقدی که به علت عجز از پرداخت جزای نقدی در زندان بسر می‌برند شامل (باقیمانده محکومیت محکومان به جزای نقدی تا هفتصد میلیون ریال، دو سوم محکومیت محکومان به جزای نقدی بیش از هفتصد میلیون ریال تا دو میلیارد ریال، یک دوم محکومیت محکومان به جزای نقدی بیش از دو میلیارد ریال تا پنج میلیارد ریال، مشمول عفو می‌شوند. محکومین به حبس و جزای نقدی که حبس آنها مشمول عفو قرار گرفته باشد، محکومیت قطعی جزای نقدی آنان و کلیه محکومان به شلاق‌های تعزیری مشمول عفو می‌شوند.

جعفری دولت آبادی درباره شرایط عفو گفت: نداشتن بیش از دو فقره سابقه محکومیت مؤثر کیفری، عدم ارتکاب جرم عمدی جدید مستوجب مجازات درجه یک تا پنج موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ در ایام تحمل حبس در حال اجرا یا در زمان مرخصی اعطایی، نداشتن مدعی خصوصی و یا جلب رضایت وی و یا جبران ضرر و زیان و یا ترتیب پرداخت خسارت مدعی خصوصی و زیان دیده (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) تا قبل از پایان دوره محکومیت از شرایط مشمول شدن این عفو می‌شود.

وی درباره کسانی که مشمول عفو نمی‌شوند، گفت: محکومان قاچاق مسلحانه و یا عمده مواد مخدر (منظور از قاچاق عمده مواد مخدر، بیش از ۱۰۰ کیلوگرم تریاک و ملحقات آن و بیش از دو کیلوگرم هرویین و روان گردان‌ها و ملحقات آن است)، قاچاق اسلحه و مهمات، جرائم امنیتی که محکومیت آنها بیش از یک سال باشد، آدم ربایی در صورت عدم گذشت شاکی، اسیدپاشی، تجاوز به عنف، دایر کردن مرکز فساد و فحشاء، سرقت مسلحانه یا مقرون به آزار یا سرقت سارقینی که میزان محکومیت حبس آنان بیش از پنج سال باشد، اختلاس، ارتشاء، کلاهبرداری، جعل اسکناس و ضرب سکه تقلبی، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی کشور، قاچاق مشروبات الکلی، قاچاق کالا و ارز سازمان یافته، حرفه‌ای و عمده از جمله استثنائات عفو است.

بر اساس این گزارش، دادستان تهران درباره آخرین وضعیت پرونده موسسه فرشتگان، گفت: هشت تعاونی بودند که با هم ادغام شدند، در آن زمان گلایه‌هایی بود که چگونه می‌شود موسسات غیرمجاز با هم ادغام شوند؟ بانک مرکزی به این موسسات مجوزهایی داد، اما به بحران برخوردند. در حال حاضر حدود ۳۰۰ ملک از متهمان شناسایی شده و چهار متهم در بازداشت هستند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره پول‌های مشکوکی که به سینما وارد می‌شود و یک نمونه آن آقای امامی بود که با او برخورد قانونی شد و اینکه آیا دادستانی در رابطه با پول‌هایی که وارد سینما می‌شود ورود می‌کند؟ گفت: مهمترین مصداق آن در این زمینه وام کلانی بود که گرفته و خرج شد و سریال خانگی معروفی بود که تولید شد و منحصر به این مورد نیست و ما در گذشته در پرونده‌های دیگری این موضوع را می‌بینیم. اصل اینکه در مسایل فیلم سازی و سینما افرادی می آیند و تهیه‌کننده وجوهی را خرج می‌کند، تایید می‌کنیم و مصداقش همین پرونده‌ای است که اسم بردید؛ البته از دستگاه‌های ذی ربط، گزارشاتی خواستیم که بیشتر موضوع را واکاوی کنند.

وی افزود: ما پرونده‌هایی در دادسرای فرهنگ و رسانه داریم که این رد پاها معلوم است، اما از آنجا که پرونده به دادگاه نرفته از آوردن نام معذورم.

جعفری دولت آبادی تاکید کرد: اینکه عده‌ای در حوزه سینما پولشویی می‌کنند را تایید می‌کنیم؛ کما اینکه چندین پرونده در دادسرا مفتوح است و مهمترین آن همان بود که اسم بردید و منجر به کیفرخواست شده است، اما منتظر گزارشات تکمیلی برای پرونده‌های دیگر هستیم.

دادستان تهران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا دادستانی به حواشی جشنواره فجر ورود کرده است؟ گفت: در مرحله اول بنای ما پیشگیری است. اگر گزارشی به ما برسد، ما ورود می‌کنیم. گزارشی در رابطه با تک خوانی در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر ارسال شده بود که به دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع دادیم و باید منتظر باشیم. البته ما توضیحات قانع کننده ای از وزارت ارشاد در این زمینه نشنیدیم. حتی در ابتدا تکذیب کردند که چنین چیزی نیست اما بعداً آن نهاد شکایت کننده فیلم تک خوانی خانم را برای ما ارسال کرد. دوستان وزارت ارشاد باید بیایند و توضیح دهند و سعی می کنیم تا پایان سال در این زمینه تصمیم گیری کنیم.

جعفری دولت آبادی در خصوص گرانی‌ها گفت: ما سه راهبرد اعم از حمایت، نظارت و مقابله در ارتباط با گرانی‌ها داریم. تیم‌های مشترکی با همکاری تعزیرات و وزارت صمت و جهاد سازندگی تشکیل دادیم و ۱۰ تیم تشکیل شده که روزانه مشغول به نظارت هستند. در نمونه های اخیر گوشت های زیادی در انبارها کشف شد و جایی هم که جرم رخ دهد، پرونده قضایی تشکیل می‌شود. وظیفه ما مقابله با گرانی‌ها نیست، بلکه ما به دولت کمک می‌کنیم.

دادستان تهران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا پرونده‌ای در رابطه با قاچاق گوشت تشکیل شده است؟ گفت: به دلیل این قاچاق دام زنده در نقاط مرزی رخ می دهد، در تهران چیزی اعلام نشده است، اما در مورد شرکت های توزیع کننده گزارشاتی رسیده که ما به مراجعی مثل پلیس آن را ارسال کردیم که در حال بررسی است. اکنون بجز پرونده‌ای که قبلاً تشکیل و با آن برخورد شد پرونده کیفری تشکیل نشده است؛ البته مشکلاتی در رابطه با توزیع گوشت وجود دارد و متاسفانه متناسب با جمعیت نیست.

وی با طرح این سئوال که چرا پرونده موسسه فرشتگان - کاسپین - به دادگاه نمی‌رود؟ گفت: تحقیقات قضایی در پرونده موسسه فرشتگان تمام شده است و بیشتر منتظر شناسایی اموال هستیم. حدود ۶۳۰ هزار نفر از سپرده گذاران باقی مانده اند که بیشتر از یک میلیارد تومان پول دارند؛ البته حدود یک میلیون نفر از سپرده گذاران تعیین تکلیف شده اند که رقم بالایی است و کیفرخواست پرونده هنوز صادر نشده است تا اموال شناسایی شود.

دادستان تهران در پاسخ به این سئوال که پرونده خودروهای وارداتی به کجا رسید؟ گفت: یکی از پرونده های مهم مفاسد اقتصادی است که در شعبه ویژه ما تشکیل شده و تا الان هم تحقیقاتش ادامه دارد. یک بخش تکمیلی در بندرعباس داشت که پنج نفر بازداشتی داشت و پرونده اصلی ۲۳ نفر بازداشتی دارد که جمعاً ۲۸ نفر می شود. ۱۰ نفر هم در پرونده ضمیمه اش که همان پرونده آقای میثم رضایی معروف است در بازداشتند. بطور کلی در پرونده معروف واردات خودروی خارجی ۵ نفر در بندر عباس و ۳۳ نفر در این پرونده اصلی در بازداشتند که ۴ مقام دولتی در پرونده اصلی و یک مقام دولتی در پرونده بندرعباس در بازداشت بسر می‌برند.

جعفری دولت آبادی در پایان گفت: در روزهای اول گفتند ۶ هزار خودرو غیرقانونی ترخصی شده است ولی رقم های ما تا ۱۱ هزار تا افزایش یافته است؛ زیرا گزارشاتی که پلیس فتا و سایر دستگاه ها به ما دادند متفاوت است. ما خواستیم که این اختلاف رقم را در بیاورند زیرا این اختلاف رقم به نوعی گره پرونده است. خانم فرشته تنگستانی یکی از متهمان مهم این پرونده قبل از تشکیل پرونده از کشور خارج شد، اما متهمان زیادی هم در این پرونده دستگیر شدند اما به طور کلی یکی از پرونده های مهم فساد اقتصادی اخیر است و امیدواریم تا پایان سال به کیفرخواست منجر شود.

منبع:ایسنا