زمان : 02 Dey 1397 - 13:29
شناسه : 148179
بازدید : 4635
بافق و صنعت حمل و نقل یادداشت/ بافق و صنعت حمل و نقل به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان بافق؛ محمد زاده رحمانی فرماندار بافق با نگارش یادداشتی هفته حمل و نقل و راهداری را گرامی داشت. متن این یادداشت به شرح ذیل می باشد:

بافق و صنعت حمل و نقل

حمل و نقل فرآیندی که همزاد بشر است. بشر از بدو خلقت مجبور بوده که نیازها و مایحتاج خود را چه برای مسافت های دور و چه برای مسافت های نزدیک حمل کند ولی از نگاه تجاری، زمانی حمل و نقل شکل گرفت که گروهی از افراد برای حمل و انتقال مایحتاج دیگران از یک نقطه زمین به نقطه دیگر اعلام آمادگی کرده و شروع به فعالیت نمودند. آنها دو روش را برای این کار انتخاب کردند: ۱- حمل و نقل زمینی ۲- حمل و نقل دریایی که حدود ۵۰۰۰ سال پیش ایجاد شد و  البته ۳- حمل و نقل هوایی که در سده اخیر به آن افزوده شده است.

 گرچه حدود ۹۰ درصد حمل کالای جهان در سال های اخیر از طریق دریا حمل شده ولی وقتی صحبت از حمل کالا و مسافر به میان آید، این حمل و نقل زمینی است که حرف اول را می زند و حدود ۹۰ درصد مسافر جهان را جابجا می کند.

  حمل و نقل، تمدن آفرین هم بوده است. اگر در مسیر جاده های معروف باستانی مانند جاده های ابریشم و ادویه دقت شود، مشاهده می کنید که تقریبا در هر ۳۰ کیلومتر، یک رباط، منزلگاه یا سکونتگاه ایجاد گردیده است که تعدادی از این سکونتگاه ها در طول زمان به شهرهای آبادی تبدیل شده اند. گفته می شود دلیل این فواصل ۳۰ کیلومتری به خاطر این است که کاروان ها با محوریت شتر پس از طی طریق ۳۰ کیلومتر نیاز به توقف، باراندازی و استراحت دارند. امروزه هم شهر و آبادی دارای رونق است که در مسیر حمل و نقل باشد و بتواند همه یا قسمتی از خدماتی را که بخش حمل و نقل تقاضا می کند، عرضه و تامین نماید.

کشور ما ایران از دیرباز نقش عمده و بنیادی در حمل و نقل و تجارت جهانی داشته و مسیرهای ترانزیتی شمال- جنوب و شرق - غرب آن مکمل دریا و بنادر گشته است و مهمتر اینکه مسیر ترانزیتی شرق - غرب که از سرخس واقع درمرز ترکمنستان شروع شده و تا بازرگان و جلفا در مرز کشورهای ترکیه و آذربایجان امتداد می یابد، جایگزین مسیر باستانی جاده ابریشم گشته و نقش اتصال شرق دور با اروپا را ازطریق آسیای میانه و ترکیه بر عهده دارد.

 و اما بافق، قرار گرفته در فلات مرکزی ایران و جنوب شرق استان یزد از هر دو شیوه پتانسیل حمل و نقل زمینی (ریلی و جاده ای) بهره مند بوده و از حمل و نقل هوایی هم می تواند در آینده برخوردار باشد.

   مدیران راه آهن اعلام می دارند که روزانه حدود ۳۲ درصد قطارهای باری کشور از پنج راه ریلی بافق عبور می کنند و بزرگراه در شرف تکمیل یزد - بافق نیز در روز به طور میانگین پذیرای ۱۷۰۰ کامیون است. اگر ظرفیت فعلی را به طرح های در دست مطالعه و اجرای راه آهن شاهرود - بافق، دو خطه کردن راه آهن بافق - زرین شهر، محور در شرف تکمیل بافق - جوادیه، انار، شهربابک، سیرجان و بندرعباس، محور در دست اجرای بافق - بهاباد و نایبندان و محور در دست اجرای بافق- ساغند، چوپانان اضافه نماییم متوجه خواهیم شد که بافق تا پایان برنامه ششم توسعه کشور چه جایگاهی در صنعت حمل و نقل به خود اختصاص می دهد.

البته باید بپذیریم که عایدی و درآمد شهرستان از حمل و نقل ریلی به اشتغال مستقیم و غیر مستقیم کارخانجات تعمیرات لوکوموتیو و دو ایستگاه بافق و مبارکه محدود گشته و از حمل و نقل جاده ای نیز به درآمد مستقیم صاحبان کامیون ها و باربری ها بسنده شده و هنوز به سمت و سویی که این صنعت به یک موتور متحرکه قوی در توسعه شهرستان تبدیل گردد و مجتمع های رفاهی بین راهی، واحدهای متعدد ارائه دهنده خدمات فنی و‌ اماکن اقامتی خارج از مجتمع ها را پشتیبانی و به حرکت در بیاورد نرفته ایم و اثر یا اثرات شگرف حمل و نقل روی بازار شهر را رقم نزده ایم.

لذا ضمن خداقوت و تشکر از همه فعالان و دست اندرکاران این بخش، شاخص های امروز صنعت حمل و نقل و اثرات و عواید آن را روی سایر بخش ها و حوزه های شهرستان یادداشت نموده و به سمت و سویی می رویم که در هفته حمل و نقل سال آینده، تغییرات قابل توجهی را در این شاخص ها و نمودارها رقم بزنیم.

 

محمد   زاده رحمانی - مدرس دانشگاه و فرماندار شهرستان بافق