زمان : 17 Azar 1397 - 12:32
شناسه : 147897
بازدید : 6294
انتقال آب دریای خزر ناممکن و غیر علمی است انتقال آب دریای خزر ناممکن و غیر علمی است

در واکنش به برخی اظهارات در خصوص انتقال آب دریای خزر به سمنان به‌ویژه سخنان رئیس جمهور در این‌باره، اظهار کرد: دریای خزر یک دریای بسته است و به‌دلیل بزرگی به آن دریا گفته می‌شود اما در حقیقت یک دریاچه است.

وی با بیان اینکه با توجه به این موضوع، طبیعتا انتقال آب دریای خزر به سمنان، اصلا امکان‌پذیر نیست؛ افزود: ما نمی‌خواهیم دریا را در انحصار خود داشته باشیم، اما این بحث انتقال آب از خزر به سمنان، یک بحث غیرکارشناسی است.

رئیس کمیته آب و فاضلاب کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از سویی دیگر، پروژه باید متمرکز باشد و بارها و بارها در این خصوص، بحث شده است و مسائل مختلف در این باره در کمیسیون عمران و حوزه آب، جلسات متعددی داشتیم و شش سال هم است که در خصوص این موضوع داریم بحث می‌کنیم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مستحضرید که سیستان‌وبلوچستان، 100 درصد خشکسالی دارد، یزد در حال حاضر با کمبود آب مواجه است، خراسان دچار مشکل است، فارس و کرمان و جاهای مختلف دچار کم‌آبی و مشکل هستند، صنایع ما در اصفهان هم دچار مشکل هستند.

دامادی اضافه کرد: در مجموع فلات مرکزی ما و جنوب آن دچار مشکل است و سمنان هم مشکل دارد و باید حلش بکنیم؛ اما راهش آن است که ما به‌صورت متمرکز، تلفیق شور و صنعت را بتوانیم ایجاد کنیم و بتوانیم انتقال آب داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید این طرح، مقرون به صرفه باشد، تصریح کرد: اینکه بخواهیم آب سمنان را از انتقال آب دریای خزر به این استان تأمین کنیم، جدای از اینکه علمی نیست، جدای اینکه محیط زیست را دچار آسیب می‌رساند، جدای از اینکه در بحث تخصیص آب دچار مشکل خواهیم شد، حتی کشورهای همسایه هم دچار مشکل خواهند شد و همه اینها را هم کنار بگذاریم اصلا از لحاظ اقتصادی هم مقرون به صرفه نیست.

رئیس کمیته آب و فاضلاب کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه بخواهیم برای یک استان این کار را انجام دهیم و این مسائل را نادیده بگیریم، نشان می‌دهد که ما می‌خواهیم کاملا ناسیونالیستی عمل کنیم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله مهم این است که ما دریای عمان را داریم و می‌توانیم به صورت متمرکز آب را برای استان‌هایی که وجود دارد، انتقال دهیم و منابع هم منابعی بسیار پایدارتر از دریای خزر هستند.