به گزارش «ایرنا» لاریجانی گفت: قیمت واقعی بنزین به مردم فشار می‌آورد. در این زمینه بحث‌ها در حال پیگیری است. قیمت ما با ترکیه و افغانستان تفاوت دارد؛ بنابراین با قاچاق سوخت روبه‌رو هستیم. کشوری که این همه مرز دارد مبارزه با چنین اتفاقی ساده نیست.

همچنین به گزارش خانه ملت، رئیس مجلس در ادامه گفت‌وگوی خود با مردم گفت: درباره موضوع سوخت چند مساله مطرح است نخست اینکه با قاچاق بنزین و گازوئیل مواجه هستیم؛ اما به خاطر طولانی بودن مرزهای کشور جلوگیری از آن ساده نیست از سوی دیگر باید درباره قیمت بنزین به‌گونه‌ای عمل شود که به مردم فشار زیادی نیاید؛ بنابراین ازآنجاکه شرایط کشور ما شرایط اقتصادی عادی نیست حتی دو نرخی شدن هم مفاسدی دارد پس در حال حاضر صرفا قرار است مردم با کارت سوخت بنزین تهیه کنند؛ اما افزایش قیمت صورت نگیرد و اصلاحات در این حوزه زمانی انجام خواهد شد که مشکلات امروز تکرار نشود. وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در سال‌های اخیر مصرف بنزین ما بیشتر شده که طبیعی نیست، تاکید کرد: فعلا درباره گرانی بنزین حداقل تا آخر سال تصمیمی وجود ندارد. تنها مساله کارت سوخت در حال ارزیابی است. برخی اصلاحات را باید در زمانی انجام داد که مشکلات اقتصادی امروز وجود نداشته باشد.

دو مجلس نداریم

بخش دیگری از سخنان رئیس مجلس به موضوع قانون‌گذاری اختصاص داشت. لاریجانی با بیان اینکه قانون‌گذاری فقط وظیفه مجلس است، گفت: دستگاه‌ها و شوراها وظیفه و اختیار قانون‌گذاری ندارند. او اظهار کرد: در قانون اساسی مرجع اصلی قانون‌گذاری مجلس است و هیچ جای دیگری نمی‌تواند قانون‌گذاری کند. ما هم دو مجلسی نیستیم و یک مجلس داریم. بنابراین اصل قانون‌گذاری در مجلس است.

به گزارش «ایرنا» لاریجانی همچنین گفت: شوراهایی که گفته می‌شود اگر کار خود را انجام دهند، مزاحمتی برای کار مجلس ندارد. مثلا شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بیشتر سیاست‌های فرهنگی را دنبال می‌کند و هماهنگی‌های اجرایی در حوزه فرهنگ و آموزش را انجام می‌دهد و نباید قانون‌گذاری کند و یک بار هم در دولت قبل برای مسائل خانواده قانون‌گذاری کرده بود که من دیدم مصوبه را رهبری برگرداندند و گفتند که باید در مجلس تصویب شود. رئیس مجلس ادامه داد: حتی شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی هم بنا به شرایط اضطرار به وجود آمد. در شرایط فعلی چاره‌ای نبود جز اینکه تصمیمات سریع گرفته شود، ایشان تاکید کردند که اگر قانونی باید تغییر کند به‌صورت دو فوریتی یا سه فوریتی به مجلس ببرند و سفارش می‌کنم که سریع‌تر پیگیری کنند.

لاریجانی افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانون اساسی جایگاه دارد، ولی نه برای قانون‌گذاری، مجمع مرجعی است که اگر ما با شورای نگهبان اختلاف پیدا کردیم، نظر نهایی را می‌دهد که سران قوا و افراد دیگری که انتخاب شده‌اند در آن حضور دارند و نظر مجلس و شورای نگهبان را بررسی می‌کنند. رئیس مجلس ادامه داد: یک بخش دیگر هم که مربوط به سیاست‌های کلی نظام است وظیفه مجمع است که البته وظیفه رهبری است که در قانون گفته شده پس از مشورت با مجمع؛ بنابراین مجمع جنبه مشورتی دارد، نظرات را به رهبری می‌دهد، ایشان هر جا را که قبول کردند ابلاغ می‌کنند؛ بنابراین در این دو اختلاف‌نظری نیست، یعنی آنها نمی‌توانند قانون‌گذاری کنند.

لاریجانی همچنین گفت: مساله‌ای که اخیرا پیش آمد که در مجلس هم بازتاب داشت در مورد کار هیات عالی نظارت مجمع بود. اگر در اجرای سیاست‌های کلی طرح یا لایحه‌ای آمد، نظری داشت به کمیسیون بدهد و کمیسیون نظرش را بررسی می‌کند. وی درادامه گفت: یکی دو مورد چون قبل از اینکه به کمیسیون برود به شورای نگهبان داده شد، این بازتاب‌ها را داشت. البته یک تفاوت نظری هم هست که آیا شورای نگهبان خودش باید در موارد سیاست‌های کلی به نتیجه برسد یا مجمع، که آن بحث دیگری است که بین خودشان مطرح است. به هر صورت اگر هر کدام از اینها سرجای خود کار کنند ربطی به قانون‌گذاری ندارد؛ اما اگر دخالت کنند که البته موردهای نادری بوده است، اشکال دارد که باید جلوی آن گرفته شود.

قیمت ارز و کنترل قیمت‌ها

بخش دیگری از سخنان لاریجانی به کالاهای اساسی و نوسانات نرخ ارز اختصاص داشت. رئیس مجلس دراین ارتباط گفت: مقدار زیادی از وقت ما صرف کنترل ارز شد و برداشت من این بود تا این بخش کنترل نشود، نتیجه حاصل نمی‌شود. به گزارش خانه ملت، وی در ادامه تصریح کرد: بخشی از مباحث ما درباره مساله ارز، مربوط به برخورد با دلالان و اختیارات بانک مرکزی و... بود و معتقدم هنوز هم جا دارد این بخش اصلاح شود.لاریجانی بابیان اینکه بخشی از مشکل ارز مربوط به دلال‌های ارزی بود که مساله ایجاد کرده بودند و بخشی هم روانی بود، گفت: در نهایت مجموعه این موارد بررسی شد و در حال حاضر به سمت عادی شدن در حرکتیم که البته باز هم باید اصلاح شود. همچنین عدم تعادل در قیمت‌ها به وجود آمد که باید کنترل شود. چنانچه این دستور صادر شد که برای کالاهای مورد نیاز مردم از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده شود و نه ارز نیمایی اما بازار چندان تحت‌تاثیر این تصمیم قرار نگرفت.

همراهی مجلس با دولت

لاریجانی همچنین درباره همراهی مجلس با دولت در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند نمایندگان گاهی با دولت همراهی کرده و گاهی چوب لای چرخ آن می‌گذارند، گفت: معتقد نیستم که نمایندگان چوب لای چرخ دولت می‌گذارند؛ البته ممکن است انتقادی از نحوه عملکرد داشته باشند. نمایندگان در مسائلی که منافع ملی باشد با دولت همراهی می‌کنند چنانچه برای اصل ۴۴ نمایندگان با دولت همراهی کردند و در مسائلی که به امنیت ملی مربوط شود در مجموع به‌رغم اختلاف‌نظرها وفاق داریم. همچنین به گزارش «ایرنا» رئیس مجلس گفت: چوب لای چرخ دولت گذاشتن را نمی‌پسندم مجلس چنین روحیه‌ای ندارد، ممکن است نمایندگان از دولت انتقاداتی داشته باشند اما این به معنای چوب لای چرخ گذاشتن نیست.

به گزارش خانه ملت، او ادامه داد: در شرایط امروز که با رفتار ناهنجار آمریکایی‌ها نسبت به منافع ملت روبه‌رو هستیم، عقل حکم می‌کند همه قوا با هم کار کنند و زمانی که دشمنی داریم که مستمرا به منافع ملت تعرض کرده و قصد دارد هزینه ملت را از نظر اقتصادی بالا ببرد، باید مسائل خرد و اختلافات جزئی را کنار گذاشت. رئیس مجلس درباره شبهاتی که در قانون منع به کارگیری بازنشستگان صورت گرفته است، نیز اظهار کرد: در این حوزه هم دیوان محاسبات و هم معاونت قوانین دخیل هستند. بنابراین شبهه‌ای در قانون وجود ندارد فقط ممکن است مقاومت شده باشد با این حال این قانون ضوابطی داشت و افرادی باید بازنشسته شوند تا جا برای دیگران باز شود؛ البته در رده‌های مختلف استثناهایی بود که در قانون جدید لغو شد. در نهایت ممکن است عده‌ای برای ماندن اصرار داشته باشند؛ اما قانون مبهم نیست.

منبع:روزنامه دنیای اقتصاد