زمان : 29 Aban 1397 - 12:22
شناسه : 147559
بازدید : 7855
بررسی راه های برون رفت از رکود مسکن در استان یزد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد بررسی راه های برون رفت از رکود مسکن در استان یزد انبوه سازی کاری حرفه‌ای و علمی است و اگر بخواهیم در این عرصه باقی بمانیم باید از علوم روز و دانش ضمنی بهره مند باشیم.

 این مطلب را دکتر سالاری رئیس سازمان در گردهمایی بررسی راهکارهای برون رفت از رکود مسکن بیان داشت و گفت: در گذشته فرصت کار فراوان بود اما امروز باید مانند یک شکارچی ماهر به دنبال فرصت ها بگردیم و در آینده حتی همین فرصت های محدود هم در دسترس نیست و باید آنها را ایجاد کرد.

 رئیس سازمان با اشاره به هزینه های هنگفت مربوط به تامین مصالح خدمات و انرژی و گرانی دیگر عناصر و عوامل موثر در کار ساختمان افزود: شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که برای جلب مشتری بایستی کیفیت خدمات و محصول را پیوسته بالا ببریم و در عین حال قیمت را ارزان تر کنیم.

 دکتر سالاری در تشریح موانع اصلی موجود بر سر راه انبوه سازی و موفقیت در این زمینه خطاب به مسئولان امور ساختمان گفت: هر یک از ما در این قضیه مقصر است اما همه به دنبال مقصر می گردیم. به عقیده وی، کاهش قیمت زمین از سوی دولت و به موازات آن کاهش انواع عوارض دریافتی در حوزه ساخت و ساز می تواند در رونق مسکن موثر باشد. هم زمان با آن انبوه سازان باید بر علوم و فنون روز اشراف یافته و از مبانی اقتصادی و دانش مارکتینگ و برندینگ و جامعه شناسی نیز در کار خود استفاده نمایند و به کمک سازمان نظام مهندسی و دستگاه‌های همسو یک شبکه ارزش در حوزه ساخت و ساز ایجاد کنند تا با صنعتی سازی و تولید بیشتر در زمان کمتر و روی آوری به طرح های سبک سازی، مقاوم سازی و مصرف انرژی کمتر در ساختمان بتوانند مشتریان را از کاهش هزینه ها و افزایش عمر ساختمان بهره مند سازند.

 به گزارش روابط عمومی سازمان در این گردهمایی که با مشارکت انجمن صنفی انبوه سازان و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با هدف ایجاد تصمیمات استانی، محلی و منطقه ای در جهت رونق مسکن برگزار شد، مهندس شرافت رئیس انجمن صنفی انبوه سازان مسکن استان خواستار برخورد فعال شورای مسکن استان و اصلاح طرح تفصیلی که به گفته وی نه با پیشینه یزد سازگار است و نه آینده خوبی را نوید می‌دهد گردید.

 وی تولید واحدهای مسکونی با قیمت بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان را مناسب توان مالی و ذائقه اکثر متقاضیان مسکن توصیه و شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی را در جهت تحقق این نیاز دعوت به همکاری کرد. ناطق با تشکر از همکاری خوب سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد افزود: در حال حاضر تقاضا و فرصت وجود دارد اما محصول که این قشر خریدار آن است وجود ندارد.

 مهندس شرافت خطاب به مسئولان استان از آنان خواست، با درک واقعی اهمیت و جایگاه تشکل های صنفی استان این مجموعه را در جهت فعالیت اثربخش یاری کنند. او از تشکل های صنفی و مردمی در عرصه ساختمان به عنوان متولیان کادرسازی برای آینده و مرجع مشورت و فعالیت حرفه ای یاد کرد.

 دیگر سخنران این گردهمایی مهندس سفید رئیس شورای اسلامی شهر یزد بود که تشکل ها را دولت ساز و کار ساز و مشاورانی امین و متکی به دریای عظیم مردم توصیف کرد که باید با یکدیگر در تعامل و همکاری مستمر باشند. وی یزدی ها را مردمی قانون گرا و با انضباط خواند و در عین حال با استناد به آمارهای موجود گفت که بیشترین آمار میانگین کشوری در زمینه تخلفات ساختمانی در یزد رخ داده که باید برای آن چاره اندیشی شود و در این مورد جامعه مهندسی و صنعت انبوه سازی می توانند مشاوران خوبی برای شورای اسلامی شهر یزد باشند.

 نقش بانک مسکن در تعادل عرضه و تقاضا محور سخنان آقای حیدریان مدیر شعب بانک مسکن بود که وی آمادگی همکاری مجموعه مالی متبوع خود را برای همکاری در پروژه هایی با توجیه فنی و اقتصادی اعلام کرد.

 به گفته وی با رونق مسکن که سهم ۱۲ درصدی در حوزه اشتغال دارد می توان در مقابله با بیکاری نیز گام‌های موثری برداشت.

 این گردهمایی با ارائه تحلیل مسائل اقتصادی مسکن توسط دکتر علوی راد و سخنان مهندس پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور ادامه یافت. به گفته پور حاجت حمایت دولت از بخش مسکن با کاهش قیمت زمین و کاهش عوارض دولتی دریافتی از پروژه های انبوه سازی و حل هزینه‌های سنگین بیمه کارگری ممکن می شود. در همین زمینه مهندس ماجدی مدیرکل استاندارد استان نیز با اشاره به اینکه موفقیت در عرصه ساخت و ساز نیازمند مصالح با کیفیت، نیروی انسانی کارآمد، ماهر و آموزش دیده و استفاده از دانش و فناوری های روز است خواستار صنعتی سازی و اتخاذ تدابیری در جهت سبک سازی ساختمان ها شد.

 به گفته وی در ایران با تخریب هر متر مربع ساختمان حدود یک و نیم تن آوار تولید می‌شود در حالی که در کشورهای پیشرفته این رقم به کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم کاهش یافته است.

 در جمع بندی این گردهمایی، مهندس ساعی شاهی دبیر انجمن صنفی انبوه سازان مسکن استان یزد رکود مسکن علیرغم نیاز مردم را حاصل کاهش قدرت خرید آنان دانست و از اعطای تسهیلات صندوق یکم بانک مسکن به عنوان فرصتی برای رونق انبوه سازی نام برد.

 وی کاهش بهای زمین و پایین آوردن هزینه های ساخت با استفاده از فناوری های نوین را گره گشای رکود مسکن خواند و خواستار همکاری همه جانبه دستگاه‌ها در جهت کاهش هزینه‌های تولید مسکن شد.

 مهندس ساعی شاهی همچنین از فعال بودن کمیسیون سرمایه گذاری و اقتصادی انجمن صنفی انبوه‌سازان برای جلب مشارکت متقاضیان سرمایه گذاری در بخش مسکن خبر داد.