زمان : 20 Aban 1397 - 14:40
شناسه : 147404
بازدید : 4323
نشست خبری معاون صنایع دستی یزد با اصحاب رسانه در آستانه برگزاری یازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی نشست خبری معاون صنایع دستی یزد با اصحاب رسانه در آستانه برگزاری یازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی یکشنبه بیستم آبان ماه 97؛ نشست خبری معاون صنایع دستی یزد با اصحاب رسانه استان در خصوص برگزاری یازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی و دومین نمایشگاه تخصصی زیلو، حصیر و زیراندازهای سنتی استان یزد در سالن کنفرانس اداره کل میراث فرهنگی این استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری یزدفردا، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ صبح امروز "محمد رضا دهقان مهرجردی" معاون صنایع دستی یزد در نشست خبری که به مناسبت برگزاری یازدهمین نمایشگاه صنایع دستی برگزار شد، با اشاره به اهمیت و نقش رسانه‌ها در جذب مشارکت‌های عمومی در راستای توسعه بیش از پیش کشور در حوزه‌ های مختلف به خصوص حوزه صنایع دستی، اظهار کرد: توجه به صنایع دستی توجه به همه اقوام، فرهنگ ها و خرده فرهنگ هایی است که در گوشه گوشه این کشور وجود دارند. صنایع دستی یک امر تجملی نیست که بود و نبودش اهمیت چندانی نداشته باشد، بلکه یکی از لوازم و وسایل زندگی است که هم هویت ساز است و هم در حوزه معاش و تامین اقتصادی اهمیت ویژه ای دارد و باید به چرخه اقتصادی تبدیل شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در ادامه در خصوص برگزاری یازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی با بیان اینکه در این نمایشگاه حدود 205 غرفه از رشته های مختلف صنایع دستی ایران برنامه ریزی شده است،گفت: قرار است در این نمایشگاه به صورت تخصصی به معرفی زیلو، حصیر و زیراندازهای سنتی پرداخته شود که از همه استان‌ها برای شرکت در این نمایشگاه دعوت شده تا بتوانند علاوه بر معرفی و عرضه محصولات صنایع دستی شاخص و بومی خود، با حضور در بخش تخصصی به معرفی محصولات خود در این حوزه نیز بپردازند.

دهقان مهرجردی تصریح کرد: برای هر استان به ازای سهمیه، دو غرفه رایگان به همراه اسکان برای بخش بازرگانی و تخصصی در نظر گرفته شده و همچنین برای هر شهر و روستای ملی و جهانی در حوزه صنایع دستی، غرفه و اسکان رایگان تدارک دیده شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد درباره جزئیات یازدهمین نمایشگاه صنایع دستی استان و همچنین برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی زیلو، حصیر و زیراندازهای سنتی در کنار این نمایشگاه نیز توضیحاتی داد و گفت: با توجه به ثبت ملی شهرستان میبد به عنوان شهر زیلو واقدامات انجام شده در راستای ثبت جهانی این هنرصنعت و حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در استان به همین منظور، قرار شد امسال نیز دومین نمایشگاه تخصصی زیلو، حصیر و زیراندازهای سنتی در کنار  یازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی برگزار شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در این نمایشگاه کلیه محصولات صنایع دستی با تخفیف ویژه عرضه خواهد شد، گفت: برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی فرصت خوب و  مناسبی برای معرفی تولیدات صنایع دستی می باشد و میتواند بستر مناسبی به منظور ارائه محصولات متنوع برای همه اقشار جامعه فراهم کند.

دهقان مهرجردی همچنین در خصوص عدم برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در بافت تاریخی گفت: قبلا این موضوع بررسی شده است و لی به دلیل ایجاد ازدحام و شلوغی بیش از حد در بافت تاریخی و همچنین مسئله تامین امنیت محصولات هنرمندان این امر اجرایی نشد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد به برنامه ریزی جهت استفاده بازدیدکنندگان نمایشگاه  از تاکسی اینترنتی با تخفیف 50 درصد برای اولین بار نیز اشاره کرد و افزود : اقدامات اولیه جهت این امر انجام شده که اگر اجرایی شود از ازدحام و شلوغی و ترافیک در محدوده محل نمایشگاه جلوگیری خواهد کرد.

وی در پایان در خصوص بیمه و تسهیلات هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی گفت: اکنون در استان بیش از 1200 نفر هنرمند تحت پوشش بیمه داریم و در سال گذشته بالغ بر 300 نفر از تسهیلات مشاغل خانگی بهره مند شدند، همچنین تسهیلات روستایی و فراگیر هم داشته ایم.

لازم به ذکر است: در این نشست مباحثی دیگر چون صادرات صنایع دستی، قیمت گذاری صنایع دستی و نظارت بر این مسئله در نمایشگاه، اختصاص بودجه جهت برگزاری نمایشگاههای  صنایع دستی و برند سازی صنایع دستی و حمایت از تولید کنندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گفتنی است: در این نشست نمایندگان خبرگزاری‌های رسمی کشور، سرپرستان روزنامه‌های کثیرالانتشار، مدیران پایگاه ‌های خبری فعال در استان، مدیران روزنامه ‌ها و هفته نامه‌ها و عکاسان خبری استان حضور داشتند.

شایان ذکر است: یازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی و دومین نمایشگاه تخصصی زیلو، حصیر و زیراندازهای سنتی در استان یزد از 22 لغایت 26 آبان ماه سالجاری در محل دائمی نمایشگاه‌های استان یزد از ساعت 16 الی 21:30 برگزار خواهد شد و پذیرای علاقمندان به هنر صنایع دستی و نیز عموم مردم می باشد.