زمان : 01 Aban 1397 - 14:28
شناسه : 147148
بازدید : 5956
 طرح پروژه یزد یک باید مجدد ارزیابی زیست محیطی شود/پیگیری جدی برای راه اندازی نمایندگی اداره محیط زیست در شهرستان اشکذر مدیرکل محیط زیست استان یزد در دیدار با اعضای هیئت‌مدیره موسسه حامیان حیات پاک اشکذر: طرح پروژه یزد یک باید مجدد ارزیابی زیست محیطی شود/پیگیری جدی برای راه اندازی نمایندگی اداره محیط زیست در شهرستان اشکذر جمعی از اعضای هیئت‌مدیره موسسه حامیان حیات پاک اشکذر با مدیرکل محیط زیست استان یزد دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار دکتر نیره پور ملایی مدیرکل محیط زیست استان یزد با ابراز خوشحالی از ترکیب سنی و فرهنگی موسسه حامیان هوای پاک اشکذر؛ موسسات و تشکل های مردمی را بازوی سازمان محیط زیست دانست و افزود: محیط زیست مسئله مرتبط به یک اداره و یک سازمان نیست و مسئله ی عمومی است که نیاز به حمایت همگانی دارد.
وی با بیان این که محور توسعه صنایع باید انسان باشد و سلامت انسان را به خط نیندازد، گفت: جای تعجب دارد که صنایع از نوع سنگین و پرآبخواه با وجود تنش آبی در استان یزد احداث شده است.

جلوگیری از احداث و توسعه صنایع در پهنه دشت یزد – اردکان

پور ملایی بر جلوگیری از احداث و توسعه صنایع در پهنه دشت یزد – اردکان تاکید و بیان کرد: در مورد صنایع مستقر نیز پایش ها به صورت روزانه انجام می شود و تاکنون در مورد تخلفات صورت گرفته اقداماتی از جمله الزام به رعایت استانداردها، تذکر و پلمپ برخی از واحدها صورت گرفته است.

مدیرکل محیط زیست استان یزد با اشاره به پروژه طرح فولاد یزد یک، تصریح کرد: این پروژه در سال ۸۸مجوز گرفته ولی به مدت ۱۰ سال اقدامی انجام نداده است که با توجه به شرایط کنونی منطقه باید برای اجرا، این طرح ارزیابی زیست محیطی مجدد و مجوز آب منطقه ای را اخذ کند .
وی با تاکید بر نصب سامانه پایش آلایندگی در شهرستان اشکذر، شفاف سازی در زمینه محیط زیست را از حقوق اساسی مردم دانست و تاکید کرد عوارض آلایندگی باید صرف محیط زیست منطقه شود.

پیگیری جدی برای راه اندازی نمایندگی اداره محیط زیست در شهرستان اشکذر

پور ملایی از پیگیری جدی برای راه اندازی نمایندگی اداره محیط زیست در شهرستان اشکذر خبر داد و گفت: در صورت تامین نیرو مشکلی برای راه اندازی این نمایندگی در شهرستان وجود ندارد.
در ابتدای این جلسه علی اکبر کاظمی عضو هیئت‌مدیره موسسه حامیان حیات پاک اشکذر با ارائه گزارشی از وضعیت صنایع آلاینده در شهرستان، تصریح کرد: دشت یزد – اردکان از آلوده ترین مناطق استان و شهرستان اشکذر نسبت به میبد و اردکان از آلوده ترین شهرستان های استان است.

نگرانی مردم از واحد های نیروگاهی به مراتب بیشتر از واحد های فولادی است

وی با بیان این که حدود ۸۰ درصد از برق مصرفی استان در شهرستان اشکذر تولید می شود، گفت: نگرانی مردم از واحد های نیروگاهی به مراتب بیشتر از واحد های فولادی است زیرا اثرات آن مرئی و قابل مشاهده نیست.
کاظمی با بیان این که شهرستان اشکذر زمانی به قطب کشاورزی استان مشهور بود، گفت: اکنون محصولات گذشته در منطقه چرخاب که قطب عمده کشاورزی استان بود قابل کشت نیست و تنها محصول پسته تاکنون مقاومت کرده است.

برخورد دوگانه در زمان ریاست قبلی اداره کل محیط زیست استان با طرح توسعه واحد کاشی اورست

وی با اشاره به اعتراضات مردم، نخبگان، شوراهای شهر و روستا و ائمه جمعه شهرستان اشکذر نسبت به توسعه صنایع آلاینده تصریح کرد: در زمان ریاست قبلی اداره کل محیط زیست استان در یک زمان به شدت با طرح توسعه واحد کاشی اورست مخالفت می شود و در رویکردی متفاوت محیط زیست به راحتی مجوز توسعه به این واحد کاشی را می دهد.
تاسیس اداره محیط زیست، اعتراضات گسترده مردم در احقاق حقوق شهروندی خود، عدم پایبندی فولاد آلیاژی ایران به تعهد خود مبنی بر نصب دستگاه سنجش الودگی درچند نقطه از شهرستان،به کار گیری نیرو های بومی و دل سوز در اداره محیط زیست و تعامل با مدیران ، تشکیل جلسات با مردم و ارائه گزارش و افزایش گشت های شبانه با همکاری محیط زیست از واحدهای صنعتی از مباحثی بود که سایر اعضای این موسسه مطرح کردند.