زمان : 22 Mehr 1397 - 10:39
شناسه : 146987
بازدید : 5712
برای نخستین بار در استان یزد، واحد پرورش مار و عقرب در مهریز راه‌اندازی شد برای نخستین بار در استان یزد، واحد پرورش مار و عقرب در مهریز راه‌اندازی شد رئیس اداره دامپزشکی شهرستان مهریز از راه اندازی یک واحد پرورش مار و عقرب در شهرستان مهریز خبر داد.

نجیب الله محمدی در گفتگو با خبرنگار يزد فردا در مهریز، گفت: واحد پرورش عقرب و مار و تولید سم برای درمان بیماری‌ها به‌ویژه سرطان به دلیل آب‌وهوای خاص این منطقه، از شهریورماه جاری و در زمینی به مساحت ۵۰ هزار مترمربع کلید خورده است و به دلیل خشک‌سالی و از بین رفتن جمعیت مار و عقرب این منطقه، در این واحد تولیدی از عقرب آفریقا و مار جعفری استفاده می‌شود.

 

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان مهریز از تولید چرم به‌عنوان مفاخر این شهرستان یادکرد و اظهار داشت: واحد تولیدی «چرم شیدا» در مهدی‌آباد با تولید سالانه یک‌میلیون جلد چرم و با بیش از ۵۰ سال سابقه، یکی از برندهای مشهور در سطح کشور است و با چرم ایتالیا که از برندهای معروف دنیاست رقابت می‌کند. تولید پشم و کرک نیز از دیگر فراورده‌های این واحد تولیدی است که سالانه با تولید حدود ۸۰۰ تن پشم و کرک، رتبه اول استان را از آن خودکرده است و برای استفاده در صنایع‌دستی، زیلوبافی، نمدبافی، نساجی به شهرهای دیگر صادر می‌شود.

 

وی با اشاره به رتبه نخست شهرستان مهریز در تولید شیر، گوشت قرمز و تخم‌مرغ در استان یزد عنوان کرد: تولید روزانه بیش از ۱۰۰ تن شیر و حدود ۳۰ تن تخم‌مرغ و نیز کشتار روزانه ۴۰۰ دام سبک و ۵ دام سنگین در شهرستان مهریز، بالاترین آمار تولید در کل استان را به خود اختصاص داده است.

 

محمدی افزود: روزانه مقدار ۱۱۰ تن شیر تولید می‌شود که از این مقدار، ۱۰۰ تن شیر باکیفیت، به کشورهای دیگر ازجمله روسیه و به کارخانه‌های فراورده‌های لبنی در شهرهای فارس، گلستان، اصفهان و تهران صادر می‌شود.

 

وی به اشتغال‌زایی بالقوه در این حوزه اشاره کرد و گفت: دایر شدن کارخانه شیر و فراورده‌های لبنی در این شهرستان به‌جای خام فروشی ازلحاظ هزینه به‌ویژه هزینه حمل‌ونقل مقرون‌به‌صرفه است اما به دلیل عدم‌حمایت مسئولین و نهادهای مرتبط، از دو کارخانه فراورده‌های لبنی این شهرستان، یک کارخانه تعطیل‌شده است.

 

محمدی تصریح کرد: بیشتر نیروهای واحدهای تولیدی دام و طیور این شهرستان غیربومی هستند و در کل، بیش از ۳ هزار نیروی بومی و غیربومی در این واحدها به‌طور مستقیم فعالیت می‌کنند.

 

مسئول سابق بخش خوراک، دام و شیر اداره کل دامپزشکی استان یزد، از بی‌مهری‌های مسئولین به حوزه پرورش اسب در شهرستان مهریز انتقاد کرد و گفت: ۸۰۰ رأس اسب به‌صورت سنتی و در دو باشگاه سوارکاری نگهداری می‌شود که از این تعداد حدود ۲۰۰ رأس اسب درجه‌یک عرب در این شهرستان موجود است که حائز رتبه‌های برتر استانی و کشوری شده‌اند اما متأسفانه این افتخارات، مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرارگرفته است.

 

محمدی در خصوص آمار دیگر دام‌های شهرستان مهریز خاطرنشان کرد: ۴ واحد پرورش شترمرغ در شهرستان، روزانه ۳۰۰ قطعه جوجه یک‌روزه تولید می‌کند که بعد از شهرستان تفت، در جایگاه دوم قرار دارد. هزار و ۱۱۲ نفر شتر نیز در شهرستان مهریز پرورش می‌یابند؛ همچنین درزمینهٔ حیات‌وحش، در مجموعه باغ آهو، انواع حیوانات و پرندگان وحشی نگهداری می‌شود و بیشترین کَل، بز و قوچ در استان، در منطقه حفاظت‌شده کالمند مهریز نگهداری می‌شود.

 

وی در خصوص ظرفیت بالای تولید تخم‌مرغ و گوشت در این شهرستان نیز افزود: واحد تولیدکننده گوشت مرغ و تخم‌مرغ سیمرغ، بزرگ‌ترین تولیدکننده در خاورمیانه است و نسبت به دیگر سیمرغ‌های سراسر کشور، در جایگاه رفرنس قرار دارد. کشتارگاه این شهرستان نیز با زیربنایی بالغ‌بر ۷۰ هزار مترمربع و ظرفیت کشتار ۷۰۰ رأس دام سبک و ۲۵ رأس دام سنگین در روز، از بزرگ‌ترین کشتارگاه‌های کشور به شمار می‌رود.

 

این مسئول از نظارت بر رستوران‌ها و واحدهای تولید شیر و گوشت شهرستان به‌عنوان یکی از عمده‌ترین وظایف دامپزشکی یادکرد و گفت: ۴۳۰ واحد فروش مرغ و ماهی، ۸۵ سوپرمارکت و ۷۰ رستوران در شهرستان دایر است؛ همچنین ۵ واحد مرکز جمع‌آوری شیر، ۷ فروشگاه تعاونی بزرگ، ۷ واحد شیرینی سازی و ۱۴ واحد شیرینی فروشی نیز در این شهرستان مشغول به کار هستند که همه این واحدها تحت نظارت مستقیم بخش خصوصی و اداره دامپزشکی این شهرستان قرار دارند.

 

محمدی به دیگر حوزه کاری دامپزشکی یعنی مبارزه با بیماری‌ها اشاره کرد و گفت: برای مبارزه با انواع بیماری‌های مسری، سالانه سه نوبت واکسیناسیون بالغ‌بر ۸۵ هزار دام سنگین و سبک و نیز تست سِل و مِشمِشه توسط سه نیروی این اداره انجام می‌گیرد و تزریق ۵۰ هزار دوز واکسن به این دام و طیور در طول سال، باوجود کمبود نیرو، کاری سخت و طاقت‌فرسا است.

 

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان مهریز افزود: با توجه به نبود بودجه کافی، کمبود نیروی انسانی و نیز حجم کاری بالا درزمینهٔ نظارت و مبارزه با بیماری‌های خطرناک و مسری و نیز محول کردن حوزه دارو و درمان به بخش خصوصی که از عمده‌ترین مشکلات این اداره به شمار می‌روند، امیدواریم مسئولین مربوطه بیش‌ازپیش به نیازهای این اداره در شهرستان مهریز توجه کنند.

 

وی در پایان از همکاری مردم با این اداره قدردانی کرد و اظهار داشت: مردم مواظب سلامت خود باشند و از افراد دوره‌گرد، پرنده خریداری نکنند و از واحدهای مورد تائید دامپزشکی در مرکز استان خرید کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف درزمینهٔ تولید و توزیع شیر، گوشت و تخم‌مرغ، موضوع را با شماره ۳۲۵۲۳۰۶۰ و نیز ۱۵۱۲ پل ارتباطی مردم و دامپزشکی اطلاع دهند.