زمان : 17 Mehr 1397 - 11:14
شناسه : 146917
بازدید : 8012
افت سطح فروش صنایع دستی در یزد افت سطح فروش صنایع دستی در یزد

یکی از جذابترین قسمتهای سفر ، خرید سوغاتی و بازدید از بازار هر شهر و دیاری است. هر شهری بستگی به اقلیم و شرایط زندگی مردم آن صنایع دستی متفاوت و عادات غذایی ویژه خود را دارند. یکی از راه ها برای اینکه سفری مفید و لذت بخش داشته باشیم ، شناخت سوغات و صنایع دستی آنهاست.
استان یزد یکی از مهم ترین استان های کویری ایران است که با پیشینه دیرین فرهنگی، دارای هنرهای دستی اصیل چندین هزار ساله است. عمده ترين صنعت دستى این استان، فرش بافى و ترمه بافی و بافته های دیگر است.

به گفته مجتبی نیری ایران از ظرفیت بسیار بالایی در حوزه صنایع دستی برخوردار است.

وی همچنین اظهارداشت: صنایع دستی و هنرهای سنتی در بحث اشتغال افزایی، پویایی تولید، توسعه صادرات، ارزآوری و بسیاری موارد دیگر نقش آفرین است.

مدیرعامل مرکز صنایع دستی ایران گفت: مشکلات عدیده ای در حال حاضر بر سر راه تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی در کشور وجود دارد.

وی افزود: موانع سد راه فعالان حوزه مزبور باید برداشته شود تا با طیب خاطر بتوانند کالاهای کیفی و با قیمت مناسب تولید و در بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنند.

نیری بیان داشت: بسیاری از تولید کنندگان به نام صنایع دستی کشور به دلیل مشکلات زیاد از قبیل گرانی مواد اولیه، عدم حمایت و بی توجهی به تدریج در حال خروج از صحنه فعالیت های هنر دستی هستند.

وی گفت: بدون شک با گرانی مواد اولیه کیفیت تولیدات صنایع دستی نیز به شدت افت خواهد کرد.

مدیرعامل مرکز صنایع دستی ایران در پاسخ به این پرسش که بیشترین صنایع دستی در کدام استان کشور تولید می شود، افزود: صنایع دستی طیف وسیعی از کالاها را شامل می شود.

وی اظهارداشت: بیشترین تولید گلیم در حال حاضر مربوط به شهرهای سیرجان، کرمان، تبریز، شیراز، اقلام ظرف و ظروف مانند مسی، خاتم کاری ومینا متعلق به اصفهان و شیراز، رومیزی مربوط به یزد و... است.

نیری در خصوص بسته بندی صنایع دستی نیز گفت: بسته بندی به تنهایی خود یک هنر و صنعت محسوب می شود.

وی افزود: متاسفانه صنایع دستی تولیدداخلی فاقد بسته بندی است و تولید کنندگان ایرانی برخلاف خارجی ها کمتر به مسئله بسته بندی اهمیت می دهند.

مدیرعامل مرکز صنایع دستی ایران یادآورشد: فروشندگان برای عرضه محصولات صنایع دستی به موضوع بسته بندی بیش از تولید کنندگان اهمیت قائل هستند و به عبارتی دست آفریده ها را در قالب بسته بندی های شکیل و جذاب به بازار مصرف و خریداران عرضه می کنند.

رادیو اقتصاد