زمان : 16 Mehr 1397 - 01:54
شناسه : 146879
بازدید : 4244
هدف از تلاش و ایثار در دامپزشکی ایجاد آرامش و رفاه مردم و سلامت جامعه می باشد مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت : هدف از تلاش و ایثار در دامپزشکی ایجاد آرامش و رفاه مردم و سلامت جامعه می باشد مراسم گرامیداشت هفته دامپزشکی با حضور مدیر کل دامپزشکی استان یزد ، فرماندار، بخشدار ، شهردار و همچنین پرسنل بخش دولتی ، خصوصی و بازنشستگان در شهرستان ابرکوه برگزار گردید .

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد : مدیر کل دامپزشکی ضمن تشکر از تمامی کسانی که نسبت به برگزاری مراسم تلاش نموده بودند ؛ به بیان نقش بی بدیل جامعه دامپزشکی در حفظ رفاه و آرامش مردم و سلامت جامعه پرداخت .

وی گفت : آرامش موجود در این شهرستان و سایر نقاط استان و کشور ، مرهون تلاش و زحمات عده ای می باشد که با سختی و ایثار برای ایجاد سلامت و  توسعه آرامش مردم به صورت فعال و پویا کار می کنند .

وی با اشاره به تعریف دامپزشکی تحت عنوان : "تمام خدمات تأثیرگذار و تأثیر پذیری که با علم و هنر بکار گرفته شده توسط دامپزشکی شکل      می گیرد تا بیماری های قابل انتقال از دام به انسان کنترل شود و انسان در رفاه باشد" ؛ موضوع کار دامپزشکی را انسان سالم و رفاه مردم عنوان کرد که خروجی آن می تواند جامعه ای پویا و رو به توسعه را بدنبال داشته باشد .

علی اکبر حدادزاده افزود : دامپزشکان به عنوان حافظان منابع پروتئینی جامعه ؛ بر تولید ، حمل و نقل ، نگهداری ، توزیع و عرضه محصولات خام دامی نظارت کامل داشته و در رسیدن مواد سالم به دست مردم فعالیت می کنند .

نامبرده در ادامه گفت : بخشی دیگر از فعالیت مهم دامپزشکی را ایجاد سد در مقابل بیماری های مشترک بین انسان و دام و ایجاد سلامت جامعه می باشد . بیماری هایی بسیار پیچیده که به علت داشتن میزبان های متعدد ، منابع مختلف ، راه های انتقال و رفتارهای گوناگون ، ریشه کنی آن ها بسیار دشوار می باشد و نیازمند برنامه ریزی دقیق برای کنترل به موقع بیماری و همچنین جان نثاری همکاران می باشد . و نمونه ای از این مسئله درگیری درصد بالایی از همکاران به تب مالت و در نتیجه کاهش بیماری تب مالت از 282 نفر در سال 92 به 171 نفر در پایان سال 96 و همچنین کاهش دام های راکتور در این دوره که هم اکنون نیز با واکسیناسیون و خونگیری در حال کنترل می باشد .

حدادزاده گفت :  بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی 61٪  عوامل بیماری زای انسان از طریق دام به انسان منتقل می گردد . با توجه به سرعت نقل و انتقال دام و فراورده ها و اینکه عوامل بیماری زا در دنیا در حال گردش می باشد ، به راحتی می تواند قابل ورود به هر کشوری باشد  ؛ بنابراین کنترل بیماری در جمعیت دامی می تواند نقش بسیار مؤثری در پیشگیری از بیماری و ایجاد سلامت جامعه داشته باشد و از ایجاد تبعات فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی جلوگیری نماید .

این مقام مسئول در پایان یکی از راه های موفقیت در کنترل بیماری مشترک را اصلاح رابطه بین انسان ، دام و محیط زیست خواند  و افزود ارتقاء سطح سواد سلامت مردم نسبت به بیماری های مشترک و نحوه ارتباط آن ها با حیوانات اهلی ، وحشی و دست آموز می تواند گام مؤثری در کاهش بیماری های مشترک بین انسان و دام باشد .  قطعا این مهم با تلاش مضاعف برای آموزش مردم میسر خواهد شد .