زمان : 15 Mehr 1397 - 10:39
شناسه : 146867
بازدید : 4684
کی شاهد روند نزولی قیمت کالاهای اساسی هستیم؟ کی شاهد روند نزولی قیمت کالاهای اساسی هستیم؟

درهفته جاری طوفانی توسط دولت بپاشد که متعاقب آن طی دو روز قیمت دلار و سکه سقوطی تماشایی داشت.
در این‌که بانک مرکزی طی زمانی کوتاه توانست بخوبی مدیریت بازار ارز و سکه را در دست بگیرد و با تزریق‌های قابل توجه موجب روند کاهشی بازار شد جای امیدواری است.
اما در این رهگذر، نکات سوال‌برانگیز و قابل توجهی به چشم می‌خورد که اگر دولت به این شبهات پاسخ نگوید، همین ابهامات موجود در نزد لایه‌های مختلف جامعه،این ادعای اقتدار را مخدوش می‌نماید.
تورم و گرانی موجود که درحال حاضر ناخوشایندترین اتفاق در زندگی جاری مردم ایران است، اکثریت جامعه و به ویڑه اقشار فرودست جامعه را آزار می‌دهد.
دولت دوازدهم اکنون که سقوط قیمت سکه و دلار را یک پیروزی بزرگ می‌داند و آن را به عنوان دستاورد تاریخی در بوق و کرنا کرده است و مانور «فتح و ظفر» راه انداخته است. باید فوری‌ترین اقدام را مصروف رفع گرانی و تورم نماید.
آیا تیم اقتصادی روحانی و مقامات بانک مرکزی از احوال مضطرب مردم در این وانفسای گرانی باخبر هستند؟
آیا شخص رییس‌جمهور از سوالات متعددی که این روزها که در اذهان مردم کوچه و بازار را مبنی بر بازگشت ارزانی نقش بسته ،با خبراست؟
چرا با سقوط قیمت دلار،حباب گرانی شکسته نشد و تورم همچنان گردن‌کشی می‌نماید؟

البته باید واقع بین بود؛ کاسبی که جنسی را به دو برابر قیمت خریداری کرده است چگونه می‌تواند آن را به قیمت دلار فعلی بفروشد؟ برای تغییرات قیمت باید صبر کرد تا انبارهای قبلی خالی شده و محصول جدید خریداری شود.
آیا زور دولت فقط در پروڑه سقوط ارز و سکه خلاصه می‌شود؟
کالاهای اساسی که در سبد زندگی روزمره مردم وجود دارند، با افزایش نرخ دلار به تدریج گران شدند، اما چگونه دلار۱۹هزار تومانی به زیر ۱۲هزار تومان می‌رسد ولی یک کیلو گوشت گوسفندی همچنان بر مدار ۶۰تا۷۰هزار تومان باقی می‌ماند؟
وقتی دلار روزبه‌روز افزایش یافت، کالاهای موردنیاز مردم هم به موازات این افزایش گران و گران‌تر شدند!؟
بنابر ادعای مقامات ارشد اقتصادی کشور وقتی نرخ دلار در کمتر از یک هفته ۷۰۰۰تومان کاهش داشته است، اما به عنوان نمونه گوشت مرغ یا تخم مرغ حتی ۷۰۰تومان هم تنزل نداشته است؟
اگر در روزهای آینده دولت بتواند این روند کاهشی سکه و دلار را در شکستن سد گرانی را عملی نماید،قطعا نزد مردم ایران محبوب، مقتدر و معزز خواهد شد!

اما اگر گرانی‌ها همچنان تداوم یابند مشخص می‌گردد،دولت فخیمه برای کمبود کسر بودجه خویش «نوسان‌گیر» بازار ارز و سکه شده است!
دلار را به مردم گران می‌فروشد و در فضای روانی «سقوط دلار و سکه» در نقش خریدار را پیدا می‌کند، سکه و ارز بازار را جارودر فضای احساسی کاهشی جارو می‌کند!؟در چنین جوی، مردم هم از ترس ضرر بیشتر سراسیمه ارز و سکه‌ای را که گران خریده‌اند را به ثمنٍ بخس در بازار کاهشی احساسی دوباره به دلال‌های بانک مرکزی می‌فروشند و دولت هم از این فعل و انفعال بازار التهابی و احساسی بیش‌ترین سود را می‌کند!
اما باز هم ما با نگاهی خوش‌بینانه امیدواریم که دامنه اقتدار دولت مبنی بر سقوط ارز و سکه منجر به شکست هیولای گرانی و تورم هم کشیده شود.

 

منبع:تجارت امروز