زمان : 09 Mehr 1397 - 09:38
شناسه : 146728
بازدید : 5609
دو کارت زرد مجلس به وزیر علوم دو کارت زرد مجلس به وزیر علوم

نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز مجلس، پاسخ‌های منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری را قانع‌کننده ندانستند و در یک جلسه به او دو کارت زرد دادند؛ یک کارت زرد برای پاسخ‌های وزیر درباره گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها بود و یک کارت زرد برای پاسخ‌های او درباره سطح‌بندی و اجرای برنامه‌ آمایش آموزش عالی.

 

محمدرضا صباغیان و جواد ابطحی نمایندگان بافق و خمینی شهر دیروز سوال خود از وزیر علوم درباره علت گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها در اشکال مختلف و اقدامات این وزارتخانه برای ساماندهی آموزش عالی را مطرح کردند. صباغیان در توضیح این سوال تاکید کرد که دانشگاه تبدیل به ماشین صدور مدرک شده و هدف از دانشگاه‌های ما تنها جذب دانشجو است. دیگر امروز بحث علم و تحصیل دانش نیست، بلکه دانشگاه تبدیل به کالای تجاری شده است. اگر می‌خواهید جامعه اصلاح شود باید وضعیت دانشگاه‌ها سامان پیدا کند.

وزیر علوم در پاسخ به این سوال اعلام کرد که وزارت علوم در ۵ سال گذشته توسعه کمی مراکز آموزشی را مهار کرده و ارتقای کیفیت این مراکز را در برنامه‌های خود مورد توجه قرار داده است. منصور غلامی با طرح این موضوع که اقبال جمعیت زیاد برای ورود به دانشگاه دلیل توسعه مراکز آموزش عالی بود، تصریح کرد: ثقل صدور مجوز برای این مراکز هم در همان بازه زمانی بوده است؛ اما از سال ۱۳۹۲ هم مجوز تشکیل مراکز آموزشی جدید جز در موارد تبدیل وضعیت برخی مراکز صادر نشد؛ در واقع مصوبه شورای عالی اداری بخشی از فعالیت‌های آموزشی را که توسط سایر دستگاه‌ها صورت می‌گرفت و خارج از نیاز آنها بود، متوقف کرد. همین مصوبه توسعه مراکز علمی – کاربردی وابسته به دستگاه‌های دولتی را محدود کرد. او ادامه داد: در مورد پژوهشکده‌ها هم به‌رغم اینکه وظیفه قانونی و سازماندهی آنها انجام تحقیق و پژوهش بود، شاهد جذب دانشجو بودیم که با این مصوبات محدود شد. غلامی در پایان ارتقای کیفیت مراکز آموزشی را از اهداف وزارت علوم عنوان و اظهار کرد: ممکن است برخی مراکز در طولانی مدت نیاز به حمایت داشته باشند تا شاخص کیفی برای ارائه خدمات مطلوب را پیدا کنند. بنابراین از نمایندگان می‌خواهیم به استفاده بهینه از این مراکز کمک کنند.

از سوی دیگر، وزیر علوم به سوال نادر قاضی‌پور درباره اینکه چرا در سطح‌بندی و اجرای برنامه آمایش آموزش عالی (طرح آمایش)، برخی دانشگاه‌های معتبر کشور در مراکز استان‌ها و برخی شهرستان‌ها، ‌محلی اعلام شده است نیز پاسخ داد؛ پاسخ‌هایی که این بار نیز نمایندگان آن را قانع‌کننده ندانستند. منصور غلامی با تاکید بر اینکه وزارت علوم در دادن رشته و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های محلی و منطقه‌ای محدودیتی ندارد، گفت: از نمایندگان مجلس درخواست داریم در بودجه سال آینده اعتبارات لازم برای حمایت از دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه‌های در حال توسعه و جوان را اختصاص دهند.

غلامی با بیان اینکه تکالیف دانشگاه‌ها بر اساس ظرفیت‌هایشان تعیین شده است، افزود: در این راستا برای دانشگاه‌های بزرگ ماموریت‌های بین‌المللی ذکر شده است. البته این به آن معنا نیست که آنها تکلیف منطقه‌ای و محلی ندارند. هر دانشگاه ظرفیت و توان علمی برای انجام تکالیف منطقه‌ای و بین‌المللی داشته که وزارت علوم از آن حمایت می‌کند؛ کما اینکه در برنامه ساماندهی آموزش عالی بر لزوم حمایت از دانشگاه‌های کوچک با ماموریت‌های محلی هم تاکید شده است. او تاکید کرد: هر دانشگاه ماموریت‌های محلی خود را دارد؛ به آن معنا که انتظار از دانشگاه‌ها آن است که در محل استقرار خود نسبت به حل مسائل و مشکلات مبتلابه در آن منطقه تاثیرگذار باشد. طبیعتا اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، تحصیلات تکمیلی لازم برای حل مشکلات منطقه و محل را دارند. ما تلاش کردیم در دانشگاه‌های کوچک از استادان جوان، نخبه و دانشمند استفاده کنیم تا نسبت به حل مسائل اهتمام ورزند. ما از این ظرفیت استفاده کردیم کما اینکه نمونه‌های دیگری در حل مسائل و مشکلات به دانشگاه‌ها سپرده شد. وزیر علوم افزود: ماموریت‌های محلی داده شده به دانشگاه‌ها به آن معنا نیست که رشد و توسعه آن دانشگاه محدود شود. ما از ظرفیت‌های دانشگاه به بهترین شکل استفاده می‌کنیم.

منبع:دنیای اقتصاد