زمان : 12 Shahrivar 1397 - 01:10
شناسه : 146327
بازدید : 4443
همزمان با هفته دولت: نشست خبری مدیر کل آموزش فنی  و حرفه  ای استان  یزد با اصحاب رسانه و مطبوعات همزمان با هفته دولت: نشست خبری مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان یزد با اصحاب رسانه و مطبوعات مدیر کل آموزش فنی حرفه ای استان یزد از نشست صمیمی با اصحاب رسانه و مطبوعات استان به مناسبت هفته دولت خبر داد.

   به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان یزد افضلی به مناسبت هفته دولت درجمع اهالی رسانه با اشاره به قانون الزام بکارگیری مهارت‌آموختگان فنی و حرفه‌ای مصوب سال 1376 مجلس شورای  اسلامی افزود: بر اساس این قانون کلیه واحدهای صنفی و صنعتی در صورت استخدام نیرو موظف به جذب دارندگان گواهینامه فنی و حرفه ای می باشند ،  وی برخی از تفاهم‌نامه‌های شاخص سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با سایر دستگاه‌ها در راستای مهارت‌آموزی افراد را تشریح کرد و گفت: براساس تفاهمنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با شرکت ملی گاز ایران تمام متقاضیان فعالیت در جایگاه‌های CNG باید ضمن مهارت آموزی نسبت به دریافت گواهینامه مهارت‌اموزی در این رابطه برای صدور مجوز فعالیت اقدام کنند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان افزود: همچنین بر طبق این تفاهم نامه پرسنل فعال در حوزه قرائت کنتورهای گاز نیز باید در دوره‌های مهارت آموزی مرتبط با قرائت و تست کنتورهای گاز و مشکلات در این زمینه آموزش ببینند.

به گفته وی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در تفاهم‌نامه با اموزش و پرورش، بخش عمده‌ای از آموزش‌های کارگاهی دانش‌اموزان شاخه کار و دانش را برعهده گرفته که سال گذشته در یزد تعداد 489 دانش آموز در این رابطه ثبت‌نام کرده‌اند.

افضلی یکی از طرح‌های جدید و موثر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را طرح «ایران مهارت» خواند و گفت: این طرح نیز با همکاری وزارت آموزش و پرورش و در راستای کاهش بیکاری در دستور کار قرار گرفته است.

وی در مورد این طرح عنوان کرد: دانش‌آموزان دوره اول متوسطه براساس این طرح موظف به فراگیری آموزش‌های مهارتی به مدت 60 ساعت هستند و این آموزش‌ها براساس سلیقه و علاقه دانش‌اموز خواهد بود لذا می‌تواند هم در هدایت تحصیلی و هم در آینده شغلی وی زمینه‌ساز باشد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان از ابلاغ این طرح که از سال گذشته به صورت پایلوت در هشت استان کشور اجرایی شد، به سایر استان‌ها خبر داد و گفت: براساس این طرح که از ابتدای مهرماه امسال در استان آغاز خواهد شد، 10 درصد دانش‌آموزان مدارس دولتی و 100 درصد دانش آموزان مدارس غیر دولتی و هیات امنایی موظف به شرکت در این طرح هستند.

وی در ادامه به تفاهم‌نامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با قرارگاه مهارت‌آموزی ستاد کل نیروی‌های مسلح اشاره و یاداور شد: براساس این تفاهم‌نامه، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای سالیانه متعهد به آموزش مهارتی 100 هزار سرباز است که تعهد استان یزد در این رابطه برای امسال 890 مفر است.

به گفته وی، در پنج ماهه نخست امسال 719 سرباز در پادگان‌های استان یزد از آموزش‌های مهارتی بهره‌مند شده‌‌اند و با ادامه این روند تا پایان سال می‌توانیم تا دو برابر تعهد خود اقدام کنیم.

افضلی از تفاهم‌نامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با وزارت علوم نیز خبر داد و اظهار داشت: نظر به این که بخش عمده‌ای از بیکاران امروز جامعه فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، برطبق مفاد این تفاهم‌نامه ارائه آموزش‌های مهارتی به دانشجویان با همکاری دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی یکی از اقدامات موثر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای رفع محدودیت‌های رشته‌های آموزشی را اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی خواند و گفت: براساس این طرح از ظرفیت‌های بخش خصوصی و اصناف در رشته‌هایی که در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای وجود ندارد برای آموزش متقاضیان اقدام خواهد شد.

مدیر کل آموزش  فنی و حرفه‌ای استان در بخش دیگری از سخنانش به اعتبارات این اداره کل اشاره و در این باره تصریح کرد: اداره کل  آموزش فنی و حرفه‌ای استان دارای 16مرکز آموزشی  دولتی و 6 مرکز  خود اشتغالی است که قدمت برخی از آنها بیش از 40 سال و دچار فرسودگی است لذا خوشبختانه با اختصاص 3190 میلیون ریال اعتبارات ملی عمرانی، بهسازی این مراکز در دستور کار قرار گرفت.

وی همچنین به اختصاص 5600 میلیون ریال اعتبارات ملی خرید تجهیزات به این اداره کل، خاطرنشان کرد : از محل این اعتبارات پس از نیازسنجی مراکز اقدام به خرید تجهیزات و توزیع و نصب متناسب با مراکز شد.

وی به خرید و اختصاص 17 دستگاه خودروی سواری جدید خارجی برای تجهیز کارگاه‌های اتومکانیک مراکز آموزشی استان نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با این اقدام مهارت‌آموزان با مکانیک و تعمیرات خودرو‌های جدید خارجی نیز آشنا می‌شوند.

افضلی از اختصاص 2990 میلیون ریال اعتبارات استانی نیز به این اداره کل خبر داد و با اشاره به انجام طرح رهگیری شغلی مهارت‌آموزان مراکز دولتی به صورت سالیانه، عنوان کرد: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته از هفت هزار و 24 مهارت اموخته صاحب گواهی مهارت مراکز دولتی آموزش فنی و حرفه‌ای، تعداد 2413 نفر شاغل بودند و 4125 نفر نیز غیرکارجو بودند که عمدتاً شامل دانشجویان، دانش‌اموزان و سربازان و زنان خانه‌دار بودند که می‌توان انها را نیز جزو شاغلین محسوب کرد. البته 470 نفر بنا به دلایلی هیچ تمایلی به اشتغال نداشتند و 16 نفر نیز قابل دسترس جهت ارزیابی نبودند.

وی با اشاره به رایگان بودن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مراکز دولتی برای عموم علاقمندان به کسب مهارت، تاکید کرد: برطبق آمارها ارائه اموزش‌های مهارتی می‌تواند کمک بزرگی به رفع معضل بیکاری در کشورمان کند لذا باید نسبت به بسط و توسعه آنها همت کنیم.

مدیر کل آموزش فنی  و حرفه ای  استان، کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی و کسب مهارت در محیط‌ های واقعی کار را از طرح‌های موثر در کاهش نرخ بیکاری عنوان کرد و گفت: در طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی، دانش‌آموختگان از طریق کاریابی‌ها برای کسب اموزش‌های مهارتی به واحدهای متقاضی معرفی می‌شوند و ضمن دریافت متوسط ماهیانه 300 هزار تومان به عنوان هزینه کمک آموزشی، کسب مهارت می‌کنند.

به گفته افضلی،در صورتی که کارفرمایان اقدام به جذب این افراد کنند نیز تا دو سال از پرداخت سهم حق بیمه این افراد معاف خواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ارائه اموزش‌های مهارتی به روستاییان در جهت جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها اشاره کرد و گفت: در پنج ماهه نخست امسال 145 هزار و 910 نفر ساعت آموزش به روستاییان استان داده شده که معادل 60 درصد تعهد امسال این اداره کل در این حوزه بوده است.

افضلی با کاهش بازگشت به زندان در مددجویان مهارت آموخته فنی و حرفه‌ای، اظهار کرد: در همین رابطه در پنج ماهه نخست امسال 42 هزار و 186 نفر ساعت آموزش ارائه شده که تا پایان سال طبق تعهد باید به 117 هزار نفر ساعت برسد.

وی ارائه 31 هزار و 637 نفر ساعت آموزش مهارت‌های مورد نیاز به زنان سرپرست خانوار را نیز در این مدت یاداور شد و در پایان تاکید کرد: آمورزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای فرصت مغتنمی برای تمام افراد فاقد مهارت و جویای کار است و می‌تواند نقش موثری در اشتغال افراد جامعه داشته باشد. گفتنی است در پایان این نشست از خبرنگاران فعال  حوزه مهارتی  و ترویج  آموزش  های  فنی  و حرفه ای با لوح تقدیر و هدیه تجلیل شد.