زمان : 17 Mordad 1397 - 22:44
شناسه : 146034
بازدید : 3975
نظام می‌خواهد پیکره آسیب‌دیده اجتماع را درمان کند نظام می‌خواهد پیکره آسیب‌دیده اجتماع را درمان کند در جلسۀ امضای تفاهم‌نامۀ دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد و سازمان جهاد دانشگاهی استان همکاری‌های مشترک در راستای درمان پیکره آسیب‌دیده اجتماع تشریح شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، «فخرالسادات خامسی‌هامانه» با حضور در سازمان جهاد دانشگاهی استان همزمان با سی و هشتمین سالگرد تاسیس این سازمان، تفاهم‌نامه‌ای با موضوع «ایجاد شبکه‌ای علمی و پژوهش‌محور به منظور رصد نظام‌مند و مستمر شرایط، مسائل و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در پهنۀ جغرافیایی استان یزد» با «مهدی باصولی» رئیس این سازمان به امضا رساند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در این نشست گفت: معتقدم امور اجرایی به شرطی موفق است که به علم، تخصص و دانش گره خورده باشد و نیز اعتقاد دارم باید پیوندی مستحکم میان مراکز دانشگاهی و دستگاه‌ها برقرار شود.
وی جهاد دانشگاهی را یک مرکز فرادانشگاهی دانست و بیان کرد: این سازمان دستگاهی پرکار، فعال و به‌روز است و با توجه به برقراری ارتباط مؤثر با دیگر بخش‌ها می‌تواند در خصوص کاهش مباحث آسیب های اجتماعی مؤثر باشد.
خامسی هامانه ادامه داد: مراکز دانشگاهی لازم است به مباحث اجرایی حوزه اجتماعی نیز ورود کنند و دستگاه‌های دولتی نیز باید علم و تخصص دانشگاهی را پشتوانه خود قرار دهند.
وی تصریح کرد: نباید اینگونه باشد که دستگاه‌ دولتی یا دانشگاه تمایل به ادغام اقدام و عمل و علم نداشته باشند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری به بحث آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری در این حوزه بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد پیکره آسیب‌دیده اجتماع را درمان کند به گونه‌ای که اقدام و عمل با تغییر در شاخص‌های اجتماعی همراه باشد.
وی افزود: سازمان امور اجتماعی کشور به دنبال برنامه‌هایی برای انجام کارهای فوق‌العاده در حوزه آسیب‌های اجتماعی، طبق فرمایش و خواستۀ مقام معظم رهبری است.
خامسی این پیشنهاد را مطرح کرد که سازمان جهاد دانشگاهی در طراحی برنامه‌های حوزه اجتماعی، پایش، سنجش و به ویژه نیازسنجی برنامه‌ها با دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری همگام شود.
به گفتۀ مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی، استانداری به عنوان دستگاه نظارتی باید حوزه کاری دستگاه‌ها ‌را به هم متصل کند و در این خصوص نیاز به هم‌اندیشی با دانشگاهیان دارد.
وی با بیان اینکه یزد سومین استان مهاجرپذیر کشور است، گفت: استان یزد دچار آسیب‌هایی به ویژه در بحث حاشیه‌نشینی است که از نظر مقامات کشوری مغفول مانده است؛ چراکه مقامات و دیگر استان‌ها یزد را جزو استان‌های کم‌آسیب برشمرده و طرحی برای اجرای پایلوت به این استان اختصاص نداده‌اند.
خامسی در پایان سخنان خود بیان کرد: ضروری است در خصوص کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی در چارچوب سیاست‌ها و اولویت‌های استانی، طرح‌هایی جامع به ویژه در حوزه آسیب‌های مناطق حاشیه‌نشین نیازسنجی شود.
«مهدی باصولی» رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان نیز حوزه‌های همکاری با دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری را توسعۀ درون‌زا، تسهیل‌گری، افکارسنجی و دیگر مباحث فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و پژوهشی مطرح کرد.
گفتنی است اهداف و راهبردهای این همکاری دوجانبه طبق متن تفاهم نامه يكپارچه‌سازي يافته‌هاي تحليلي، اطلاعات توصيفي وضعيت اجتماعي و فرهنگي و مسائل و آسيب‌هاي اجتماعي اولویت‌دار كه در مراكز علمي و پژوهشي تهيه مي‌شوند يا از مطالعات به دست مي‌آيند، صورت مي‌گيرد و گزارش‌هاي جامع و تحليلي، تطبيقي، روندها، چشم‌انداز و پيشنهادات كاربردي ارائه مي‌شوند.