زمان : 29 Tir 1397 - 16:55
شناسه : 145712
بازدید : 22665
مقامات روحانی و اداری و تحمّل عقیده مخالف مقامات روحانی و اداری و تحمّل عقیده مخالف رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

با سپاس و تشکر از حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا محی‌الدینی امام‌جمعه شهرستان مهریز که در نشست شورای اداری مهریز با اشاره به اینکه هر اعتراضی برخلاف مصالح کشور و نظام نیست و مردم حق اعتراض و انتقاد دارند می‌گوید: «باید حرف‌های صحیح مردم شنیده و پاسخگو باشیم... بین مردمی که مطالبات صنفی و حقیقی دارند با افراد معاند و ضد انقلاب تفاوت وجود دارد بنابراین مسئولان باید مسائل و مشکلات مردم را دقیق و لحظه به لحظه رصد کنند... اکثر مسائلی که مردم مطرح می‌کنند اقتصادی و صنفی و برای رسیدن به حق و حقوق است که باید توسط مدیران مرتبط با سعه‌صدر رسیدگی و پاسخ متقن داده شود. محی‌الدینی به اهمیت برخورد مناسب با ارباب رجوع در اداره‌ها و نهادها با مردم توسط مسئولان و کارمندان اشاره و بیان کرد: از هرگونه عملی که موجب نارضایتی مردم می‌شود باید به شدت پرهیز کرد. به گفته امام جمعه مهریز مردم از ارکان همیشگی نظام و انقلاب اسلامی هستند و لحظه‌ای به رغم جنگ روانی دشمنان دست از آرمان‌های کشور برنمی‌دارند، بنابراین خدمت به آنها یک عبادت و کار انقلابی و ملی است.... باید مدیران، پی‌گیر حل و فصل امور مختلف و مسائل معیشتی مردم باشند و زمینه جلب مشارکت آنها را به همراهی با نظام در عرصه‌های مختلف فراهم نمایند...»(1)
نویسنده این سطور به مقامات اداری و اجرایی و روحانیت و به ائمه جمعه و جماعات احترام می‌گذارد و اگر به مناسبتی انتقاد و اعتراضی به گفته‌ها و عملکرد آنها داشته و دارد، دوستانه و محترمانه اظهار داشته و برای روشنگری پرسش‌هایی مطرح نموده که اکثراً بدون جواب مانده و تنها در تاریخ جراید ثبت شده است. از جمله در سرمقاله شماره 548 مورخ 15/1/97 با عنوان «مسئولان ارشد استان و چند پیشنهاد» به این نکته اشاره شد که «...از وظایف نمایندگان ولی فقیه و امامان جمعه و مسئولان ارشد هر شهر و منطقه این است که حامی و پشتیبان دولت و مجری قوانین مصوب باشند. خداوند کریم در هشتمین آیه شریفه سوره مبارکه مائده «عدالت» را قرین «تقوی» ذکر می‌کند ضمن این‌که از موارد توصیه به تقوی و پرهیزگاری در واقع عمل به قانون است بنابراین از نماینده محترم ولی فقیه در یزد درخواست می‌گردد به تمام مدیران کل و مسئولان ارشد دولتی اعلام نماید حضور بموقع در محل کار بویژه اول وقت روزهای شنبه هر هفته و رسیدگی به امور جاری اداری و بررسی مشکلات مردم وظیفه اصلی مدیران و مقامات استان می‌باشد. شرکت در جلسات تفسیر قرآن کریم و یا حضور در مراسم دعا را می‌توان به ساعاتی خارج از وقت اداری موکول کرد که در آن صورت به صواب و صلاح نزدیکتر است و به خواست خداوند رحمان مستمعانی که در این‌گونه نشست‌ها در ساعات غیراداری حضور می‌یابند ماجور خواهند بود و حظّ و بهره وافی و ثواب کافی خواهند برد...» این امر بدان معنی است که نگارنده براساس آنچه بیش از شصت سال پای منابر و در محافل روضه‌خوانی و برابر با قوانین مصوب جمهوری اسلامی ایران آموخته است حضور مدیران کل در ساعات رسمی اداری آن هم در روزهای شنبه اول هفته به منظور شرکت در جلسه تفسیر قرآن و دعا و پرداخت وجه از بیت‌المال برای تهیه صبحانه و پذیرایی از آنان را غیرقانونی می‌داند و همانگونه‌که طی مقالات متعدد در این ستون به استحضار مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر یزد در دوره چهارم و پنجم رسانده بنابه دلایل و مدارک متعدد در حال حاضر نیازی به احداث مصلی و پردیس فرهنگی و ساخت مغازه و بنگاه‌های تجاری از طریق شهرداری نمی‌باشد و حتی بنابه گفته‌ چند نفر از اعضای شورا این‌گونه استنباط می‌گردد هزینه‌هایی که تاکنون از کیسه مردم یزد در این زمینه صرف گردیده مصداق مسلّم اسراف و تبذیر بوده و کسی هم تاکنون پاسخگو نبوده است. در کتاب شریف اصول کافی در حدیثی از حضرت امام صادق(ع) آمده جواب دادن به نامه هم‌چون جواب دادن به سلام واجب است. «رَدُّ جَوَابِ الْکِتَابِ وَاجِبٌ کَوُجُوبِ رَدِّ السَّلَام والبادی بِالسَّلام اَولی باِللهِ و بِرَسولِهِ»(2) و بعضی از مراجع جواب دادن به پیامک را نیز بنابر احتیاط، واجب دانسته‌اند. از استاندار محترم یزد سپاسگزاری می‌گردد که به تذکر نگارنده در سرمقاله مورد اشاره عنایت و توجه مبذول نمود.
به عنوان نمونه امام‌جمعه بخش مرکزی یزد از تریبون نمازجمعه بدون تحقیق و بررسی می‌گوید: «...با اظهار تاسف... نامگذاری‌های اخیر در برخی از قسمت‌های شهر و تصویب شدن آن در برخی کمیسیون‌ها واقعاً باعث تأسف است متاسفانه خیابانی به نام کسی زده می‌شود که در مقابل «فرح» خم شد و دست او را بوسید... نام خیابانی به نام خاله یک خان که چهل سال از وجود آنها می‌گذرد گذاشته شده و یا این‌که خیابانی به نام موزیسین دوره صفوی گذاشته می‌شود...»
خطیب جمعه مورد بحث در یک خطبه به سه موضوع اجتماعی اشاره می‌کند که در هر سه مورد با ارائه و بیان مطالب غیرصحیح قداست جایگاه نمازجمعه را زیر سؤال می‌برد. توضیح درباره نامگذاری خیابانی به نام مرحوم دکتر محمد مصدق و موضوع غیرواقعی دست‌بوسی «فرح پهلوی» را به وقت دیگر موکول نموده و درباره نامگذاری خیابانی به نام «ام‌هانی» و «احمد باربد» نظر خوانندگان را به نکات زیر جلب می‌نماید.
«...ام‌هانی شاعره نامدار یزدی در جوانی ازدواج نکرد اما در اواخر عمر سید محترمی را به همسری برگزید روایت شده که بیش از دویست سال پیش در گذشته است. گویند پیش از مرگ (در سال 1237 ه.ق) انگشتری قیمتی در دست داشت و کنیزش «مینو» می‌خواست آن را بیرون بیاورد که ام‌هانی چشم گشود و این بیت را گفت:
کم فرصتند مردم دنیا به هوش باش/ پَر می‌کنند بسمل در خون تپیده را
محمد صادق خان رحیمی از نواده‌های حاج عبدالرحیم خان از قول عمه خود می‌گوید که ام‌هانی بیست یا سی جلد کتاب برخان‌های دودمان خود وقف کرده و پشت هرکدام به مناسبتی شعر یا اشعاری از خود نگاشته بود. از جمله دو کتابست حاوی اخبار بت‌شکن نبوی بدستیاری حضرت امیر(ع). این بانوی محترمه دو فرد شعر زیر که گویا به خط خودش هم باشد نوشته است.
«پای بدوش نبی دست خدا چون نهاد/ مهر نبوت ز مهر بوسه بر آن پای داد
غرض ز بت‌شکنی غیر از این نبود نبی را/ که دوش خود بکف پای مرتضی برساند...»(3)
آیا در عرف و دین ما عمه یا خاله «خان» بودن گناه و کسرشان است. ضمناً مرحوم باربد از موسیقیدانان معاصر یزد می‌باشد نه موزیسین دوره صفویه «...مرحوم استاد احمد باربد، متولد بهمن ماه سال 1300 در محل «گازرگاه یزد» بود و از سن 8 سالگی با ورود به عرصه موسیقی ایرانی توانست با استعداد والای خود مسیر ترقی را طی نماید. وی از بزرگان موسیقی و مسلط به نواختن انواع سازهای ایرانی بود، ولی بیشتر مهارت خود را در نواختن تار به کار برد. مرحوم باربد، در مدت 84 سال زندگی با برکت شاگردان بسیاری را به جامعه موسیقی کشور تقدیم کرد... خبرگزاری دانشجویان ایران درگذشت استاد احمد باربرد را به خانواده ایشان و جامعه هنری تسلیت می‌گوید»(4)
در هفتادودومین جلسه شورای اسلامی شهر یزد مورخ 9/3/97 خیابانی به نام استاد احمد باربد موسیقیدان دوره معاصر یزد و خیابانی به نام ام‌هانی شاعر نامدار یزدی که حدود دویست سال پیش زندگی می‌کرده نامگذاری شده و نشانگر این است که امام‌جمعه حومه یزد حتی صورتجلسه شورای شهر را ملاحظه ننموده و براساس شنیده‌ها با بیان مطالبی بی‌پایه جایگاه و تریبون نمازجمعه را حفظ نکرده است.
در مراکز علمی و حوزه‌های علمیه گاه بعضی از علما، مفسران، محدثان، فقیهان، فیلسوفان و متکلمان در معنی و مفهوم و بیان یک آیه و حدیث و موضوعی مدت‌ها برداشت اشتباهی داشته که بعدها پس از تحقیق و بررسی بیان خود را اصلاح نموده و یا افرادی دیگر با مدرک و دلیل اشتباهات آنها را تصحیح کرده‌اند و به هیچ وجه به خاطر این‌گونه اظهارنظرها از مقام علمی و اجتماعی آنها کاسته نشده است. فعالان سیاسی، مقامات روحانی و دولتی باید اشتباهات گفتاری و نوشتاری خود را بپذیرند و از همان تریبون و جایگاه مقدس از شنوندگان و مخاطبان و مستمعان و عموم مردم عذرخواهی کنند که این امر به صلاح و صواب نزدیکتر است «...عالمان شیعه برآنند اگر فقیهی برای یافتن حکم خدا بکوشد و آن را به دست آورد، دو پاداش دارد: یک پاداش برای اینکه حکم خدا را به دست آورده و پاداش دیگر برای اینکه کوشیده و زحمت کشیده است. امّا اگر وی بکوشد و به حکم خدا دست نیابد و خطا کند، باز هم پاداش دارد؛ ولی یک پاداش. زیرا وی سعی خود را کرده است و زحمت کشیده و همین کافی است که خداوند یک پاداش بدو دهد... شیخ صدوق، برخلاف مشهور،‌ گفته است: قنوت در نماز واجب است و صلوات جزء تشهّد نیست. امّا کسی نگفت که وی نماز مردم را خراب کرده است... آیت‌ا... سید محسن حکیم، برخلاف مشهور،‌گفته است: کافرانِ اهل کتاب پاک هستند. امّا کسی نگفت که وی کافر زده است... آیت‌ا... میرزا حبیب‌ا... کاشانی، برخلاف مشهور، گفته است: تقلید از مجتهد میت ابتدائاً جایز است. امّا کسی نگفت که وی مرده‌گراست. شیخ مفید، ‌برخلاف مشهور،‌ گفته است: اذن ولی در صحّت نکاح دختر معتبر نیست. امّا کسی نگفت که وی عقد دختران را باطل کرده است... آیت‌ا... سید محمّد تقی خوانساری و آیت‌ا... سید یونس اردبیلی، برخلاف مشهور،‌ گفته‌اند: خرید بلیت بخت‌آزمایی جایز است. امّا کسی نگفت که آنها قمار را حلال کردند...»(5)
هریک از امامان جمعه و جماعات و دارندگان تریبون‌های رسمی برابر با دستورات و تعالیم ارزنده اسلام و براساس اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به یقین می‌دانند دعوت به خیر، امر به معروف و نهی‌ از منکر وظیفه‌ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت... بنابراین چه زیبا است که همه مقامات و دولتمردان و سازمان‌های نظارتی اولاً بدانند بجز چهارده معصوم صلوات‌ا... علیهم اجمعین همگان در معرض خطا و اشتباه هستند و عملکردشان غیرقابل انتقاد نیست ثانیاً نظرات، انتقادات و پیشنهادهای منطقی و صحیح عموم شهروندان را با سعه‌صدر و خلق نیکو و برخورد محبت‌آمیز و خوشرویی بپذیرند و در حد امکان و توان پاسخگو باشند تا حوادث و رویدادهای سال‌ها و ماه‌های اخیر تکرار نگردد قابل تذکر و تأمل این‌که احیاناً ارجاع این‌گونه موضوعات و نظایر آن به دادگستری و مقامات قضایی و نظارتی ولو با اشاره یا پیشنهاد بعضی از اطرافیان هم باشد مشکلی را حل و دردی را دوا نمی‌کند. بدون شک منتقدان و معترضان گرچه به علت عدم توجه بعضی از مدیران و مسئولان از مکرر و پی‌درپی گفتن‌ها و نوشتن‌ها خسته شده‌اند باید در اظهارنظرها به اصطلاح خط قرمزها را حفظ و حریم افراد و کرامت انسان‌ها را رعایت نمایند.

مدیرمسئول

پی نوشتها:
ایرنا یزد،‌ 19/4/97
2- کافی، جلد 4 صفحه 503
3 -تذکره شعرای یزد، عباس فتوحی یزدی، صفحه 173 و 174
4 -ایسنا،‌23/1/1385
5- «همة ما برادریم» سیمای انسانی و اخلاقی اسلام، محمد اسفندیاری، صفحه 53 تا 55