زمان : 11 Tir 1397 - 14:38
شناسه : 145446
بازدید : 4799
برگزاری جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی استان یزد روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی یزد گزارش داد برگزاری جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی استان یزد

دومین جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان یزد سال جاری در تاریخ 97/3/30 در محل سالن جلسات مرکز ملی تحقیقات شوری در استان ؛ با حضور اعضاء و دستور کار زیر برگزار گردید:

تلاوت کلام ا... مجید

خیر مقدم به اعضای شورای تحقیقات استان و مدعوین محترم؛ توسط آقای دکتر سید­علی طباطبایی؛ رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد و آقای دکتر فرهاد دهقانی رییس مرکز ملی تحقیقات شوری

گزارش کامل مرکز ملی تحقیقات شوری  توسط آقای دکتر رحیمیان در ارتباط با:

شاخص بهره وری آب، کیفیت، دامنه تغییرات، میزان مصرف، استحصال و برنامه­ ریزی نحوه مصرف آب در اراضی زراعی و باغی استان

اهم فعالیت­ها و اقدامات انجام شده فیمابین مرکز ملی تحقیقات شوری و سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در پنج محور:

   پایش کیفیت و کمیت منابع آب و خاک و تحلیل مسایل آب در بخش کشاورزی استان یزد

    تخمین تبخیر و تعرق، حجم آب مصرفی و نیاز گیاهان زراعی و باغی استان

  بهینه ­سازی سیستم­های آبیاری سنتی، ارزیابی و ارتقای روش­های نوین آبیاری باغات و مزارع استان

    تحقیق و توسعه در زمین کاشت گیاهان زراعی، علوفه­ای و دارویی با منابع آب و خاک شور و نامتعارف

 انجام فعالیت­های آموزشی و ترویجی اثر بخش در عرصه کشاورزی استان

 پروژه­های اجرا شده

 پروژه ­های در دست اجرا

      پروژه ­های پیشنهادی

مهندس مصطفوی؛ مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی یزد عنوان نمودند که:

اگر متوسط مصرف آب استان در زمینه کشاورزی با کشور مقایسه شود؛ نحوه، حساسیت و مزیت مصرف آب در استان نشان داده خواهد شد. راهکارهای پیشنهادی در مصرف بهینه آب با همکاری تولیدات گیاهی و ترویج بهینه خواهد شد خاموش نمودن چاه­های آب در استان باید با برنامه­ ریزی دقیق­تری انجام شود.. طرح­های پیشنهادی با عنایت به الگوی کاشت و سیاست­های سازمان برخی جابجا و یا تقویت شود. اعلام همکاری در خصوص اجرایی و عملیاتی شدن تحقیقات با مرکز  تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ومرکز ملی تحقیقات شوری

مهندس کاشانی؛ معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی یزد بیان نمودند که:

مرکز ملی تحقیقات شوری برنامه­ ها را بر اساس تغییرات جدید و همچنین در نظر گرفتن موارد مرتبط با گلخانه و گیاهان دارویی نیز اعمال نمایند. همچنین در مجموع باید نسبت به خاموش نمودن چاه­های آب در فصل زمستان، تجدید نظر نمود. کشاورزی حفاظتی در اراضی شور و غیرشور نیز لحاظ شود.

     مهندس حاج حسینی؛ معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی یزد بیان نمودند که:

استان یزد و بسیاری از نقاط کشور مشکلات شوری و کم آبی را دارند؛ بحث آب امنیتی شده است که به همین دلیل کمیته ملی مبارزه با کم آبی تشکیل شده است و استان­ها موظف به تهیه برنامه عملیاتی در شرایط خشکسالی و کم آبی هستند.

خانم دکتر قوچانی؛ مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی یزد عنوان نمودند که:

از 6 سایت در نظر گرفته شده و پیشنهادی؛ 3سایت ترویجی در خصوص نحوه مصرف آب در نظر گرفته شده است که می توان همکاری بهتری را در تسهیل این مهم انجام داد.

در خصوص امور ترویجی؛ با عنایت به پروژه ­های انجام گرفته، می توان مستندسازی را بهتر نمود و از طرفی ضمن معرفی دقیق معین در خصوص آب؛  به ظرفیت محدود محققین در خصوص اجرای سایت­ها؛ توجه نماییم.

آقای مهندس آخوندی؛ مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان؛ بیان نمودند که:

از ارائه گزارش تشکر و در خصوص جلسه بین المللی بیابان زدایی در استان خوزستان و نحوه جذب اعتبار از صندوق توسعه برای سازمان جنگل­ها و تقسیم بندی مناطق به 3 مورد دارای سد، فاقد سد و کویر مرکزی؛ اشارات مفیدی داشتند.

آقای دکتر فرهاد دهقانی رییس مرکز ملی تحقیقات شوری

تعریف کاملی از شورورزی (بهره وری اقتصادی و پایدار از محیط­های شور) داشتند.

با توجه به هماهنگی مشکل و زمان­بر چنین جلسات مهمی؛ لازم است ضمن حضور کامل اعضا؛ فرصت کامل برای ارائه اطلاعات ارزشمند نیز در نظر گرفته شود.

تشکر ویژه از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی یزد بابت هماهنگی جلسه و آقای مهندس مصطفوی مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی یزد برای پیگیری و پشتیبانی.

ایشان همچنین اشاره داشتند؛ سیستم­های پیشنهادی در این ارتباط 5 مولفه مهم را شامل؛ اقتصادی بودن هر تولید، رقیب نبودن برای کشاورزی سنتی، تفاوت شوری همراه با منابع متفاوت، منابع گیاهی متفاوت و کاربرد­های متفاوت در این ارتباط برای شورورزی و هالوفیت­ها اجزای سیستم­های شوری هستند؛ دانستند.

با توجه به مشکلات؛ شناسایی  و پیشنهاد مدل از طرف مرکز ملی شوری انجام شده است که حتی در این ارتباط در کوتاهترین زمان وزارت نیرو ردیف بودجه مستقل در نظر گرفت و لذا باید برای نتایج بهتر هم مدیر و هم کشاورز فعالیت نمایند.

در کوشیا، ارزن، پانیکوم، کینوا و سالیکورنیا نتایج اقدامات را ارائه نمودند.

زمانی یک تحقیق موثر است که در زمین پیاده شود و اثرات رویت شود؛ در این راستا پایلوت شهرک شورورزی در استان باید متفاوت باشد و از مدل انجام شده در استان خوزستان نیز می­توان بهره برد.

مبنای کشاورزی حفاظتی؛ علم و وسیله می­باشد و باید با استفاده از دوره­ های آموزشی و حمایت ترویج حتی الامکان آن را نهادینه و بهینه نمود.