زمان : 11 Tir 1397 - 14:20
شناسه : 145412
بازدید : 4886
مدیرحفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد:  کنترل اضافه برداشت  آب چاه های کشاورزی با تحویل حجمی آب به کشاورزان مدیرحفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد: کنترل اضافه برداشت آب چاه های کشاورزی با تحویل حجمی آب به کشاورزان ....

 "محمد رضاحکیمی" در نشست با کشاورزان شهر مروست که باحضور رئیس منابع آب  شهرستان خاتم  ،بخشدار ، رئیس جهاد کشاورزی و  جمعی از کشاورزان شهر مروست برگزار شد اظهارداشت: با تحویل حجمی آب به کشاورزان بخش عمده ای از اضافه برداشت چاه های کشاورزی که ناشی از افزایش ساعات کارکرد چاه ها می باشد کنترل می گردد.

 وی تأکید کرد: موضوع کم آبی باید دغدغه همه مردم باشد که نتیجه آن حفظ منابع آب زیرزمینی و حفظ کشاورزی و سرمایه منطقه است.

"محمد رضا حکیمی"  تعداد چاه های  منطقه مروست را 195 حلقه با میزان تخلیه 50.86 میلیون متر مکعب در سال  عنوان و  بیان نمود :  از این تعداد حلقه چاه ، 5حلقه چاه شرب با برداشت 1.42 میلیون متر مکعب ، 13 حلقه چاه صنعت و خدمات بابرداشت 0.65 میلیون مترمکعب و 175 حلقه چاه کشاورزی با برداشت 48.34 میلیون متر مکعب می باشد.

وی اعلام کرد :  دشت مروست به عنوان یکی از سه دشت  پایلوت استان، جهت اجرای کامل پروژه طرح احیاء و تعادل بخشی انتخاب شده و  تمامی چاه های دشت به کنتور هوشمند آب و برق تجهیز و تحویل حجمی آب از طریق کنتورهای هوشمند به طور کامل انجام می شود.

حکیمی افزود:  کارت های کنتور براساس دبی مجاز چاه ها و ساعات کارکرد مجاز دشت ، شارژ و در اختیار کشاورزان قرارگرفته است که  کشاورزان باید مصرف آب را تاپایان سال براساس کارت شارژ شده مدیریت نمایند تا با کمبود آب مواجه نگردند.

  مدیرحفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد  اظهارداشت:  با تحویل حجمی آب به کشاورزان بخش عمده ای از اضافه برداشت چاه ها ی کشاورزی که ناشی از افزایش ساعات کارکرد چاه ها می باشد کنترل می شود  و در نهایت موجب کاهش افت سطح آب زیرزمینی در دشت و کاهش کسری حجم آبخوان می گردد.

 حکیمی درخصوص طرح مدیریت مشارکتی که  یکی دیگر از طرح های احیاء و تعادل بخشی که در منطقه اجرا می شود و در واقع ایجاد تشکل آب بران است  توضیحاتی ارائه و خواستار همکاری تمامی کشاورزان دراین زمینه گردید.

 وی در پایان  سخنانش از کشاورزان خواست  تاهرگونه طرحی که در زمینه صرفه جوئی در مصرف آب و حفاظت از منابع آبی دارند را  ارائه دهند  تا مورد بررسی قرار گیرد.

 در ادامه بخشدار مروست تأکیدکرد:  مسئله آب یک مسئله مهم در کشور است و نه تنها  باید در مصرف  آب صرفه جوئی نمائیم  بلکه باید در مصرف  همه انرژی ها صرفه جوئی را مدنظر قرار دهیم.

  "علیرضا فلاحتی"افزود: صرفه جوئی در مصرف  آب باید یک اولویت برای همه باشد  و اگر صرفه جوئی نکنیم با مشکلات زیادی روبرو می شویم.

بخشدار مروست  اظهارداشت: منفعت کشاورزان در نصب کنتورهای هوشمند است ولی نکته ای که نباید فراموش شود رعایت عدالت است و این طرح باید  برای همه اجراشود.

 فلاحتی تأکید کرد: ما باید  آب را برای نسلهای آینده حفظ نمائیم.

 سپس رئیس  منابع آب شهرستان خاتم هدف از برگزاری این نشست را  توجیه وآموزش کشاورزان درمورد چگونگی استفاده از کنتورهای هوشمند دانست و افزود: تحویل حجمی  آب به کشاوررزان  از سال گذشته در مروست آغاز گردید  ولی کشاورزان   به دلیل عدم  تجربه کافی دچار مشکل شدند و در پایان سال با کمبود آب روبرو شدند.

 وی افزود: برای حل این مشکل مقرر شد امسال تمام چاه ها نماینده ای  به اداره منابع آب شهرستان خاتم معرفی نمايند  تا آموزش های لازم برای قرائت میزان حقابه آب مصرفی از طریق کنتور را بیاموزند علاوه بر آن  حجم کلی که شارژ شده به کشاورزان  داده می شود تاخود مدیریت نمایند.

 مجید زارع  میانگین سالیانه   افت  سطح  آب زیرزمینی  در استان را  50 سانتی متر در بخش  هرات 44 سانتی متر و  در  بخش مروست  را 57 سانتی متر اعلام کرد.

وی پیامدهای ناشی از  افت سطح  آب زبرزمینی را خشک شدن قنوات و چاه ها، کاهش کیفیت منابع آب ، نشست زمین و ایجاد فروچاله دانست.

 رئیس اداره  منابع آب  شهرستان خاتم  راهکار جلوگیری از افت سطح آب زیرزمینی را استفاده از روش های نوین آبیاری ،اصلاح روشهای  توزیع آب در مزارع ،جلوگیری از توسعه کشت،  اصلاح الگوی کشت  برشمرد.

گفتنی است در پایان این نشست به سؤالات کشاورزان پاسخ داده شد.