زمان : 06 Khordad 1397 - 21:14
شناسه : 145083
بازدید : 4925
با توجه به فصل تابستان مردم عزیز استان خطر بیماری تب کریمه کنگو که از گوشت قرمز غیر بهداشتی و پیش سرد نشده به انسان منتقل می شود را جدی بگیرند. مدیر کل دامپزشکی استان یزد در نشست خبری با خبرنگاران تشریح کرد : با توجه به فصل تابستان مردم عزیز استان خطر بیماری تب کریمه کنگو که از گوشت قرمز غیر بهداشتی و پیش سرد نشده به انسان منتقل می شود را جدی بگیرند. به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد نشست خبری دکتر علی اکبر حدادزاده مدیر کل دامپزشکی استان یزد با حضور اصحاب رسانه در محل سالن جلسات اداره کل دامپزشکی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد نشست خبری دکتر علی اکبر حدادزاده مدیر کل دامپزشکی استان یزد با حضور اصحاب رسانه در محل سالن جلسات اداره کل دامپزشکی برگزار شد.

در این نشست که با هدف تبیین فعالیت های مجموعه دامپزشکی در بخش خصوصی و دولتی برگزار شد ، مدیرکل دامپزشکی استان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد دامپزشکی به اهم دستاوردهای دامپزشکی طی سال های اخیر ازجمله :کاهش درصد تلفات طیور گوشتی نسبت به جوجه ریزی کل استان از  37/11 در سال 92 به 11/1 درصد در سال 96 علیرغم افزایش جوجه ریزی اشاره کرد.

این مقام مسئول از 18 واحد کشتارگاه دام و طیور تحت نظارت دامپزشکی نام برد و افزود: استان یزد در زمینه کشتارگاه صنعتی دام از زیرساخت های خوبی برخوردار است و در تمامی کشتارگاه های استان پیش سرد گذاری لاشه ها به مدت 24 ساعت  جهت جلوگیری از بیماری تب کریمه کنگو صورت می گیرد.

حدادزاده از سلامت شیر استان خبر داد و تصریح کرد: در نمونه گیری های انجام شده در سال 96 هیچ موردی از افزودنی های غیر مجاز در شیر جمع آوری و عرضه شده یافت نشد.

نامبرده درخصوص بیماری های مشترک بین انسان و حیوان گفت: دو بیماری تب مالت و سل در استان تحت کنترل می باشد که با مراجعه کارشناسان دامپزشکی به دامداری ها، دام های بیمار شناسایی و از چرخه تولید حذف می شوند . در سال نود و شش ،  11 هزار و نهصد  راس دام خونگیری  و 17 هزار و نهصد راس دام سنگین مورد تست سل قرار گرفته و دام های آلوده به کشتارگاه اعزام و به دامداران خسارت دیده غرامت پرداخت شد.

حدادزاده همچنین از صادرات 2965 تن انواع فراورده خام دامی شامل پا و پنجه مرغ ، تخم مرغ ، دمبه گوسفندی و سالامبور  به خارج از کشور خبر داد و افزود مقصد صادراتی محموله های خام دامی در سال 96 کشورهای پاکستان، ایتالیا، هنگ کنگ، عراق و امارات بوده است.

این مقام مسئول از شروع طرح کنترل و پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد از خرداد ماه امسال در قالب دو اقدام جمع آوری واحدهای غیر مجاز در سطح استان تا زمان تجهیز کامل و برگشت مجدد به چرخه تولید و اعطای مجوز فعالیت به واحدهای مجاز در زمینه تولید تخم مرغ که قابلیت جوجه ریزی یا پولت ریزی را دارند، یاد کرد و مرغداران را به بهسازی بهداشتی سالن و گزارش دهی به موقع تلفات به اداره دامپزشکی توصیه نمود.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد با اشاره به تشدید نظارت بهداشتی ویژه ماه مبارک رمضان با 26 اکیپ ثابت و سیار توسط چهل نفر کارشناس نظارت به مردم توصیه اکید کرد: به منظور پیشگیری از بروز بیماری، مخصوصا بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو،گوشت قرمز مصرفی خود را از مراکز معتبر و با مهر و لیبل دامپزشکی تهیه نمایند .

وی در پایان ضمن تشکر از همکاری اصحاب رسانه استان خطاب به خبرنگاران گفت: خبرگزاری ها بازوان قوی مشارکت اجتماعی دستگاه های اجرایی هستند که با عملکرد خود مسیر خدمت رسانی به مردم را توسط دستگاه های اجرایی هموار می کنند.