زمان : 21 Farvardin 1397 - 10:52
شناسه : 144488
بازدید : 5696
برداشت گل محمدی در باغستان گل محمدی شهرک صنعتی جهان‌آباد میبد آغاز شد با حضور فرماندارمیبد: برداشت گل محمدی در باغستان گل محمدی شهرک صنعتی جهان‌آباد میبد آغاز شد برای دومین سال متوالی برداشت گل از باغستان گل محمدی شهرک صنعتی جهان‌آباد با حضور فلاح فرماندار، عظیمی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی یزد، احمدی معاون فرماندار و برخی از مسئولین شهرستان شروع شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری میبد، فلاح فرماندارمیبد در افتتاح این جشنواره گفت: سال گذشته برای نخستین بار 2 هزار و 500 اصله نهال ریشه‌دار گل محمدی در نیم هکتار از اراضی شهرستان کشت‌شده است. که امسال دومین سال برداشت گل از باغستان شهرک صنعتی جهان‌آباد است.

وی افزود: ازآنجاکه ایران خواستگاه گل محمدی در دنیاست و این محصول پایه اصلی صنعت تولید عطر در دنیا محسوب می‌شود، تولید و فراوری آن علاوه بر اشتغال می‌تواند ارزش‌افزوده بالایی را نصیب میبد کند.

حسین فلاح کم آب خواه بودن را از ویژگی‌های گل محمدی برشمرد و گفت: برای کشت و تولید این گیاه استراتژیک که عطرمایه آن طلای مایع شناخته می‌شود باید از تجربیات و تخصص کارشناسان این حوزه بهره برد.

فلاح با اشاره به عملکرد و بازار این گیاه گفت: عملکرد گل محمدی در هر هکتار بین 2 تا 5 تن و قیمت هر کیلو گل محمدی 20 تا 25 هزار تومان است.

پور کوثری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیز در این رابطه گفت: با توجه به سازگاری گل محمدی با اقلیم میبد و کم آبخواه بودن و مقاومت نسبت به شرایط آب‌وخاک شهرستان این گیاه می‌تواند به‌عنوان یکی از گزینه‌های مناسب جهت الگوی کشت و جایگزینی با کشت‌های پر آب خواه منطقه باشد.

گفتنی است این باغستان از سال 1395 به مساحت 4000 مترمربع و با کاشت 800 اصله نهال گل محمدی با همکاری مدیریت شهرک صنعتی جهان‌آباد در این شهرک احداث‌شده است. آبیاری فضای سبز شهرک صنعتی جهان‌آباد و باغستان گل محمدی از طریق آب تصفیه‌شده فاضلاب شهرک انجام می‌شود.

جشنواره گل محمدی هفته آینده با گلاب‌گیری ازگل‌های برداشته‌شده پایان خواهد یافت.