زمان : 15 Esfand 1396 - 08:09
شناسه : 144219
بازدید : 7668
 توسعه همكاري با كشور آلمان در حوزه آموزش هاي فني و حرفه اي با هدف تحول در نظام آموزش هاي مهارتي در كشور توسعه همكاري با كشور آلمان در حوزه آموزش هاي فني و حرفه اي با هدف تحول در نظام آموزش هاي مهارتي در كشور رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور اظهار اميدواري كرد: در اجراي پروژه همکاری سه جانبه اين سازمان با اتاق ايران و بنياد آموزش و مهارت آلمان بتوانيم آموزش ها فني و حرفه اي و نظام آموزش مهارتی را در کشور متحول كنيم.

به گزارش روابط عمومي اداره کل آموزش فني و حرفه اي استان یزد، دكتر سليمان پاك سرشت در نشست امضاي اين توافق نامه همكاري سه جانبه گفت: سابقه همکاری­های بین دو كشور ایران و آلمان در حوزه آموزش­های مهارتی بسیار طولانی است و ما در مرحله توسعه همکاری ها قرار داريم.

دكتر پاك سرشت در ادامه گفت: هنوز هم آثار مثبت آموزش هاي فني و حرفه اي 18 ماهه، طرح مشترك ايران و آلمان كه در گذشته در ایران اجرا شده بود، در حوزه آموزش­های مهارتی ما آشکار است.

معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: همکاری که ما امروز آغاز می­کنیم دو وجه اساسی دارد كه وجه اول آن همکاری تازه تري در حوزه آموزش­های مهارتی محسوب می­شود و اخیراً این همکاری بیشتر شده است.

وي اظهار داشت: ما به عنوان یک راهبرد اساسی ایفای نقش بخش خصوصی را دنبال می کنیم و باور داریم که آموزش­های مهارتی بدون نقش مؤثر بخش خصوصی اثربخشی لازم را نخواهد داشت.

دكتر پاك سرشت افزود: دومین ویژگی همکاری مجدد و نزدیک با شرکای آلمانی و استفاده از تجارب اخیر آنها در شکل دهی الگوهای عمومی ارتباط بین آموزش­های مهارتی و بخش خصوصی است.

رئيس اين سازمان تصريح كرد: در واقع سالیان اخیر الگوی دوال در کشور­های مختلف و متناسب با ویژگی عمومی آن کشورها اعمال شده است.

وي گفت: همکاری ما در دوره اخیر بر الگوسازي در کشور متمرکز است و این فرصت را در شرایطی که آمادگي این همکاری از جانب آن ها بسیار بیشتر از قبل است، خواهیم داشت.

دكتر پاك سرشت گفت: در این راستا تجارب کشورهای متعددی را بررسی کرده ایم و در چند سال گذشته فعالیت های پژوهشی در راستای مطالعه تجربه های تشویقی آموزش مهارتی در کشور انجام شده است.

 وي افزود: باور داریم یکی از پیشرفته ترین الگوهاي آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای در آلمان مستقر شده و مي تواند، الگوی خوبی برای توسعه آموزش هاي  فني و حرفه اي در ایران شود.

رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور اظهار اميدواري كرد كه در اجراي این پروژه همکاری بتوانيم آموزش ها و نظام آموزش مهارتی را در کشور متحول كنيم.

وي تأكيد كرد: اولین محور، همکاری نزدیک با بخش خصوصی است كه تا كنون همکاری با الگويی روشن با بخش خصوصی نداشتیم و تلاش مي كنيم كه در پایان این پروژه بتوانیم به یک الگوی روشنی براي اين همکاری ها برسیم.

دكتر پاك سرشت گفت: همچنين انتظار مي رود که بتوانیم به روشنی در حوزه آموزش های مهارتی، نظام یا سازماندهی آموزش های فني و حرفه اي  و ساختار آموزش های مهارتی به دستاوردهایی برسیم.

وي افزود: هرچند این موضوع در توافق فعلی به روشنی اشاره نشده است اما تمایل داریم در آن مسیر هم حرکت کنیم و ببینیم  كه ساختار ارائه آموزش ها، مديريت آموزش فني و حرفه اي در ايران چه تغييراتي بايد كند تا به اهداف موردانتظار برسيم.

دكتر پاك سرشت گفت: نتيجه اين دو اتفاق اين خواهد بود آموزش هاي واقعي و مبتني بر محيط كار را افزايش خواهيم داد و انتظار داريم كه اثربخشي اين آموزش در كاهش نرخ بيكاري در كشور بيشتر شود و در نهايت بتوانيم كارگاه هايمان را با اين نوع همكاري و با روش و الگوهاي مناسب مديريت و تجهيز كنيم.

رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور اظهار اميدواري كرد كه اين پروژه به سرعت اجرايي و برنامه سال اول آغاز شود تا به زودي شاهد نتايج ملموس آن در حوزه آموزش و اشتغال باشيم.

 دكتر پاك سرشت در خاتمه گفت: ضمن تشكر از اتاق بازرگاني اميدوارم كه اين همكاري ها توسعه و گسترش پيدا كند و در حوزه هاي جديدي وارد همكاري شويم.