زمان : 14 Esfand 1396 - 15:11
شناسه : 144206
بازدید : 8119
بالاتر بودن اعتبار گواهینامه‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از مدارک دانشگاهی بالاتر بودن اعتبار گواهینامه‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از مدارک دانشگاهی معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور می‌گوید در خارج از کشور، مدارک درجه دو سازمان فنی و حرفه‌ای اعتبار بیشتری از مدرک مهندسی مکانیک دانشگاهی دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان یزد،علی موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره اعتبار مدرک فنی و حرفه‌ای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، گفت: افرادی که پس از گذراندن فرآیند تعریف شده در سازمان فنی و حرفه‎ای موفق به اخذ گواهینامه شوند با توجه به بین المللی بودن این مدرک می‌توانند در تمامی کشورهایی که عضو سازمان جهانی کار (ILO) هستند، مشغول کار شوند و این گواهینامه بین‌المللی در همه این کشورها اعتبار دارد.

معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه امروز تمام کشوهای توسعه یافته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه عضو سازمان جهانی کار (ILO) هستند، افزود: اعتبار گواهینامه‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از مدارک دانشگاهی هم بالاتر است و می‌توان ادعا کرد که شاید اگر کسی مدرک مهندسی مکانیک از دانشگاه شریف داشته باشد که تقریبا بهترین مدرک در دانشگاه‌های کشور به شمار می‎‌آید نتواند به راحتی کسی که مدرک درجه دو فنی حرفه‌ای از سازمان فنی و حرفه‌ای کشور کسب کرده‌ است در خارج از کشور مشغول به کار شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر تمام تسهیلات و وام‌هایی که دولت به کارجویان اعطا می‌کند منوط به داشتن گواهینامه و مدارک از مراجع ذی صلاح است که مهم‌ترین مرجع ذی صلاح در کشور برای اخذ تسهیلات و وام در کشور، سازمان آموزش و فنی حرفه‌ای است.

موسوی یادآور شد: دستگاه‎های متولی شغل تسهیلات و وام‌های بسیار خوبی برای کارجویان در نظر گرفته که از جمله آن‌ها اختصاص وام به مشاغل روستایی، مشاغل خانگی و راه‌اندازی بنگاه‌های اقتصادی زودبازده است که از محل صندوق توسعه ملی تسهیلات بسیار خوبی را ارائه می‌دهند که این تسهیلات در بودجه 97 که اخیرا به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، نسبت به ادوار گذشته عدد و رقم بالاتری دارد.

این مقام مسئول در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور درباره اینکه کارآموزان برای کسب گواهینامه فنی و حرفه‌ای باید دارای چه مدرک تحصیلی باشد، گفت: بسته به مهارت و شغلی که به افراد آموزش داده می‌شود، تحصیلات کارآموزان مختلف است و این تحصیلات می‌تواند در حد خواندن و نوشتن ابتدایی باشد تا فوق لیسانس و دکتری؛ لذا سازمان فنی و حرفه‌ای محدودیتی برای جذب کارآموز ندارد و استانداردهای سازمان به گونه‌ای است که در برخی کلاس‌‎ها افراد باید مدارک لیسانس، فوق لیسانس و دکتری داشته باشند و برخی دیگر کلاس‎ها مثل رشته کارگران صنعت ساختمان و از این دست در حد همان خواندن و نوشتن ابتدایی کفایت می‌کند.

معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در پاسخ به سئوالی درباره علت تصمیم اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر انحلال واگذاری دانشگاه‌های علمی کاربردی دولتی، گفت: این مصوبه دیوان عدالت اداری مربوط به وزارت علوم و دانشگاه‌های علمی کاربردی می‌شود و شامل مراکز آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای نمی‌‎شود ولی در عین حال باید از تصمیماتی که به کوچک‌سازی دولت در حوزه اجرا کمک کند، حمایت کنیم.

وی در پاسخ به این نگرانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که واگذاری این مراکز علمی به بخش خصوصی منجر به تعطیلی آن‌ها خواهد شد، گفت: حتما باید نظارت دولت بر این مراکز به نحوی باشد و سیاست‎ها طوری تدوین شود که این مکان‌ها به هیچ وجه تعطیل نشوند.

این مقام مسئول در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: همین استراتژی امروز در مراکز آموزش فنی و حرفه‌‎ای در حال اجرا است و نتایج مثبتی از این سیاست‌ها حاصل شده است.

وی با بیان اینکه امروز در جامعه ما حدود 100 هزار شغل وجود دارد و دولت نباید روی تمام این مشاغل‌ سرمایه‌گذاری کند، افزود:  بهترین اقدام این است که با مشارکت بخش خصوصی این آموزش‌ها به حالت بالفعل در بیاید و در عین حال نظارت به هیچ وجه نباید از دست دولت خارج شود و دولت باید نقش سیاست گذار، ناظر خود را حفظ کند.

معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اضافه کرد: آموزش این مهارت‌ها قطعا در کاهش نرخ بیکاری، کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری و فقر تأثیرگذار است و امروز جامعه ما نیازمند افراد ماهر است تا از فرصت‌های شغلی که با دلیل ظرفیت‌های بالای کشور وجود دارد، بهره‌برداری کنند و با اتکا به این افراد در حوزه‌های مختلفی تولیدی و صنعتی، اقتصاد کشور رو به جلو حرکت کند.