زمان : 06 Dey 1387 - 21:16
شناسه : 14411
بازدید : 7201
گزارش گونه وحاشیه‌های مهم تر از متن جشنواره تجلیل از برترین‌های آموزش وپرورش تجلیل از برترین‌های آموزش و پرورش یزد: گزارش گونه وحاشیه‌های مهم تر از متن جشنواره تجلیل از برترین‌های آموزش وپرورش
انعکاس مطبوعات استان دریزدفردا -هفته نامه آیینه یزد
 
یزدفردا "هفته نامه آیینه یزد -محمد علی وزیری :هوای سرد اواخر پاییز و تعطیلی مدارس و فرصت مسافرت هیچكدام مانع نشده بود كه زحمات میزبانان و برگزاركنندگان بی جواب بماند از سالن مملو از جمعیت تربیت معلم شهید دكتر سید رضا پاك نژاد معلوم بود اكثراً آمده بودند.
مدعوین جلسه هم مانند خود جلسه بوی فرهنگ و ادب می‌دادند عده‌ای از بزرگان عرصه تعلیم و تربیت تا برخی از صاحب منصبان اداری و نمایندگان معلمین پرتلاش كه در اول شدن چندین ساله استان نقش داشتند و مخصوصاٌ دختران و پسران جوانی كه در چشمانشان امید به كسب رتبه برتر موج می‌زد و چنان دست تحسین بر هم می‌كوفتند كه همان عزم را در گامهای خود می‌دیدند یك غبطه مقدس و یك اراده برای افتخار آفرینی‌های دیگر این مجلس فرصت خوبی برای انگیزه دادن به آنها خصوصاً آنانكه از راه دور آمده بودند وخوشبختی و شادكامی برایشان آرزو كردم و سال آینده ان‌شاءا... بالای «سن» انها را نیز ببینیم و افتخارآفرینان به همراه اولیاءشان آمده بودند خدا سعادتمندشان كند.
دكور ساده ولی با محتوا همه چیز را با بی زبانی به خواننده القا می‌كرد حضور دوربین‌های متعدد حساسیت جلسه را نشان می‌داد و به ما می‌گفت لحظه هایی آفریده خواهد شد كه حیف است برای همیشه به حافظه‌ها سپرده نشود اگر هیچ آماری و سخنی گفته نمی‌شد خوش سلیقگی صحنه آرا در قراردادن برگه‌های جریده پیك سنجش كه اسامی پذیرفته شدگان را با خطوط رنگین مشخص كرده بود اوج حماسه را در قیام علمی القاء می‌كرد ابتدا رییس سازمان طی سخنانی پس از خیرمقدم گقت چه كسانی زحمت كشیدند تا این نتیجه حاصل شد و نتایج را با تحلیل بیان كرد بچه‌های ریاضی بهتر قبولی داده بودند باز هم سهم دختران بیشتر از پسران بود وی هشدار داد كه تعقیب كنندگان به یزد نزدیك و نزدیك تر می‌شوند و مراقب باشید شاید حضور یك پیشكسوت كافی بود تا مدعوین بدانند كه موضوع جلسه چیست ؟
معلم با سابقه فیزیك حسین رستگاری نشان داد معلم و مربی یعنی چه؟ او مظهر تلفیق آموزش و پرورش بود حضور او می‌گفت كه از چه كسانی باید تقدیر شود او با همان شور از آموزش و پژوهش و تحقیق و خاطره آزمایشگاه سخن می‌راند كه از نصیحت و نقش قرآن و حفظ قران.
چه صحنه‌ی شورانگیزی: كه نماینده یك شهر درمجلس شورای اسلامی به نمایندگی از همه شهروندان بوسه سپاس بردست معلم بازنشسته زد و استاندار سر ادب فرود آورد « ظریفی می‌گفت خدا كند تمامی نمایندگان استان در مجلس هم به یاد معلمانشان و حقوق حقه آنان و انعكاس زحمات این قشر فرهیخته و تلاشگر به ویژه در 15 سال حماسه سرایی یزد باشند.
راستی همین تكریم‌ها به ما می‌گوید چرا اولیم؟
استاندار از همه قدردانی نمود و خوب بر روی سهامداران حماسه آفرین تكیه كرد خوشحال شدیم و آن از فرصت حضور ریاست جمهوری جهت توجه به آموزش و پرورش یزد، جبران مافات سفر قبلی، اما قول استاندار به پاس اول شدن در رشته ریاضی كه قرار است پردیس ریاضی احداث گردد بهانه بود كه به دست بچه‌های علوم انسانی داد و كمی گلایه كه « پس ما چی ؟»
به هر حال توجه معلمان ،مدیران و مسئولان در سازمان و ادارات و مناطق آموزش و پرورش و آموزشگاهها به شورای دانش آموزی، همین نتیجه‌ها را بار آورده كه بچه‌ها نقاد هستند هم درسخوان و هم اجتماعی ! یا دبیری كه راه پیداكردن x وy در پیش دانشگاهی به آنها یاد داد اوج ظرافت «زوم كردن» دوربین بر روی دستهای خدمتگزار زحمتكش بود و یا اینكه تا پاسی از شب چراغ‌های قرائت خانه مدارس شبانه روزی روشن است یعنی نه فقط مدارس صاحب نام كه همه استان مخصوصاً آن دوردورها هم سهیم هستند را به تصویر كشید و بازهم بپرسید چرا ما اولیم؟ و چه كنیم كه اول بمانیم ؟
حضور عده‌ای از پدران ومادران دانش آموزان نمونه كه گلستان زندگی آنها به بارنشسته بود و گلهای خوشبو و برازنده تحویل جامعه دادند نقش اولیاء و خانواده را انكارناپذیر می‌نمود.
چه زیبا ! چه تحسین برانگیز !تا آنجا كه رتبه اول آزمون‌های سراسری در برابر معلم كلاس اول سر تعظیم فرود می‌آورد این بوی خوش خدمت و تقدس سالن را مست كرده بود و دامن اختیار از دست رفته !!!
حضور یك اولی!!!
اول در درس، اول در معرفت اول در پیمان خدمت به یزد و نه گفتن به پول و آری گفتن به نصیحت پدر در خدمت به موطن، متخصص و جراح متعهد و خوشنام یعنی آقای دكتر فروزان‌نیا كه شعله زندگی او همیشه فروزان و نام نیكش درخشان چنان با دیدن یكی از معلمان چند دهه قبل خود در مجلس «امیرحسین رادمنش» كه به عنوان پیشكسوت در جلسه حضور داشت ادای ادب كرد كه معلوم شد چه انسانهایی اول می‌شوند گرچه این مراسم همانطور كه گفته شد با برنامه ریزی خوب و حفظ ظرافت‌ها ازجمله به موقع شروع شدن می‌توان نام برد علیرغم اینكه مدعوین از دور دستها باید می‌آمدند ولی هر چه به اواخر برنامه نزدیك می‌شدیم افزون بر سرعت ریتم برنامه بود كه برنامه ریزی خوب را تحت الشعاع قرارمی داد اراده به برگزاری نماز اول وقت بهترین توجیه می‌باشد.
شاید قلم، سرخی گونه‌ها و برق چشم بچه‌ها واشك پدران ومادران را از روی صحنه رفتن و لوح سپاس گرفتن آنها نتواند به صفحه كاغذ بچسباند «كه توان دیدن و گفتن نتوان»
ان شاءا... بچه‌ها بر سر پیمان و وفا به آنانكه برایشان زحمت كشیده‌اند و به بوم و بریزد بمانند. امید است مسئولان استان هم بر سر پیمان یاری به آموزش و پرورش بمانند وسفارش حاضران به مسوولان استان این است كه بچه‌های شبانه روزی روستاها و مدارس شهرستان‌های دور از مركز یزد و آموزشگاههای محروم داخل شهر یزد و تهیه امكانات مناسب را فراموش نكنند. مدارس، پژوهشكده‌ها واحدهای مشاوره كلاس‌های تقویتی و كنكور و تست همه چشم به راه كمك مسوولان هستند تا جشنواره شانزدهم كیفی تر و كمی تر سخن از رتبه اول بگوییم ضمناً «ولی نعمتان ما معلمان» با توكل بر پروردگار، چشم بر عنایت نمایندگان كه نه تنها با بوسه بر دست بلكه درخانه ملت و در سفر استانی ریاست جمهور و مسئولان ذی ربط به حق عنایت و نگاهی هم به آنها بشود و به یاد زحمات آنان باشند.
دست مریزاد به آنانكه جلسه‌ای با شكوه و منظم برپا نمودند باشد كه جامعه فرهنگی استان از این بذری كه كاشته شد بهره ببرند.
یزدفردا