زمان : 21 Bahman 1396 - 00:22
شناسه : 143815
بازدید : 5943
موفقیت شرکت های دانش بنیان در افزایش د انش در ثبت مالکیت فکری است مدرس کارگاه مالکیت فکری همایش شرکت های دانش بنیان از منظر حقوق و اقتصاد موفقیت شرکت های دانش بنیان در افزایش د انش در ثبت مالکیت فکری است یکی از زیر ساختهای موفقیت شرکت های دانش بنیان توجه ویژه به اموال فکری است

همایش ملی شرکت های دانش بنیان از منظر حقوق و اقتصاد با توجه به رویکرد اقتصادی کارگاهی با عنوان جذاب و پرکاربرد مالکیت فکری، دارد حمیده زابلی مدرس کارگاه کارشناسی ارشد خود را در رشته مالکیت فکری از دانشگاه علامه طباطبایی گرفته و هم اکنون دانشجوی بورسیه مقطع دکتری درهمین رشته در سازمان جهاني مالكيت فكری ( WIPO ) مستقر در ژنو سوييس است. وی وکیل پایه یک دادگستری و مدیر و موسس، موسسه تخصصی بیان و کارشناس رسمی دادگستری در سازمانها و ادارات است.

گفتگو شهرام شریفی
تعریف مالکیت فکری از دیدگاه و منظر قانونی چیست و تاریخچه ای از آن را در کشور بیان کنید.
مالكيت فكري شاخه جديدي از حقوق در ايران مي باشد كه به حمايت از افكار و ایده هاي خلاقانه افراد مي پردازد و براي اولين بار در سال ١٣١٠ قانوني تحت عنوان قانون ثبت علايم و اختراعات در ايران تصويب گرديد كه از علامت تجاري و اختراعات حمايت ميكرد بعد از ان در سال ١٣٤٨ در زمينه كپي رايت قانون حمايت از حقوق مؤلفين، مصنفين و هنرمندان تصويب شد كه از حقوق پديد آورندگان اثار علمي ، ادبي و هنري حمايت می کند و هم اكنون نيز لازم الاجرا ميباشد.
حقوق مالكيت فكري، کردعيني افكار خلاقانه را تحت حفاظت خود قرار مي دهد و بنابراين ايده محض كه در ذهن مي باشد براي كسب امتيازات حمايتي بايد يكي از اشكال ظاهري مانند كتاب، اثر سمعي و بصري، علامت، اختراع ، نرم افزار و ... به خود بگيرد.
مالكيت فكري يا Intellectual property law بطور سنتي به دو شاخه حقوق مالكيت صنعتي و حقوق مالكيت ادبي و هنري تقسيم بندي ميشود.
حقوق مالكيت صنعتي شامل علايم تجاري ، اختراعات، طرح هاي صنعتي ، اسرار تجاري ، دانش فني، گونه هاي جديد گياهي و... مي شود و حقوق مالكيت ادبي و هنري يا كپي رايت و حقوق مولف نيز شامل كليه اثار علمي ، ادبي و هنري در هر شكل و قالبي اعم از مقاله ، نقشه ، ترجمه، مجسمه ، آثار سمعي و بصري و... ميشود.
مالكيت فكري يا معنوي داراي دو بعد حقوق مادي و معنوي هست كه د بعد مادي ، به پريد آورنده اثر ، حقوق مادي من جمله فروش ، عرضه ، واردات و صادرات، چاپ و تكثير و انتشار أثر را اعطا ميكند و داراي مدت محدود حمايتي ميباشد كه اين مد حمايتي در اموال فكري متفاوت ، فرق ميكند
حقوق معنوي كه به آن حق انتساب اثر و مال فكري گفته مي شود و صرفا متعلق به پريد آورنده اثر است و غير قابل انتقال به ديگري و حتي محدود به زمان و مكان نيز نميباشد. در واقع حقوق معنوي ميگويد كه اثر فكري نميتواند به نام ديگري بجز پديدآورنده آن درآيد.

در چه زمان یک فرد حقیقی و یا شرکت می تواند ادعا کند که یک مالکیتی بر روی فکر و یا اندیشه ای داردو راههای ثبت این موضوع چیست؟

هر شخصي جهت حفاظت از مال فكري خود مي بايست از ابزار حقوق مالكيت فكري بهره بگيرد . در اين راستا بايد متناسب با آن مال فكري حمايت حقوقي لازم را كسب كند مثلا علامت تجاري و يا اختراع تا زمانيكه طبق قانون به ثبت نرسند قابل حمايت نميباشند
در خصوص اثار كپي رايتي نيز نيازي به طي كردن تشريفات ثبت نيست و به مجرد بيان شدن، مورد حمايت قرار مي گيرند ولي ثبت آنها اماره اي در جهت اثبات مالكيت بر آن اثر است.
براي ثبت اين اموال در سطح داخلي و نيز سطح بين المللي مي توان اقدام کرد. براي كسب حمايت در خارج از كشور حتما بايد در آن كشور به ثبت برسد .
ثبت اموال فكري در ايران به منزله ثبت بين الملل نمي باشد و طبق اصل سرزميني بودن قوانين ميبايست آنها را در هر كشوري كه بازار هدف محصولات و يا خدمات ما مي باشد بطور جداگانه طبق قوانين آن كشورها به ثبت برسانيم .افكار محض مورد حمايت قانون ايران نمي باشد ، براي كسب حمايت هاي قانوني دارنده فكر خلاق مي بايست لباسي بر تن آنها بنمايد . منتها صاحبان ايده مي توانند از ساير ابزارهاي حمايتي از آن دفاع كنند تا در صورت افشا بتوانند عليه سواستفاده كنندگان طرح دعوي نمايند.
در صورتيكه به دقّت از مال فكري طبق قوانين محافظت شود دارنده و مالك آن مي تواند به استناد مواد قانوني ، ناقضين و متقلبين رو تحت پيگرد قانوني قرار دهد و جبران خسارت وارده را مطالبه كند.

با توجه به گسترش فعالیت شرکت های دانش بنیان ضرورت برگزاری چنین همایشهایی را چقدر می دانید؟
باتوجه به اينكه در عصر دانايي محور قرارداربم و يكي از زيرساخت هاي ضامن موفقيت اقتصادي شركتها بخصوص شركت هاي دانش بنيان توجه به همين اموال فكري است، به نظر من برگزاري اين همايش ميتواند كمك بزرگي به توسعه اين شاخه جديد حقوقي و متعاقب آنمنجر به پيشرفت شركت هاي دانش بنيان بااستفاده از حقوق مالكيت فكري باشد.
اكثر داشته هاي شركتهاي دانش بنيان از جنس دارايي فكري هست بنابراين بايد بطور دقيق اين اموال فكري مديريت و حمايت قانوني شوند. براي ورود به اقتصاد جهاني نيز مي بايست با ادبيات خاص دنياي تجارت كه يكي از عمده مباحث ان ، حقوق مالكيت فكري هست ، اشنا شد.
بهرحال بركزاري اين همايش ميتواند باعث اگاهي شركت هاي دانش بنيان از مباحث حقوق مالكيت فكري شده و بتوانند بهتر اموال فكري خود را شناسايي ، مديريت و حمايت كنند و ازين فرصت بزرگ نهايت استفاده را ببرند