زمان : 10 Bahman 1396 - 14:58
شناسه : 143608
بازدید : 5368
در نشست خبري معاون وزير و رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور مطرح شد:مهارت ها و توانمندي هاي حرفه اي بخش مهمي از دارايي و ثروت نسلي كشور است در نشست خبري معاون وزير و رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور مطرح شد:مهارت ها و توانمندي هاي حرفه اي بخش مهمي از دارايي و ثروت نسلي كشور است معاون وزير و رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور گفت: مهارت ها و توانمندي هاي حرفه اي بخش مهمي از دارايي و ثروت نسلي كشور است.

به گزارش روابط عمومي اداره کل آموزش فني و حرفه اي استان یزد، دكتر سليمان پاك سرشت، در نخستين نشست خبري خود در محل سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور بيان داشت: ثروت اصلي جامعه را نيروي انساني توانمند مي سازد و ثروت مهارتي به اندازهاي اهميت دارد كه بايد همه فناوري ها را براي آن به كار گيريم.

وي افزود: موضوع مهارت يكي از مسائل كليدي و مهم كشور در حال حاضر است و همراهي رسانه پشتوانه اي است تا در اين مسير گام هاي مؤثر و مثبتي برداشته شود.

رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور گفت: در بيانات و دغدغه هاي مقام معظم رهبري (مدظله العالي)، رييس جمهوري و مسؤولان ارشد كشور و همچنين اسناد بالادستي از جمله سياست هاي كلي اشتغال، سياست هاي اقتصاد مقاومتي و برنامه پنج ساله ششم توسعه به امر مهارت آموزي و ضرورت توجه به تقويت آن تأكيد زيادي شده است.

دكتر پاك سرشت در ادامه تصريح كرد: در ماده چهار قانون برنامه ششم اشاره شده است كه  2.8 واحد در مقياس درصد از رشد هشت درصدي كه در برنامه ششم توسعه هدفگذاري شده است بايد از طريق ارتقاي بهره وري عوامل توليد صورت گيرد كه يكي از عوامل توليد نيروي انساني و منابع انساني است.

دكتر پاك سرشت اظهار داشت: متأسفانه در طول سال هاي گذشته فرهنگ مهارت آموزي به فراموشي سپرده شده است كه بايد اين ضعف فرهنگي ترميم شود.

معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اشاره به موج مدرك گرايي دركشور گفت: زماني توانمندي ها، استعدادهاي حرفه اي و شغل فرد، هويت او را تشكيل مي داد اما متاسفانه امروزه مدرك تحصيلي در اولويت قرار گرفته است و افراد را بيش از آنكه با مهارت فردي بشناسيم با مدرك دانشگاهي شناسايي و ارزيابي مي كنيم.

وي در ادامه اظهار اميدواري كرد كه با همراهي اصحاب رسانه حساسيت جامعه نسبت به چالش فقر مهارتي و ضرورت مهارت آموزي در كشور برانگيخته شود.

دكتر پاك سرشت گفت: ثروت اصلي جامعه را نيروي انساني توانمند مي سازد و ثروت مهارتي به اندازهاي اهميت دارد كه بايد همه فناوري ها را براي آن به كار گيريم.

وي تأكيد كرد: در اقتصاد دانش بنيان تكيه اصلي بر توانمندي نيروي انساني است و متاسفانه هم اكنون با نيروي انساني كه مهارت مورد نياز را كسب نكرده است، مواجه ايم.

پاك سرشت افزد: : جامعه اي كه به لحاظ نيروي انساني توانمند است،  از عهده ايجاد اشتغال و كاهش فقر برمي آيد.

وي افزود: كانون هاي فكري براي گردش ايده ها و تصميم سازي هاي مهم در اين سازمان تشكيل شده است تا ا از توانمندي كارشناسان فعلي و تجربه افراد توانمندي كه بازنشسته شده اند استفاده شود.

پاك سرشت اظهار داشت: طي سه ماهي كه مسئوليت آموزش هاي مهارت را در سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور بر عهده گرفته ام تلاش شده از تمركز زدايي اجتناب شود به طوري كه آموزش هاي مهارتي بر اساس نيازهاي هر استان تدوين شود و مراكز استان ها را به 31 مركز ارتقاء دهيم و اين نيازمند آن است كه واحدهاي فعال و هشيار را در استان ها داشته باشيم.

رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور افزود: آموزش هاي عمومي، فني و كارآفريني برحسب مزيت ها و نيازهاي استاني ارائه خواهند شد.

به گفته معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي ، آموزش هاي مهارتي بايد هدفمند، فعالانه و اثر بخش باشد و بتوان با منابع و اسناد بالادستي در طرح هاي ايجاد اشتغال  و كاهش فقر مرتبط باشيم.

معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي تصريح كرد: اين سازمان به عنوان نهاد همكار در اجراي طرح هاي  بزرگ اشتغال كشور ايفاي نقش مي كند.

وي همچنين خبرداد: با وزارت علوم، تحقيقات و فناوري توافقي صورت گرفته است كه رشته مديريت آموزش هاي فني و حرفه اي در مقطع كارشناسي ارشد در مجموعه رشته هاي آموزش عالي گنجانده شود.

دكتر پاك سرشت با اشاره به فعال بودن 10هزار آموزشگاه فني و حرفه اي آزاد در سطح كشور گفت: سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور از توسعه دامنه فعاليت هاي بخش خصوصي استقبال و حمايت مي كند. 

رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور افزود: نقش رسانه ها در توسعه فرهنگ مهارت آموزي مهم  است و اين در حالي است كه سهم بودجه آموزش هاي مهارتي غير رسمي در بودجه كل كشور 1.3درصد است و با چنين بودجه اي نمي توان اين پيام را به جامعه انتقال داد كه آموزش هاي مهارتي جدي است.