زمان : 03 Dey 1387 - 22:19
شناسه : 14348
بازدید : 10968
جشن بزرگ شب یلدا با حضور خانواده ها یزدی در اولین شهر خشت خام جهان برگزار شد +گزارش تصویری . خبری به طول شب یلدا : جشن بزرگ شب یلدا با حضور خانواده ها یزدی در اولین شهر خشت خام جهان برگزار شد +گزارش تصویری .

یزدفردا "شب یلدا (شب چله) میراث فرهنگی ، معنوی و طبیعی ملی ایران زمین و به عنوان کهن ترین و فراگیر ترین جشن مشترک ایرانیان پس از نوروز نزد تمام اقوام این سرزمین شناخته شده است .

به گزارش یزدفردا به نقل از روابط عمومی انجمن دوستداران و حافظان خشت خام در شهر نمونه خشتی جهان نیز ، مراسم شب یلدا به عنوان میراث ملی ماندگار با حضور مهندس اولیاء ، نماینده محترم یزد و صدوق در مجلس ، مهندس سیفی ، ریاست و آقای کاظمی معاون فرهنگی و گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد و نیز تنی چند از مسئولین و خانواده ها یزدی در محل هتل والی توسط انجمن دوستداران و حافظان خشت خام با همکاری سازمان میراث فرهنگی و تشكلها دوستدار میراث برگزار گردید .
جشن بلند ترین شب سال از ساعت 19 الی 23 شنبه شب در محل هتل سنتی والی با حضور خانواده های یزدی و ایرانی جمیعتی بیش از 600 نفر از برنامه توسط انجمن دوستداران و حافظان خشت خام با همكاری میراث فرهنگی استان بود و سایر انجمنها دوستدارمیراث فرهنگی استان یزد برگزار گردید.
همچنین آقایان داریوش ارجمند و سیاوش طهمورث به عللی از حضور در برنامه عذر خواهی نمودند.

در جشن شب یلدا مدیران دولتی و غیر دولتی استان بویژه نماینده مردم یزد و صدوق آقای اولیا- مدیریت و معاونت سازمان میراث فرهنگی استان – مسئولین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گروه ها مردمی شامل فرهنگیان- هنرمندان - فرهیختگان- ادیبان – شعرا- جوانان- بانوان و دانشجویان استان یزد به عناون میهمان حضور داشتند .
در جشن شب یلدا قسمتهای همچو سخنرانی آقایان: عبد العظیم و حسین مسرت از پژوهشگران به نام استان یزد در خصوص معرفی و جایگاه یلدا و آئین ها و آداب و رسوم مردمان یزد و ایران سخن گفتند.
در این مراسم ابتدا آقای عبدالعظیم پویا پیرامون واژه یلدا و زمان پیدایش این مراسم و آیین های گذشتگان در این شب سخنانی ایراد نمود .
عبدالعظیم پویا از پژوهشگران عرصه میراث فرهنگی وگردشگری در استان یزد و سخنران مراسم شب نشینی شب یلدا به میزبانی انجمن دوستداران و حافظان خشت خام اظهار كرد: جشن شب یلدا از دیرینه‌ترین آئین‌هاست كه در روزگاران قدیم بوده است که طبق گسترده‌ترین رسم در پهنه وسیعی از جهان برگزار می‌شده و گسترده ترین جشن بعد از نوروز بوده است. وی با اشاره به این مطلب که یلدا یك واژه سریانی و به معنای میلاد است ایشان افزود 4 قرن پس از میلاد مسیح به عنوان تولد مهر در بین مسحیان رواج داشته است که در آن روز جشن می‌گرفتند.
حسین مسرت از پژوهشگران عرصه میراث فرهنگی با بیان اینكه یلدا یعنی تولد خورشید در خصوص فرهنگ و آیین‌های یزدی ها در شب یلدا اظهار كرد: شب یلدا درایران باستان سابقه چندین هزار ساله دارد و این مهم به زندگی کشاورزی و دامپروری مردم در آن زمان بر می‌گردد.

وی ادامه داد: از آنجا كه شب یلدا به عنوان نماد پلیدی در مردم رایج بوده است لذا مردم ایران باستان در این شب دور هم جمع می‌شوند تا پلیدهای شب را از بین ببرند.

مسرت خاطر نشان ساخت: مردم در گذشته‌های دور در شب یلدا با روشن كردن آتش دور هم جمع می‌شدند چرا كه بر این باور بودند كه آتش سبب دوری پلیدی و دیو می‌شود.

این پژوهشگر میراث فرهنگی در ادامه با بیان اینكه هندوانه از میوه‌های است كه در شب یلدا مورد استفاده قرار گیرد گفت: مردم معتقدند خوردن هندوانه در این شب سبب می‌شود تا پایان سال افراد به بیماری مبتلا نشوند و همچنین دانه دانه بودن انار دراین جا سبب با بركت شدن سال می‌شود.
در ادامه مراسم حسین مسرت از پژوهشگران عرصه میراث فرهنگی با بیان اینكه یلدا یعنی تولد خورشید در خصوص فرهنگ و آیین‌های یزدی ها در شب یلدا اظهار كرد: شب یلدا درایران باستان سابقه چندین هزار ساله دارد و این مهم به زندگی کشاورزی و دامپروری مردم در آن زمان بر می‌گردد.

وی ادامه داد: از آنجا كه شب یلدا به عنوان نماد پلیدی در مردم رایج بوده است لذا مردم ایران باستان در این شب دور هم جمع می‌شوند تا پلیدهای شب را از بین ببرند.

مسرت خاطر نشان ساخت: مردم در گذشته‌های دور در شب یلدا با روشن كردن آتش دور هم جمع می‌شدند چرا كه بر این باور بودند كه آتش سبب دوری پلیدی و دیو می‌شود.

این پژوهشگر میراث فرهنگی در ادامه با بیان اینكه هندوانه از میوه‌های است كه در شب یلدا مورد استفاده قرار گیرد گفت: مردم معتقدند خوردن هندوانه در این شب سبب می‌شود تا پایان سال افراد به بیماری مبتلا نشوند و همچنین دانه دانه بودن انار در این جا سبب با بركت شدن سال می‌شود.
در پایان نیز آقای حسین مسرت درباره آداب و رسوم ایرانیان پیش از اشوزرتشت ، در دوران پیامبری وی و بعد از آن و نیز اعتقادات و انواع خوردنی ها و آجیل های هر دوره و خواص آنها سخنانی ایراد و در ادامه درباره تنقلات و خوردنی های زرتشتیان و مسلمانان در شب چله توضیحاتی بیان نمود .



در ادامه آقای مهندس اولیاء، نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس در سخنانی کوتاه ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این مراسم به ارزش زنده نگاه داشتن آیین و رسوم گذشتگان و انتقال آن به نسل امروزی اشاره نمود .
از قسمتهای دیگرجذاب دعوت از مادبزرگ - موسیقی سنتی - اجرای دف نوازی- صحبت با میهمانان- حافظ خوانی- اجرائی موسیقی اصیل یزدی - قرائت شعر توسط شاعر طنز پرداز كشوری آقای خلیلی و قصه گوئی بود كه مورد استقبال ویژه قرار گرفت.

در پایان باید ضمن تشكر از كلیه افرادی كه با همكاری خود شبی خاطره انگیز در ثبت ملی یلدا در تقویم ایرانیان را با برگزاری جشن بزرگ یلدا در یزد فراهم شد و زمینه ایجاد لبخند رضایت مردم "بزرگترین هدیه" را به این انجمن و دوستداران میراث فرهنگی هدیه دادند قدرانی نمود.

عمرتان همچو یلدا با عزت و طولانی باد



گزارش تصویری اختصاصی :

 

 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 
 
 
 
 

 


یزدفردا با تشکر از انجمن دوستداران و حافظان خشت خام


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

وزارت رهنگ و ارشاد اسلامی

پروانه انتشارپایگاه خبری "یزدفردا"
به موجب ماده 13 قانون مطبوعات

مصوب 1364/12/28مجلس شورای اسلامی
پروانه انتشار پایگاه خبری "یزدفردا "

در زمینه " اقتصادی،سیاسی"

به زبان "فارسی"

به شماره

ثبت "76093"

صادر گردید .

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

محتویات این صفحه را به زبان  مورد نظر خود ترجمه کنید

This page is translated into your language 

 



  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارش ها ومسنندات خبری شماست.