زمان : 13 Dey 1396 - 14:41
شناسه : 143259
بازدید : 10380
 استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز منطقی نیست فرماندار مهریز : استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز منطقی نیست محمد رستگاری در دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان مهریز در سال جاری تأکید کرد : انشعاب آب شرب از شبکه آبیاری فضای سبز باید جداشود و توجیه منطقی ندارد که از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده شود .

فرماندار مهریز خواستار شناسائی  واقدام قانونی   برای  جلوگیری از  فعالیت چاه های غیر مجاز  شد.
وی  در مورد مجوز آب آشامیدنی مزرعه شور مدوار گفت: به دلیل بحرانی بودن منطقه  مجوز لازم برای تأمین آب آشامیدنی صادر شود.
 در ادامه  محمد مهدی جوادیان زاده از  همکاری و حمایت های  اعضاء شورای حفاظت از منابع آب شهرستان مهریز قدردانی نمود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد  با اشاره  به وضعیت  نامناسب بارندگی  در استان  یزد  گفت :  متوسط بارندگي استان  در سال  آبی جاری ( از  مهر تاکنون )  1.8 ميليمتر و  در شهرستان مهریز 1.5 میلیمتر بوده است و  این در حالیست که بارش های پایین تر از 5 میلیمتر  ، بارش های غیرمؤثر می باشد.
وی ادامه داد  :  با توجه به کاهش بارندگی ها در استان ، نگران  تأمین آب شرب در فصل  تابستان هستیم  که  با شعار دادن و  بدون  اقدام مؤثر  به اهدافمان نمی رسیم  و  باید  مدیریت مصرف و برنامه ریزی درست در بخش کشاورزی ، صنعت و شرب انجام شود .
جوادیان  زاده گفت : موضوع جدا سازی   آب شرب از شبکه آبیاری فضای سبز یک موضوع مهم و حساس می باشد که در کنار حفظ فضای سبز  و استفاده از آب خام برای آبیاری فضای سبز ، جداسازی آب شرب از شبکه آبیاری فضای سبز  باید صورت گیرد.
  وی از تشکیل کارگروه مدیریت مصرف در  فضا ی سبز شهری  خبر داد و گفت : این کارگروه با حضور یک نماینده  از شهرداری ، آب و فاضلاب شهری ، فرمانداری و آب منطقه ای تشکیل و تمام انشعابات شهرداری  بررسی و  جمع بندی شده و این یک گام مؤثر در مدیریت مصرف آب است.
این مقام مسئول  با بیان این مطلب که اجرای طرح خاموشی زمستانه  چاه های کشاورزی  تأثیر بسیار خوبی بر روی قنوات و کاهش افت سطح آب زیرزمینی داشته است گفت : اثرات مثبت این طرح  مستقیماً  برای کشاورزان منفعت دارد  و اگر ما برداشت ها را مدیریت نکنیم طبیعت باقهرخود این کار را انجام می دهد.
  همچنین  معاون حفاظت و بهره برداری  شرکت آب منطقه ای یزد  در این جلسه  اظهارداشت: در خصوص جلوگیری از فعالیت چاه های  غیرمجاز خانگی   ، شیوه نامه ای برای  این کار تعریف شده و چاه هایی که برای قنوات  و منابع آب  ضرر دارد در اولویت قرار می گیرد و اینگونه چاه ها  ، با چاه غیرمجاز کشاورزی و صنعتی متفاوت است.
 رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی شرکت آب منطقه ای یزد  در مورد اقدامات حفاظتی انجام شده در راستای مصوبات جلسه قبلی گفت:  17 حلقه  چاه غیرمجازمسدودشده که  حجم آب صرفه جویی شده ناشی از این اقدام 386 هزار  متر مکعب و  یک حلقه چاه غیر مجاز پر شده که حجم آب صرفه جویی شده  234 هزار  متر مکعب می باشد.
 عباس دهقان آمار نصب کنتور هوشمند حجمی و کنتور هوشمند  آب و برق در شهرستان مهریز را  107 کنتور بیان نمود .
وی  تعداد کل انشعابات  آب شرب  شهرستان مهریز  جهت آبیاری  فضای سبز را  63  انشعاب  اعلام کرد .
این مقام مسئول  در مورد شناسایی چاه های غیر مجاز شناسایی نشده (مخفی شده )  اظهارداشت:  اكيپی با عضويت نمايندگان دادگستری ،نيروي انتظامي، آب منطقه اي، فرمانداري و جهاد كشاورزي تشکيل و پس از شناسايي چاههای ذکر شده توسط اکیپ مذکور ، شرکت آب منطقه ای با هماهنگي شوراي حفاظت از منابع آب شهرستان نسبت به انسداد آنها اقدام می نماید.
 وی  با  بیان این مطلب که مرحله اول خاموشی  زمستانه چاه کشاورزی در شهرستان مهریز  انجام شده است ،  افزود:  میزان آب صرفه جویی شده از اجرای این طرح  در دشت بهادران1.3 میلیون متر مکعب و در دشت ارنان دهج 1.4 میلیون متر مکعب  بوده است.
 رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی شرکت آب منطقه ای یزد  در پایان سخنانش  در مورد  ایجاد شغل کاذب کشت پسته گلدانی در مهریز گفت:
این پدیده علاوه برانتقال آب و خاک به خارج حوزه ، محیط زیست منطقه را تهدید می نماید وبعضی افراد نا آگاهانه اقدام به حفر چاههای غیر مجاز جهت تامین آب مورد نیاز خود نموده  که این نیز ، خلاف قانون توزیع عادلانه آب میباشد
 وی ادامه داد : حتی چاههای مجاز کشاورزی نیز به استناد ماده  27 و 28 قانون توزیع عادلانه آب مجاز به چنین کاری نیستند.
 گفتنی است دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان مهریز با حضور اعضاء در فرمانداری این شهرستان تشکیل و مصوبات قبلی این شورا  مورد  بحث و بررسی قرار گرفت.