زمان : 10 Dey 1396 - 00:33
شناسه : 143195
بازدید : 6120
به منظور پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزا از صید و خرید و فروش پرندگان مهاجر خودداری نمایید. به منظور پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزا: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزا از صید و خرید و فروش پرندگان مهاجر خودداری نمایید. مدیرکل دامپزشکی استان یزد با اعلام این خبر گفت: همه ساله در فصل پائیز و زمستان گونه های مختلف پرندگان مهاجر در حین کوچ در حاشیه مراکز انباشت آب، استخرها و برکه های استان توقف می کنند. این پرندگان می توانند یکی از انتقال دهندگان ویروس آنفلونزای فوق حاد پرندگان باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد با اعلام این خبر گفت: همه ساله در فصل پائیز و زمستان گونه های مختلف پرندگان مهاجر در حین کوچ در حاشیه مراکز انباشت آب،  استخرها و برکه های استان توقف می کنند. این پرندگان می توانند یکی از انتقال دهندگان ویروس آنفلونزای فوق حاد پرندگان باشند. به همین دلیل به منظور پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می بایست از صید و خرید و فروش پرندگان مهاجر خودداری نمود.

دکتر علی اکبر حدادزاده در ادامه افزود: از آنجا که شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مناطق روستایی و در طیور بومی می تواند زمینه را برای درگیر شدن واحدهای صنعتی با این بیماری مهلک و ضررهای مالی و تلفات فراوان فراهم آورد همواره به روستائیان ساکن حاشیه برکه ها، تالاب ها و نیز شکارچیان محلی توصیه می شود که از صید و تماس با پرندگان مهاجر خودداری نمایند. چرا که شکار پرندگان مهاجر زمینه ساز شیوع بیماری های مشترک می باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به رونق صنعت پرورش طیور در استان یزد که زمینه اشتغال افراد بسیاری را فراهم آورده است، پایش و اقدامات پیشگیرانه در زمینه این بیماری بسیار حائز اهمیت است.

دکتر حدادزاده در پایان ضمن تاکید مجدد بر لزوم رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه ای توسط پرورش دهندگان، مصرف کنندگان و تمامی افراد در تماس با طیور یادآور شد: خوشبختانه این بیماری مشترک از طریق تخم مرغ و گوشت کاملا پخته شده قابل سرایت به انسان نیست. لذا به همشهریان عزیز اطمینان خاطر می دهیم که در صورت پخت کامل فراورده های خام دامی تحت نظارت دامپزشکی که دارای بسته بندی مناسب و دارای برچسب مشخصات بهداشتی دامپزشکی حاوی اطلاعات منشاء تولید، نحوه نگهداري، تاریخ تولید، انقضاء و... هستند به این بیماری مبتلا نخواهند شد.