زمان : 07 Dey 1396 - 23:34
شناسه : 143149
بازدید : 5852
شب فرهنگ و معماری یزد برگزار شد شب فرهنگ و معماری یزد برگزار شد شب فرهنگ و معماری یزد برگزار شد شب فرهنگ و معماری یزد در نشستي به همت کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر و سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعي شهرداری یزد و با همکاری مجله بخارا در فرهنگ‌سرای شهرداری یزد برگزار شد .

شب فرهنگ و معماری یزد برگزار شد

شب فرهنگ و معماری یزد در نشستي به همت کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر و سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعي شهرداری یزد و با همکاری مجله بخارا در فرهنگ‌سرای شهرداری یزد برگزار شد .

 

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی اجتماعی ، ورزشی شهرداری یزد، مراسم شب فرهنگ و معماری یزد در فرهنگسرای شهرداری به همت علی دهباشی سردبیر مجله بخارا  و کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد و سازمان فاو برگزار شد که تداوم این مراسم به صورت ماهانه با عنوان مراسم شب های فرهنگی یزد و شب های بخارا مطرح شد تا بتواند به هنر و معماری شهر یزد بپردازد و با  ثبت گزارش این شب در مجله  بخارا توانمندی های شهر یزد به جهان معرفی شود.

دکتر «علي اكبر جعفری ندوشن» عضو هيات علمي دانشگاه يزد نيز در ابتداي اين نشست در سخناني مجله بخارا را یک نهاد فرهنگی و سفیر فرهنگی ایران در جهان خواند و افزود: اين نهاد فرهنگي به جامعه فارسی‌زبان جهان در معرفي و شناخت مشاهیر و مفاخر فرهنگ ایران‌زمين كمك مي‌كند.

 

وی به جهاني شدن یزد نيز اشاره كرد و گفت: باید فرهنگ و معماری یزد را به گوش تمامي مردم و اهالي فرهنگ جهان برسانيم و در اين رابطه نبايد هیچ ابزاری مانع مخابره این مهم به جهانيان شود .

 

جعفري با نكوداشت اين مراسم به عنوان اولین شب فرهنگی یزد، عنوان کرد: شب‌های فرهنگی غبارهاي غفلت را از شهر یزد می‌زداید و به ديده شدن يزد كمك خواهد كرد.

 

وي با بيان اين كه هر كدام از شب‌هاي فرهنگي يزد به ابعاد مختلف فرهنگ این شهر خواهد پرداخت، يادآور شد: گزارش این شب‌هاي فرهنگي در مجله بخارا منتشر خواهد شد .

دکتر «اصغر دادبه» فیلسوف فرهنگ و ادب یزدی‌تبار در اين مراسم با برشمردن مؤلفه‌های ویژه فرهنگ مردم یزد به کم زاری و خردورزی،تساهل و مدارا و تکثیر پذیری و تعامل‌جویی مردم یزد اشاره كرد و گفت: یزد خاستگاه فرهنگ مسالمت‌جوی مردمان گوناگون با آداب و عقاید مختلف بوده است در حالی که در جهان پیرامون ما متعصبان سلفی بر چهره رحمانی اسلام خدشه‌های خشونت باری نشانده‌اند.

 

مسلمانان با فکر و فضیلت یزد، در طول تاریخ خود همواره بر ادیان و عقاید دیگر حرمت نهاده‌اند و همزیستی مسالمت آمیز داشته‌اند و با تعقل و تعادل در فکر، زمینه زندگی در این سرزمین خشک و کم‌بهره طبیعی را فراهم آورده‌اند. فرزندان خود را مستقل و پرکار و با درایت پرورش دادند و از ناز پروردگی دور داشته‌اند .

 

دکتر «ایرج پارسی نژاد» مورخ سخن‌سنجی نوین سخنران دیگر این مراسم نیز به شرح خدمات ایرج افشار یزدی در ثبت و ضبط آثار تاریخی یزد پرداخت و گفت: اگر افشار نبود که در نیم قرن پیش، بیش از دو ماه در این شهر و استان به ثبت و آثار تاریخی آن بپردازد و در معرفی داشته‌های ارزشمند آن اهتمام کند، شاید امروز ثبت این شهر به این سهولت در فهرست شهرهای جهانی یونسکو محقق نمی‌شد.

 

وي ادامه داد: بیش از 2000 صفحه راجع به این شهر مطلب جاندار و ارزشمند در کتاب «یادگارهای یزد» اثر ماندگار «ایرج افشار» است.

 

پارسي ن‍ژاد در پایان نيز ابراز امیدواری کرد که نام ایرج افشار به یکی از خیابانهای شهر نقش بندد.

 

دکتر «محمد حسين آیت‌اللهی» استاد معماری دانشگاه یزد نیز در این مراسم به ویژگی‌های معماری شهر یزد و ویژگی‌های منحصر بفرد این معماری پرداخت و دکتر «محمدرضا اولیاء» نیز به نقش استاد پیرنیا در احیای آثار تاریخی شهر یزد و صیانت و حفاظت از آن اشاره كرد و گفت: استاد پیرنیا روح حاکم بر این معماری را کشف کرده بود و پیوندهای فرهنگی و اجتماعی این بنا  پی برده بود.

 

اولياء در حفظ و معرفی آثار تاریخی یزد بی‌شک نقش ممتازی در ثبت جهانی شهر یزد داشته است.

 

«عبدالعظیم پویا» محقق، نویسنده و کارشناس میراث فرهنگی در مورد آب و کاریز هم بیان کرد: شناخت تاریخ و فرهنگ یزد بدون شناخت آب و قنات میسر نیست .

 

وي گفت: اهمیت آب در کشور و به ویژه در یزد امر مشخصی است که در  کتابی به نام «آب نامه یزدـ در این حوزه به همت ۱۵ استاد به چاپ رسیده است .