زمان : 07 Dey 1396 - 12:49
شناسه : 143146
بازدید : 6803
برگزاری همایش علمی تخصصی مهندسان ساختمان به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد برگزاری همایش علمی تخصصی مهندسان ساختمان به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی همایش بزرگ علمی تخصصی مهندسـان ساخـتمان به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثــرات بـــلایای طبیـعی به دعوت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد برگزار شد.

در این همایش رئیس سازمان ضمن خیر مقدم با اشاره به تدابیری که برای زمانهای قبل، حین و بعد از زلزله در نظر گرفته می شود، اظهار داشت: وظیفه مهندسان ساختمان در زمان های قبل از زلزله برای طراحی و اجرا و نظارت صحیح و در زمان های  بعداز زلزله برای شناسایی و مقاوم سازی بناهای آسیب دیده بسیار مهم است.

مهندس فرشید با اشاره به توانمندی های سازمان و تجمیع و هماهنگی 7 رشته مرتبط با ساخت و ساز در این نهاد ابراز امیدواری کرد با تقویت بعد نظارتی و جلب همکاری شهرداری و راه و شهرسازی در برخورد با تخلفات ساختمانی، بتوان ساختمان هایی مستحکم و مطابق مقررات ملی ساختمان احداث کرد. ناطق برپایی این همایش بزرگ تخصصی پس از حوادث زلزله های اخیر را فرصت مغتنمی برای هم اندیشی در جهت تقویت ابعاد آموزشی و پژوهشی برای توانمندسازی مهندسان توصیف کرد.

در ادامه همایش دکتر محمدرضا جواهری عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به تلاش موثری که پس از زلزله کرمانشاه در جهت بازآموزی و افزایش  دانش مهندسان در زمینه تبیین دستورالعمل ها و ضوابط و مقررات ساختمان صورت گرفته ابراز امیدواری کرد این روند همچنان پرشتاب و در برگیرنده تمامی رشته های هفتگانه ساختمان تداوم یابد.

وی با ابراز تاسف از اینکه بعد از زلزله اخیر کرمانشاه عده ای به عقده گشایی علیه مهندسان عضو سازمان پرداختند، از مهندسان خواست با جدیت وتلاش به انجام رسالت سنگین خود بپردازند و از این هجمه های ناجوانمردانه دلسرد نشوند.

این متخصص سازه و زلزله در ادامه همایش به تفصیل درباره علل وقوع زلزله های اخیر و درسهایی که از این حوادث در جهت بهبود ساخت و ساز می توان گرفت، سخن گفت. به اعتقاد نایب رئیس اول سازمان و مدرس دانشگاه، توجه به جنس و پریود خاک یکی از عوامل مهم در کاهش خسارت های ناشی از زلزله است و در منطقه سرپل ذهاب، این ویژگی در مورد ساختمان های احداثی در جنوب و شمال شهر کاملا محسوس بوده است.

در ادامه همایش دکتر سروقدمقدم چهـره شاخص بهسازی لرزه ای و دانشیار پژوهـــــشگاه بیــن المللی زلزله شناسی و مهـندسی زلزله درباره ضرورت  بازنگری در سیستم های ساختمانی با توجه به تبعات زلزله اخیر غرب کشور سخن گفت.

وی با تاکید بر بهبود روش های طراحی در دو دهه اخیر تاکید کرد: نمی توان هیچ گاه سازه ای را طراحی کرد که در زلزله مطلقا آسیب نبیند ولی مهم آن است که با بازنگری سیستم ها بتوان این امکان را فراهم کرد که اگر سازه ای  در زلزله تغییر شکل می یابد، این تغییر شکل با کمترین اصلاحات، برگشت پذیر باشد.

رئیس پژوهشکده سازه پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله همچنین خواستار ارائه آموزش های ویژه به طراحان ساختمان ها شد تا هیچ جزئیاتی برای اقدام در محل به پیمانکاران محول نشود. به اعتقاد وی در حتی مورد سازه های فلزی و بتنی، افزایش المان ها توسط پیمانکاران به ستون ها باعث به هم خوردن عملکرد سازه در حوادثی چون زلزله می شود و باید به شدت از آن اجتناب کرد.