زمان : 03 Dey 1396 - 11:55
شناسه : 143080
بازدید : 9229
رعایت اصول امنیت زیستی در مرغداری ها، موثر ترین راه در پیشگیری از بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است. معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد اعلام کرد: رعایت اصول امنیت زیستی در مرغداری ها، موثر ترین راه در پیشگیری از بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است. دکتر محمد رضا متوسل الحسینی با اعلام این خبر گفت: امنیت زیستی در حقیقت اجرای تدابیری است که خطرات شیوع و انتشار عوامل مسبب بیماری را کاهش می دهد که نیازمند پیروی مردم خصوصا پرورش دهندگان طیور از مجموعه ای از دیدگاه ها و رفتارها برای کاهش خطرات در تمامی فعالیت های مرتبط با طیور صنعتی پرندگان خانگی و یا پرندگان وحشی و فراورده های آن ها می باشد.

دکتر محمد رضا متوسل الحسینی با اعلام این خبر گفت: امنیت زیستی در حقیقت اجرای تدابیری است که خطرات شیوع و انتشار عوامل مسبب بیماری را کاهش می دهد که نیازمند پیروی مردم خصوصا پرورش دهندگان طیور از مجموعه ای از دیدگاه ها و رفتارها برای کاهش خطرات در تمامی فعالیت های مرتبط با طیور صنعتی پرندگان خانگی و یا پرندگان وحشی و فراورده های آن ها می باشد. به همین دلیل اجرای اقدامات امنیت زیستی در مرغداری ها، موثر ترین راه در پیشگیری از بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دراین واحدها است.

این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه ای در خصوص کنترل عبور و مرور به محل پرورش طیور، اجرای قوانین بهداشتی توسط کارگران و پرورش دهندگان واحدهای پرورش طیور و حفظ بهداشت اماکن پرورش طیور و محوطه ی مرتبط با آن سه محور اساسی در کنترل و پیشگیری از بروز بیماری های طیور می باشد که هر کدام دارای زیر مجموعه هایی از دستورالعمل ها و توصیه های ایمنی است.

وی تصریح کرد: در داخل کشور ، توجه به توزیع جغرافیایی مرغداری های صنعتی و اطلاعات حاصل از دیده وری انجام گرفته، بیان گر این موضوع می باشد که در استان هایی که تراکم مزارع  پرورش طیور بالا است در صورت عدم رعایت موازین امنیت زیستی، بیماری آنفلوانزا می تواند به صورت خیلی سریع و خزنده واحدهای پرورش را مبتلا کند لذا در حال حاضر مهمترین ابزار برای جلوگیری از درگیر شدن مرغداری های صنعتی که احتمال ان در وضعیت فعلی کم نیست، رعایت و اجرای دقیق تدابیرکنترلی - بهداشتی در سطوح مختلف اعم از محیط پیرامون ، مرز و محوطه واحد و ورودی و درون سالن پرورش است که در صورت اجرای صحیح می تواند خطرات شیوع و انتشار عوامل مسبب بیماری را به صفر برساند.

دکتر متوسل الحسینی کارگران و متصدیان مرغداری ها را از مهم ترین گروه های در معرض خطر ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دانست و اذعان کرد: به منظور اطمینان از اجرای دقیق و صحیح اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای لازم است کلیه نکات بهداشتی جهت پیشگیری از این بیماری مهلک و فراگیر با زبانی ساده و شفاف و به طور مستمر به تمام افراد شاغل و مرتبط با پرورش طیور آموزش داده شود. همچنین تزریق واکسن آنفلوانزای انسانی برای کارگران و متصدیان مرغداری ها الزامی می باشد. داشتن پوشش مناسب در حین کار و اجتناب از تماس های غیر ضروری با پرندگان، بخصوص لاشه های تلف شده از دیگر نکات اساسی در پیشگیری از ابتلاء به این بیماری می باشد.