زمان : 28 Azar 1396 - 07:55
شناسه : 143009
بازدید : 4635
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی‌ و حرفه‌ای کشور: سهم۱۳درصدی سازمان از بودجه مهارتی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی‌ و حرفه‌ای کشور: سهم۱۳درصدی سازمان از بودجه مهارتی معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به هزینه ۱.۵ میلیون تومانی هر مهارت آموز برای کشور، سهم این سازمان از کل بودجه آموزش‌های مهارتی را فقط ۱۳ درصد اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان یزد ،نادر فخری، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ، درباره جزئیات سهم اعتبارات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و مهارت آموزی در لایحه بودجه ۹۷ گفت: بودجه سازمان در لایحه ۹۷ نسبت به قانون بودجه ۹۶ با رشد ۱۲.۷ درصدی به حدود ۷۲۳ میلیارد تومان رسیده اما واقعیت این است که با توجه به اهمیت مقوله مهارت آموزی به عنوان لازمه ورود به بازار کار، سهم اعتبارات کافی نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۷ درصد از جمعیت بیکار کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از جوانان به رغم تحصیلات دانشگاهی موفق به ورود به بازار کار نشده اند و در بین جمعیت بیکار قرار گرفته اند.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به سهم ۱.۳ درصدی این سازمان از کل بودجه آموزشی کشور ادامه داد: در حالی شاهد بیکاری حدود ۳۷ درصدی فارغ التحصیلان دانشگاهی هستیم که ۹۸.۶۵ درصد از بودجه آموزشی کشور در اختیار سایر دستگاه‌های آموزشی کشور قرار دارد.

فخری سهم بودجه آموزش‌های مهارتی را ۱۰ درصد کل بودجه آموزشی کشور اعلام کرد و گفت: این ۱۰ درصد اعتبار، بودجه فصل آموزش‌های مهارتی تمام دستگاه‌های مرتبط با امور آموزش است که سهم سازمان فنی و حرفه‌ای از این میزان فقط ۱۳ درصد است؛ به عبارتی ۸۷ درصد بودجه آموزش‌های مهارتی کشور بین سایر دستگاه‌ها تقسیم می‌شود. این در حالی است که این سازمان سالانه به حدود ۱.۵ میلیون نفر از طریق ۷۰۰ مرکز دولتی و ۱۲ هزار مرکز آزاد فنی و حرفه ای آموزش‌های مهارتی ارائه می‌دهد.

این مقام مسئول در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه در سال گذشته ۸۲۳ هزار و ۸۷۰ نفر در آموزشگاه‌های دولتی فنی و حرفه‌ای آموزش‌های مهارتی کسب کردند گفت: متوسط هزینه سازمان برای هر مهارت آموز در سال گذشته حدود ۱.۵ میلیون تومان بود.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور همچنین از کاهش ۱۹.۴ درصدی  بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سازمان در لایحه بودجه ۹۷ نسبت به بودجه ۹۶ خبرداد و گفت: در شرایطی که بسیاری از آموزشگاه‌های دولتی همچنان با تجهیزات فرسوده و قدیمی به ارائه آموزش‌های مهارتی می‌پردازند اما این اعتبارات کاهش قابل توجه داشته که انتظار داریم توجه بیشتری به سازمانی که وظیفه اصلی تربیت نیروی ماهر منطبق با نیاز بازار کار  دارد، شود