زمان : 14 Azar 1396 - 14:20
شناسه : 142851
بازدید : 12118
 تعدد بیش از حد واحدهای صنفی در مهریزدر حال تبدیل شدن به یک بحران بزرگ است رئیس اتاق اصناف مهریز خبر داد: تعدد بیش از حد واحدهای صنفی در مهریزدر حال تبدیل شدن به یک بحران بزرگ است زارع زاده : به ازای هر ۱۷ نفر یک واحد صنفی در شهرستان مهریز وجود دارد که بیشتر صنوف موجود شهرستان فروشندگی و توزیعی است

رضا زارع‌زاده  با اشاره به اینکه شهرستان مهریز طبق سرشماری سال ۹۵ بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و تعداد کل واحدهای صنفی این شهرستان بدون احتساب مشاغل خانگی بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد با اشتغالزایی ۸ هزار نفر است، اظهار داشت: این واحدها که توسط ۱۲ اتحادیه صنفی ساماندهی می شوند، در زمینه های تولیدی، خدمات فنی، توزیعی و خدماتی مشغول خدمت رسانی هستند.

وی عنوان کرد: به ازای هر ۱۷ نفر یک واحد صنفی در شهرستان مهریز وجود دارد که بیشتر صنوف موجود شهرستان فروشندگی و توزیعی است و در این بین صنف لوازم خانگی و پوشاک با ۳۶۰ واحد و لبنیات و خواروبار با ۲۴۰ واحد بیشترین آمار را به خود اختصاص داده اند.

زارع زاده ادامه داد: ۲ هزار و ۵۵۰ واحد با پروانه و ۲۰۰ واحد صنفی بدون پروانه در این شهرستان مشغول فعالیت هستند که با اخطارهای داده شده، صنوف فاقد مجوزدر حال اقدام برای اخذ مجوز هستند.

وی بیان کرد: بازرسان اتاق اصناف شهرستان مهریز با همکاری اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی طی گشت های هماهنگ شده با واحدهای صنفی غیر مجاز و فاقد پروانه برخورد می کنند.

 زارع زاده افزود: برخی از صاحبان این مراکز غیرمجاز احساس می‌کنند دریافت مجوز و پروانه کسب مراحل دشواری دارد به همین دلیل برای دریافت مجوزها اقدام نمی‌کنند، این در حالی است که اتاق اصناف و اتحادیه‌ها بیشترین همکاری را برای رسمیت بخشیدن به این صنوف دارند، همچنین با دریافت مجوز فعالیت صنفی اتحادیه‌ها و اتاق اصناف، حمایت‌های لازم مالیاتی، حقوقی و بیمه‌ای نیز از اعضا انجام می‌دهند.

رئیس اتاق اصناف مهریز با بیان اینکه در صورتی که فروشندگان غیرمجاز به اخطارها و تذکرات اتاق اصناف و اتحادیه‌ها توجه نکنند، با همکاری پلیس اماکن واحدهای غیرمجاز پلمب می‌شوند، تأکید کرد: برخی مغازه‌ها و اصناف ارتباط مستقیمی با سلامت مردم دارند که باید بر فعالیت اصناف به‌ ویژه رستوران‌ها، خواروبار فروشی، ساندویچی و سوپرمارکت‌ها نظارت بیشتری شود تا خطری سلامت مردم را تهدید نکند.

زارع زاده گفت: تمایل و حضور فارغ التحصیلان دانشگاهی جویای کاربرای ایجاد یک واحد صنفی در شهرستان افزایش چشمگیری داشته است به گونه ای که روزانه شاهد حضور ده ها فارغ التحصیل دانشگاه برای درخواست پروانه کسب هستیم.

وی تاکید کرد: تعدد بیش از حد واحدهای صنفی در شهرستان مهریزدر حال تبدیل شدن به یک بحران بزرگ است که تشدید رکود اقتصادی اصناف این شهرستان را به دنبال خواهد داشت به گونه ای که متاسفانه به واسطه همین رکود، به همان میزانی که واحد صنفی در شهرستان هر روزه مجوز راه اندازی می گیرند، به همان اندازه هم  به دلیل اشباع و کسادی بازار، تعطیل می شوند.

رئیس اتاق اصناف مهریز تصریح کرد: نزدیکی شهرستان به مرکز استان وعدم تنوع کالایی اصناف مهریزی باعث شده اکثر خریدهای شهروندان مهریزی از یزد باشد.

وی، مهمترین مشکلات اصناف مهریز را وجود قوانین و مقررات دست و پاگیر، نرخ بالای سود تسهیلات بانکی برای مشاغل خدماتی و توزیعی، افزایش قابل توجه هزینه های تولید به دلیل بالا بودن نرخ مالیات، بیمه و عوارض عنوان کرد.