زمان : 14 Azar 1396 - 14:13
شناسه : 142850
بازدید : 6176
۲۲۰۰ تن به از باغ‌های شهرستان خاتم برداشت شد رئیس اداره جهاد کشاورزی خاتم ۲۲۰۰ تن به از باغ‌های شهرستان خاتم برداشت شد

مجتبی آغاز  با اشاره به پایان فصل برداشت به در این شهرستان که از اواسط مهرماه شروع می شود و تا اواخر آبان ادامه می یابد، اظهار داشت: به یکی از میوه های دانه دار شهرستان خاتم بوده که با توجه به مسائل اقتصادی و باردهی سریع این محصول، به طور متوسط از سال چهارم عمر درخت، باردهی اقتصادی  آن شروع می‌شود و در صورتی که ارقام اصلاح شده با عملکرد بالای تولید کاشته شود و شرایط کاشت و داشت و برداشت و مدیریت باغ خوب باشد، هر هکتار میوه به، درآمد اقتصادی قابل توجهی برای باغدار خواهد داشت.

 آغاز افزود: با پایان فصل برداشت به از ۲۰۰ هکتاراز باغهای شهرستان خاتم، امسال بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ تن میوه به از باغهای این شهرستان برداشت شد که متوسط عملکرد ۱۲ تن در هکتار رکود جدیدی است که کشاوزان این منطقه در برداشت این محصول در شهرستان خاتم به ثبت رساندند.

آغاز با بیان اینکه تولید به امسال نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته از کاهش نوسانات آب و هوایی در مرحله گلدهی، گرده افشانی و مراحل مختلف رشد میوه همچنین تعامل بیشتر باغداران با کارشناسان جهاد کشاورزی و به کارگیری توصیه های فنی و مشاوره ای آنان در مراحل مختلف تولید به عنوان عوامل مهم افزایش محصول به، نسبت به سال گذشته ذکر کرد و از شهرستان خاتم به عنوان شهرستان برتر تولید به در استان یزد نام برد.

مدیر جهاد کشاورزی خاتم افزود: مهمترین مشکل به کاران منطقه، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و سردخانه مناسب برای انبارداری و ارسال تدریجی و با قیمت مناسب به بازارهای هدف عنوان و اضافه کرد: با تعامل خوبی که با مجموعه فرمانداری شهرستان داریم پیگیر احداث سردخانه و صنایع تبدیلی و تکمیلی برای خدمت رسانی بهتر و مطلوب تر به بهره برداران این بخش هستیم.

وی، محصول به تولیدی شهرستان خاتم را به دلیل عدم استفاده از سموم شیمیایی و رعایت مسائل به‌زراعی توسط کشاورزان ارگانیک و سالم ارزیابی و شرایط مطلوب اب و هوایی منطقه (وجود روزهای افتابی و شب های خنک، آب شیرین، خاک حاصلخیز) را از دلایل کیفیت بالای این محصول در منطقه عنوان کرد.

آغاز، مناطق خوانسار، ولیعصر خوانسار، ولیعصر کندر، اسلام آباد چاهک، شهریاری و چاهک را از مناطق مهم تولید به در بخش مرکزی خاتم نام  برد و ارقام بومی و پیوندی اصفهان را مهمترین ارقام این مناطق عنوان کرد.

وی بیان کرد: میوه به به علت کیفیت مطلوب از بازارپسندی بالایی برخوردار بوده و به بازارهای داخلی و خارجی صادر و به صورت تازه خوری و فراوری شده مصرف می شود.

آغاز با اشاره به اینکه آفات درختان به دراین شهرستان  کنترل شده است، افزود: میزان تولید این محصول تحت تأثیر عواملی از قبیل تغذیه، سرمازدگی، گرمازدگی و آفات از جمله «آتشک» است که خوشبختانه این آفت با تعامل بین کشاورزان و کارشناسان جهاد کشاورزی مهار شده است.

آغاز همچنین گفت: اعطای تسهیلات برای اصلاح باغات، برگزاری کلاس‌های آموزشی و توجیهی و توصیه‌های فنی در رابطه با هرس و تغذیه از جمله اقدامات جهادکشاورزی در راستای حمایت از بهره‌برداران محصول به است.