زمان : 11 Azar 1396 - 22:16
شناسه : 142756
بازدید : 4082
رشد 27 درصدی خالص شاغلان استان یزد در دولت تدبیر و امید رشد 27 درصدی خالص شاغلان استان یزد در دولت تدبیر و امید رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد از انجام روزانه 60 میلیارد ریال سرمایه گذاری جدید صنعتی در یزد خبر داد و گفت: تا پایان سال 95، خالص جمعیت شاغلان استان با رشد بیش از 27 درصد به رقم 326 هزار نفر رسید.

محمدرضا علمدار یزدی پنجشنبه شب در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان یزد در اتاق بازرگانی این استان اظهار کرد: سرعت تحولات همواره در بخش های صنعت، معدن و خدمات به نسبت سایر بخش ها بیشتر بوده ولی پس از سال 90 و با اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران این بخش با یک افت شدید مواجه شده است.
وی افزود: ارزش افزوده بخش صنعت و معدن از سال 1338 تا سال 1389 همراه با روند مثبت در حال رشد بوده اما از سال 89 تا 92 با افت شدید مواجه شده و دوباره از سال 92 و در دولت یازدهم روند افزایشی را آغاز کرده و بیش از 80 درصد اشتغال به بخش های صنعت و خدمات اختصاص یافته است.
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت یزد با بیان اینکه در سال های 86 تا 92، 2 هزار و 900 بنگاه با اشتغال بیش از 10 نفر از مجموع حدود 18 هزار بنگاه موجود در آن زمان تعطیل شده که نیمی از آن مربوط به صنایع مصرفی بود تصریح کرد: همزمان با این تعطیلی ها شاهد افزایش شدید واردات کالاهای مصرفی در آن سال ها بودیم.
علمدار یزدی اضافه کرد: در سال های 84 تا 90 به دلیل افزایش شدید تورم، هزینه ایجاد اشتغال برای یک نفر در اقتصاد ایران با افزایش 40 درصد مواجه بوده که برای کشوری با مختصات جمعیتی ایران و نیاز شدید به اشتغال این یک بحران محسوب می شد .
وی با بیان اینکه در سال های اخیر و در دولت تدبیر و امید این شاخص بهبود یافته است، ادامه داد: ادامه داد: در اقتصاد ایران، بیشترین میزان ارزش افزوده در بنگاه های بزرگ و بیش از 100 نفر کارکن ایجاد می شود، در حالی که بنگاه های خرد، کوچک و متوسط با سهم 90 درصد اشتغال، عمده اشتغال بخش صنعت را شامل می شوند.
به گفته این مسئول دولت به منظور حمایت و ارتقا بهره وری در بنگاه های کوچک و متوسط و توسعه بخش تحقیق و توسعه این واحدها 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات بازسازی و نوسازی صنایع در نظر گرفته است و در استان یزد نیز با برنامه های مختلف موفق به حفظ و تثبیت 40 هزار شغل در حوزه صنعت و معدن شده ایم.
وی در همین خصوص با اشاره به جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان گفت: تاکنون حدود 3 هزار مصوبه در سال های 95 و 96 در این کارگروه مصوب شده و بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط استان پرداخت شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد ادامه داد: با صدور روزانه حدود 300 میلیون تومان معافیت گمرکی برای ماشین آلات صنعتی و معدنی به طور متوسط روزانه بیش از 6 میلیارد تومان سرمایه گذاری صنعتی و معدنی جدید در استان یزد در حال انجام است.
علمدار یزدی از همراهی توان رقابتی و صادراتی بنگاه های کوچک و متوسط در کنار بنگاه های بزرگ تقدیر کرد و افزود: این در حالی است که در اقتصاد ایران 84 درصد سهم صادرات بخش صنعت مربوط به بنگاه های بزرگ است.
وی درباره وضعیت اشتغال نیز گفت: از سال 85 با جمعیت چهار میلیون و 200 هزار نفر اشتغال در بخش صنعت، شاهد یک روند کاهشی تا سال 90 و 91 بودیم به طوری که با کاهش 500 هزار نفری اشتغال در این بخش، رقم اشتغال بخش صنعت به پایین ترین حد خود یعنی رقم سه میلیون و 700 هزار نفر رسید که خوشبختانه از سال 92 و تا پایان سال 95 اشتغال کشور به بالاترین حد خود در 11 سال اخیر رسید.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد ادامه داد: وضعیت اشتغال در استان یزد در سال های 84 تا 92 به مراتب از وضعیت اشتغال اقصاد ایران در آن سال ها بدتر بوده به طوری که از سال 84 تا ابتدای سال 92، 70هزار نفر بیکاری خالص در وضعیت اشتغال استان یزد رقم خورده که در مجموع معیشت بیش از 200 هزار نفر در استان یزد را در خطر جدی قرار داده است.

در این مراسم با حضور معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار یزد از 21 صادرکننده برتر استان یزد تجلیل شد.